י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הגר"ע זצ"ל בעבר: צריך לבחור רב ראשי אחד

גם הגר"א בקשי דורון התבטא בנושא: "נכון לבטל את החוק לפני שנצטרך לפסוק בסוגיות מיהו ספרדי ומיהו אשכנזי"

הגר"ע יוסף. צילומסך
הגר"ע יוסף. צילומסך

בעוד שנפתלי בנט וציפי לבני מבשלים את חוק רב ראשי אחד, שכבר עבר ברוב בקריאה ראשונה, כשהרבנים הראשים הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף מסבירים כי החקיקה חסרת תכלית הפוגעת במסורת,

"אני סבור שכבר הגיע הזמן לבחור ברב ראשי אחד ולא בשניים. תורה אחת ומשפט אחד לכולנו ואין צורך בזוגות ברבנות הראשית", אמר הגר"ע יוסף זצ"ל בשנת 1977 לעיתון 'המצפה'. "בחירת שני רבנים ראשיים גורמת קשיים רבים במילוי המשימות. הדברים ידועים. לכל היותר יש לבחור ברב ראשי אחד ובסגן, שבמצבים מיוחדים ימלא מקומו של הרב הראשי או יבוא במקומו. בזמנים תקינים צריך להיות רב ראשי יחיד ובלעדי בתפקידו. יש לשאוף לביטול הזוגיות ברבנות הראשית, שכן כל אחד מהם עולם בפני עצמו וכל אחד מושך לצדו, והמצב הוא כמשל חז"ל: חמר-גמל".

דברים דומים אמר גם הראשל"צ לשעבר הגאון רבי אליהו בקשי דורון, והם מצוטטים בדו"ח מבקר המדינה 2001 בנוגע לרב עיר אחד: "בתשובתו למשרד מבקר המדינה מדצמבר 2000 מסר הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב בקשי דורון, כי במהלך ישיבה של מועצת הרבנות הראשית, שהתקיימה במאי 1998, רווחה בקרב רוב המשתתפים הדעה שיש לצמצם ככל האפשר את הכפילות של רבני ערים, ולא למנות רב עיר שני אלא רק בהסכמת הרבנות הראשית.

"בכינוס רבנים ארצי, שהתקיים באוגוסט 1998 במעמד נשיא המדינה, אמר הראשון לציון כי "החוק הקיים של בחירת רבני ערים, המבוסס על החלוקה בין העדות אינו הכרחי ואינו יאה למדינה מתוקנת. זכינו ומיזוג הגלויות במדינת ישראל הוא עובדה קיימת. נכון בעוד מועד לבטל את החוק לפני שנצטרך לפסוק בסוגיות המשפטיות מיהו ספרדי ומיהו אשכנזי".

הראשון לציון הוסיף, כי "בפגישה שדנה בענייני הרבנות בין הרבנים הראשיים לבין ראשי משרד הדתות, היתה זה מכבר הסכמה עקרונית, שאין להחיל את החוק של בחירת שני רבנים מבלי דיון מוקדם מראש, אולם לצערנו עולם כמנהגו נוהג וחדשים לבקרים מכריז שר הדתות על בחירת רבנים על פי הנוהג הקיים".
בחירה ספרדי הגרע יוסף אשכנזי רבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד