א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

שבוע שני לחטיפה: שבת של סריקות ותפילות

כוחות צה"ל התרכזו במהלך השבת בסריקות וחיפושים באזור צפון חברון אחר שלושת הנערים החטופים • הופעלו יחידות מיוחדות לסריקת בורות ומערות • חטיבת הצנחנים הועברה כולה לגזרה • בכיר בצה"ל: "נעבור בית בית עד שנמצא את החטופים" • ברחבי העולם היהודי המשיכו התפילות למען החטופים • רבים קיבלו את השבת מוקדם יותר, לזכות החטופים

צילום פלאש90
צילום פלאש90

לבחון מחדש את החמאס
בעקבות חטיפת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שעאר ואייל יפרח תיבחן מחדש האפשרות למעורבות של החמאס בפיגועים קודמים אשר התרחשו בגזרת יהודה וטרם פוענחו. חלק מהמקרים נחשבו בעבר למקרי "מפגע בודד", דהיינו איש שביצע פעולת טרור נגד חיילים או מתיישבים ללא תשתית שתמכה בו. בין המקרים אשר ייבחנו מחדש נמצא רצח סמ"ר גל קובי בחברון ורצח סנ"צ ברוך מזרחי בכביש 35. "אנחנו צריכים לבחון את כל שאר הפיגועים שהיו כאן בגזרה מחדש", אמר לאתר צה"ל סמח"ט יהודה, סא"ל שמעון פרץ. "גם אם הפיגועים אכן היו במתאר של מפגע בודד, כנראה שהתשתית והלך הרוח של החמאס בחברון השפיעו על אותם מחבלים להוציא את הפיגועים לפועל".

המוטיבציה לבצע פיגוע חטיפה גברה בתקופה האחרונה בעקבות שביתת העצירים המנהליים בבתי הכלא בישראל והמחאה סביבה, שהובלה בחברון בידי אנשי חמאס. לדברי קצין המעורה בתחום, בקרב האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל קיימת ציפייה שישתחררו בעסקאות של שחרור אסירים תמורת חטופים ישראלים. "יתכן שהלחץ של האסירים, שמעודדים את פיגועי חטיפה, היווה גורם מזרז", ציין. "יכול להיות שהפיגוע הזה מתוכנן כבר תקופה ארוכה ושביתת האסירים הייתה הטריגר להוציאו לפועל".

בניגוד לחמאס בעזה, אשר פועל במתכונת סמי-צבאית, החמאס באיו"ש נמצא תחת מעקב מתמיד של כוחות הביטחון ונדרש לפעול על בסיס חוליות ותאי טרור קטנים. פעילות הטרור של החמאס באיו"ש מוכוונת לעתים קרובות על ידי החמאס ברצועת עזה, אשר מאז מבצע "עמוד ענן" פועל לשיקום תשתיות הארגון באיו"ש. על אף שבמסגרת ההסכמים להפסקת הלחימה ב"עמוד ענן" התחייב החמאס לשמור על השקט ברצועת עזה, הארגון מעוניין לשמר את מעמדו כמוביל ההתנגדות המזוינת נגד ישראל ועושה זאת דרך הכוונת הפעילות ביהודה ושומרון. פעילי חמאס מהזרוע הצבאית בעזה יוצרים קשר עם אנשי הארגון באיו"ש לצורך העברת הנחיות וכספים לביצוע פיגועים – בדגש על פיגועי חטיפה.

ההכוונות לפיגועים מסוג זה מגיעות לעתים ממשוחררי עסקת שליט בעזה. "אם פעיל גר פעם בחברון ושוחרר מהכלא לעזה, יש לו את האפשרות להתברג שם בעמדת כוח בחמאס", אמר הקצין. "מצד שני, הוא יודע שאם הוא יפעל מתוך עזה הוא מסתכן בתגובה רחבה של צה"ל. לכן יש לו אינטרס להתקשר לבן הדוד שלו שעדיין גר בחברון, להעביר לו כסף ולעודד אותו להוציא פיגוע אל הפועל. הסמיכות של היישובים הפלסטיניים באיו"ש ליישובים היהודיים הופכת את זה לפשוט יותר".

החמאס באיו"ש הוא הוא ארגון שפועל באופן רשתי- והיררכי. גורמים בפיקוד מרכז מדגישים שבעקבות הפיוס בין חמאס לפת"ח והקמת ממשלת האחדות גדל מרחב הפעילות של החמאס ברחבי יהודה ושמרון, דבר שהתבטא בהגברת הפעילות הפוליטית והתעמולתית של הארגון. בנוסף, נצפתה עלייה בהפגנת תמיכה בחמאס מצד האוכלוסייה הפלסטינית, ולראשונה מזה שנים נתלו לאחרונה דגלי חמאס ברחובות חברון. "החמאס נהנה מהפיוס, כי הפת"ח הפסיק לעצור דמויות פוליטיות מהארגון ולמנוע את התעמולה שלו", ציין הקצין. "לא ראינו עלייה בכמות הטרור המאורגן בעקבות הפיוס, אבל אין באמת הפרדה: כשהמערך הפוליטי והתעמולתי מתחזקים, יותר אנשים מתגייסים לתנועה וזורם אליה יותר כסף, ובסוף זה מגיע גם לטרור".

פעילות החמאס במישור האזרחי מתמקדת ב"דעווה" – מוסדות אשר מספקים לאוכלוסייה הפלסטינית תמיכה בתחומי הדת, החינוך והרווחה. הרעיון המרכזי של ה"דעווה" הוא שהשקעה בחינוך לערכי האסלאם עשויה להועיל לארגון בטווח הרחוק, זאת באמצעות העלאת התמיכה בארגון וברעיונותיו וגיוס פעילים.

על אף שאוכלוסיית חברון מתאפיינת בהזדהות עם החמאס, תושבי העיר לא מפגינים תמיכה בחוטפי הנערים מאחר והפיגוע עשוי להביא להשלכות קשות עבורם. "האוכלוסייה כרגע מבינה את המצב ומפנה אצבע מאשימה כלפי החוטפים", סיפר סמח"ט יהודה. "האזרחים מספרים למנהלת התיאום והקישור שהחוטפים פוגעים בכלכלה ובמרקם החיים שלהם".
שבת תפילות חברון צהל חטופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד