כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ב'יד שרה' המומים: "פגיעה באלפי הנזקקים"

עובדי ומתנדבי ארגון 'יד שרה' המומים מגזר הדין שהטיל שש שנות מאסר בפועל על המייסד הרב אורי לופוליאנסקי • "אורי הוביל אותנו, גזר הדין יפגע באלפי איש הזקוקים לסיוע בכל רחבי הארץ" • השופט באמירה מקוממת: "כספי השוחד היו יקרים עבור לופוליאנסקי - בעטיים זכה לקרבת גאון הדור הרב אלישיב" • פרקליטיו יערערו על גזר הדין

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

בארגון 'יד שרה' מודאגים מהשלכות גזר הדין ועונש המאסר שהוטל הבוקר (חמישי), על מייסד הארגון אורי לופוליאנסקי. "אנו חוששים שגזר הדין יהווה מכת מוות לארגון", אמרו. מצד שני אומרים בארגון: "יש גל של אהדה מכל רחבי הארץ. יש התייצבות של רבים מאוד מאחורי הארגון וראשו".

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (חמישי) שש שנות מאסר בפועל על ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי.

השופט דוד רוזן, הטיל על לופוליאנסקי את עונש המאסר לאחר שהורשע בגין עבירות שוחד. ולמרות הציפיות שהשופט יקל בעונשו בשל העובדה שלא נטל את השוחד לכיסו והכספים הועברו לעמותת יד שרה.

בהודעה רשמית אומר דובר הארגון: "משפחת יד שרה המומה מגזר הדין אשר סותרת את כל דברי השופט במהלך המשפט ובטוחה בחפותו של מייסד יד שרה אורי לופוליאנסקי.

"הערעור על ההרשעה וגזר הדין יובא בפני בית משפט העליון בירושלים. אורי לופוליאנסקי בנה ארגון חסד אשר שירת ומשרת לאורך השנים כל משפחה שניה בישראל ללא הבדל בין אדם לאדם.

"אורי לופוליאנסקי כאדם ומנהיג ימשיך בעזרת השם להוביל את אלפי מתנדבי יד שרה כמוקד של אנושיות חמה ומעודדת לכל אדם. גם בעת הזאת נמשיך את העשייה לאור החזון שהוא התווה -וביתר שאת.

"נמשיך ללכת בדרך של אכפתיות, מעורבות, הנעה לפעולה והושטת יד מסייעת למאות אלפי ישראלים בכל שנה".
אחד מעובדי הארגון אומר ל'בחדרי חרדים': "לאחרונה פסק זרם התרומות לפעילות החסד של הארגון, עתה לאחר גזר הדין, ספק אם יוכלו עוד להתאושש. אורי הוביל אותנו, עכשיו אנשים חוששים לתרום. זה יפגע באלפי איש הזקוקים לסיוע הארגון בכל רחבי הארץ".

השופט: הכסף שימש להאדרת שמו
במהלך המשפט השופט התבטא בביטויים קשים על לופוליאנסקי, ואמר כי "יש במעשיו של הנאשם כדי לקעקע אמון הציבור במנהיגיו ואת בטחונו בטוהר שיקוליהם. בעבירת השוחד יש כדי לזהם את השירות הציבורי, נותן השוחד הינו איש מושחת ומשחית ומקבל השוחד הינו איש הפועל בבוגדנות, איש מעל, בוגד באמון שניתן בו, אמון שבלעדיו לא יקום ויהיה שירות ציבורי מתוקן".

הוא המשיך והוסיף "שלא לתפארת המליצה, ניתן לומר כי הנאשם הקדיש את חייו לעשיית מעשי צדקה וחסד. מדובר בנאשם שלא ביקש ליהנות דווקא ממטעמי החיים, ובוודאי לא להתפנק ולהנעים זמנו בחיים נוחים וראוותניים. עם זאת, גם משלא נטל כספי שוחד לכיסו, כספי השוחד שימשו להעצמתו והגדלת כוחו והשפעתו".

עוד ציין כי לופו זכה לתפקידים ציבוריים נכבדים ורמים בשל פועלו בארגון "יד שרה", והצלחת הארגון - הצלחתו. זכה לקרבת גאון הדור, הרב אלישיב, קרבה שהינה בעלת ערך ללא מידה ושיעור. "לאמור, כספי השוחד לא נחתו באמתחתו, אבל היו יקרים עבורו ומסולאים בפז".

לופוליאנסקי הורשע ב-7 עבירות, שצומצמו לשלושה אירועים שונים: 1. קיבל מעד המדינה סך 785 אלף ש"ח לבניית בית-הכנסת. 2. קיבל מעד המדינה סך 77,057 ש"ח עבור ארון קודש לבית-הכנסת. 3. קיבל מעד המדינה סך 84,300 ש"ח עבור ריהוט בית-הכנסת.

"מתחם הענישה הראוי לאירוע השוחד הראשון בו נטל שוחד בסכום של 1,593,000 ש"ח, שהועברו לארגון "יד שרה", נע בין 5 ל-7 שנים. מתחם הענישה הראוי לאירוע השני בו נטל שוחד בסכום של 40 אלף ש"ח, נע בין שנה ל-3 שנים. מתחם הענישה הראוי לאירוע השלישי בו נטל שוחד בסכום של 946,357 ש"ח, נע בין 4 ל-7 שנים. הקנס הכספי הראוי בגין 7 עבירות הינו על-סך מיליון ש"ח".

בגזר הדין כתב השופט רוזן, כי לופוליאנסקי חולה במחלות קשות: "מצבו הרפואי הוביל אותי לדחות הדיון בעניינו למספר שבועות. ציינתי בבית-המשפט את החמלה החייבת נוכח המורכבות והמיוחדות של עניינו. בסיומה של בדיקה הוחלט כי הוא יוכל לשהות בכלא בתנאים סניטאריים מתאימים".

בסוף דבר השופט גזר השופט שש שנות מאסר לריצוי בפועל, שיתחיל בו' אלול תשע"ד. בנוסף, נגזר עליו קנס כספי בסך 500 אלף ש"ח, או 8 חודשי מאסר תמורתו.

אולם נוכח העברת כספי השוחד למוסדות "יד שרה" ולישיבת "תפילת רבים נחלת יאיר", השופט ציין כי הוא נמנע מלהורות על חילוט הכספים.

פרקליטות מחוז ת"א התייחסה לפסק הדין והגיבה כי "העונש משקף את עמדת הפרקליטות לפיה יש להטיל עונש מאסר ממושך שיהלום את חומרת המעשים, היקפי כספי השוחד והתפקידים הבכירים אותם מילא הנאשם לאורך השנים. נדגיש כי מדובר בסכום השוחד הגבוה ביותר שהתקבל על ידי מי מהנאשמים בפרשה חמורה זו- פי 2 מכספי השוחד שקיבל אורי שטרית ופי 5 מכספי השוחד שהועברו לאהוד אולמרט. יחד עם זאת, בגזר הדין התחשב בית המשפט בעובדה שכספים אלו הועברו, ברובם, למוסד ציבורי. בהקשר זה נציין כי ביהמ״ש הדגיש כי השוחד שימש להאדרת שמו וביסוס מעמדו הציבורי של הנאשם.

"משנקבע כי הנאשם כשיר למאסר בפועל, על בסיס חוות דעת קצין רפואה ראשי בשב״ס (שהוא הגורם היחיד שיכול לחוות דעה בשאלה זו), אין מנוס משליחתו למאסר בהתאם למעשים בהם הורשע".
הולילנד לופוליאנסקי יד שרה גזר דין רוזן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד