ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

חשיפה: תרגיל עיקוף כושל ל'ועד הישיבות'

ארבע ישיבות מרכזיות המזוהות עם הפלג הקיצוני בציבור הליטאי, אינן מכירות ב'ועד הישיבות', ולפיכך הוא אינו יכול לייצג את תלמידיהן מול הצבא • כפתרון, ניסו בישיבות הללו לשלוח תלמיד להתייצב עם טופס שונה החתום בידי ראש הישיבה • הצבא דחה את ההתייצבות, והבהיר לבחור כי הוא עשוי להישפט כעריק

לשכת הגיוס תל השומר
לשכת הגיוס תל השומר

הפילוג הליטאי ממשיך להשליך בעקיפין על התייצבותם של בחורי הישיבות, ובעקבות כך עשויות ישיבות מסוימות המזוהות עם הפלג הקיצוני יותר - הנשמע להוראותיו של הגר"ש אויערבאך - להיקלע למצב מורכב ובעייתי.

קצת רקע: עם כניסתו לתוקף של חוק הגיוס החדש, והתחלת ההתייצבות של בני הישיבות בלשכת הגיוס בתל השומר בכדי להסדיר את מעמדם, הוחלט בישיבות הללו שלא להתייצב באופן רשמי בלשכת הגיוס.

בשל כך, לאחר שועד הישיבות שלח לפני כחודש - כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' - בקשה לישיבות למלא בדחיפות את רשימת התלמידים ולשלוח אותה בהקדם, בכדי שהוועד יוכל להעביר לצבא את רשימת התלמידים, ניצבו ארבעת הישיבות המרכזיות המזוהות עם הפלג הנ"ל בדילמה מורכבת.

מחד גיסא, ההוראה הרשמית הייתה שלא להתייצב, וראשי אותן ישיבות לא יכלו לשלוח את הטפסים לוועד הישיבות, בניגוד להוראתם הם. אלא שמאידך גיסא, גם בחורים המעוניינים להתייצב למרות ההוראה - נתקלו בבעיה, מכיון שהישיבה בה הם לומדים איננה מעבירה את הטפסים המעודכנים לוועד הישיבות. יצויין, כי נסיונות פרטיים של בחורים לפנות לוועד הישיבות בכדי להסדיר את מעמדם שלא דרך הישיבה - עלו בתוהו, לאחר שהוברר שוועד הישיבות אינו רשאי להסדיר את מעמדו של בן ישיבה שאינו לומד בישיבה המוכרת על ידי הוועד.

לאחר שמספר לא מבוטל של בחורים הלומדים בישיבות אלו החליטו שברצונם להתייצב, הוחלט על נסיון למציאת פתרון להתייצבות גם מבלי שראשי הישיבה יאלצו לעדכן את רשימת התלמידים בוועד הישיבות.

מלבד זאת, חוששים ראשי הישיבות הללו להשלכות על הרישום אליהן לשנה הקרובה, מאחר ובחורים עשויים לחשוש שמעמדם יסתבך והם עשויים להימנע מלהגיע לישיבות הללו, גם אם מלכתחילה חפצו בהן.

'בחדרי חרדים' חושף כי בימים האחרונים הגיע בחור מאחת הישיבות הללו ללשכת הגיוס כשבידו טוםס החתום על ידי ראש הישיבה - אך ללא החלק בטופס עליו אמורים לחתום נציגי וועד הישיבות. בצבא מיהרו לבדוק את הטופס, וגילו כי למרות שהוא נחתם על ידי ראש הישיבה הוא שונה לחלוטין מהטופס המקורי, מלבד העובדה שאינו חתום על ידי הוועד. ובשל כך הבהירו לבחור כי הוא עלול להיעצר בעקבות הגשת הטופס המזויף לכאורה, וכי אם לא יגש בשבועות הקרובים לוועד הישיבות ויחזור עם טופס מלא - הוא ייעצר וישפט כעריק.
חדרה בחורים ועד הישיבות טופס חתימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד