י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כך הופך הציבור החרדי לגורם מרכזי בתעסוקה

הציבור החרדי הופך לגורם מרכזי במגזר העסקי ובעולם התעסוקה הישראלי • זאת המסקנה שעולה כאשר בוחנים את מגמות השתלבותם של אקדמאים חרדים בשוק התעסוקה • אינפורמטיבי

חרדים בלימודים. צילום ארכיון
חרדים בלימודים. צילום ארכיון

אלפי סטודנטים חרדים ממלאים כיום את היכלי הקמפוסים, המכללות והאוניברסיטאות. ביניהם ניתן למנות את המוסדות האקדמיים היוקרתיים שפתחו את שעריהם בפני הציבור החרדי, כתוצאה מההכרה בפוטנציאל האדיר שגלום בו. מסטודנטים בטכניון ואוניברסיטת חיפה שבצפון, דרך אוניברסיטת תל אביב, בר אילן והאוניברסיטה העברית שבמרכז ועד אוניברסיטת בן גוריון שבדרום, ועוד עשרות מוסדות אקדמיים רבים ומגוונים בכל רחבי הארץ.

בשנים האחרונות הוכשרו במוסדות אלו סטודנטים חרדים רבים בתחומי לימוד שונים ומגוונים, כאשר המגמה הבולטת היא שינוי המסלול הפופולארי של בחירה בתחומי המשפטים ומנהל עסקים. (האינפלציה בתארים אלה גורמת באחרונה ליותר ויותר מועמדים לבחור במקצועות נוספים, זאת בשל ההיצע הרב של בוגרי תארים אלה והקושי היחסי למצוא תעסוקה בתחום אותו למדו).

השינוי בא לידי ביטוי בכך שאם עד לפני כמה שנים הבחירה הייתה על סמך מוסכמה חברתית ולא על בסיס הנטיות התעסוקתיות וכישוריו של המועמד, כיום קיימת התייחסות לנושא של ההתאמה האישיותית בתהליך הבחירה של מוסד ותחום לימודים ויש לה משקל מרכזי בהחלטת הסטודנטים.

לאור זאת, חל שינוי דרמטי כאשר יותר ויותר סטודנטים מבינים שהאפשרות לפתח קריירה מקצועית המאפשרת פרנסה מכובדת, מצויה דווקא בתחומים בהם יש ביקוש גבוה ועתיד תעסוקתי.

כך לדוגמה בתחום המדעים, הרפואה, העבודה הסוציאלית והפסיכולוגיה. מצטרפים כיום עוד ועוד חרדים לתוכניות הלימודים של האוניברסיטאות המובילות בתחום ורוכשים תואר יוקרתי ומבוקש.

השינוי הגיע הודות לפעילותם של עמותות שונות הפועלות בתחום זה, ביניהם ניתן לציין את פעילותה של עמותת 'ידידות טורונטו' המפעילה את תכנית 'חרדים באקדמיה' המלווה את הסטודנטים החרדים ומעניקה להם ליווי מקצועי ופיננסי עד להשלמת התואר והשתלבות בשוק התעסוקה. התכנית מקיימת מרכז הכוון וייעוץ שבמסגרתו מתקיימים מגוון אבחונים ושירותי ייעוץ תעסוקתי משלב בחירת תחום הלימודים והמקצוע, על מנת להבטיח בחירה מותאמת על בסיס כישורי הסטודנט, הנטיות התעסוקתיות והציפיות שלו ברמה האישית.

"תואר אקדמי מהווה את הבסיס להשתלבות בתעסוקה איכותית, בייחוד בתחומים בהם יש ביקוש לבוגרים של מסלולים יוקרתיים" אומר נתן קנדלר מנהל התוכנית ומוסיף: "הסטודנטים החרדים שמצטרפים לתוכנית 'חרדים באקדמיה' מקבלים מעטפת תמיכה מלאה הכוללת ייעוץ משלב הבחירה בתחום ומוסד הלימודים ועד לשלב מציאת העבודה בתחום".

יחד עם זאת, פועלת התכנית בשיתוף עם הנהלת המוסדות האקדמיים, ליצירתם של תכניות לימוד המותאמות לצרכיהם הייחודים של הסטודנטים החרדים, כשהן כוללת למשל השלמת לימודים במקצועות האנגלית והמתמטיקה. פערי הלימוד במקצועות אלה ניתנים להשלמה במהירות ובקלות יחסית בהתחשב בכישורי הלמידה המפותחים שהסטודנטים מביאים איתם מעולם הישיבות, אך חשוב לשים עליהם דגש כדי לאפשר להם השתלבות חלקה ומיטבית בעולם האקדמי.

הודות למעטפת הליווי המקצועית, מציינים מנהלי התכנית בסיפוק את אחוזי הנשירה המזעריים ואת ממוצע הציונים הגבוה של משתתפי התכנית העומד מעל הממוצע הכללי בעולם האקדמיה בישראל.
אחד ממדדי ההצלחה של התכנית הוא השתלבות של בוגרי התכנית בתעסוקה איכותית. "לשם כך הקמנו במסגרת התכנית את 'מרכז קריירה' העומד לרשות הסטודנטים במהלך הלימודים ובמסגרתו הם רוכשים ארגז כלים ייחודי המאפשר להם השתלבות איכותית במעגל התעסוקה" אומר נתן קנדלר מנהל התכנית ומוסיף: "ניתן כבר לראות מאות בוגרים המשתלבים בשוק התעסוקה בצורה מרשימה מאד".

במסגרת 'מרכז קריירה' מתקיימים "ימי זרקור"- מפגשים בחברות וארגונים מובילים במשק, במטרה להכיר להם את סביבת העבודה בתחום לימודיהם ולהפגיש אותם עם מעסיקים פוטנציאליים וכן סדנאות שונות לקראת ההשתלבות בשוק התעסוקה כגון סדנת כתיבת קורות חיים ועוד.

בנוסף מתקיים קשר בין בוגרי התוכנית במסגרת ארגון בוגרים, על מנת ליצור רשת קשר אקדמית מקצועית וחרדית, המאפשרת את ריבוי אפשרויות התעסוקה לאקדמאים חרדים.

קישורים:
לתוכנית חרדים באקדמיה - לחץ כאן
טורונטו בוגרים אקדמאים חרדים לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד