י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חשיפה: טבלת ה'מועפים' מהישיבות הספרדיות

טבלה שנשלחה לראשי הישיבות והמשגיחים ברחבי הארץ, מסעירה את עולם הישיבות ואנשי הצוות, בעקבות הנתונים החמורים שהיא מציגה • הטבלה חושפת כמה בחורים הושלכו מהישיבות הספרדיות המובילות כבר בשנת הלימודים הראשונה • ב'לב שומע' מתנערים: הטבלה לא נשלחה על דעת הארגון • והאם הממצאים מדויקים?

כנס ראשי הישיבות הספרדים. צילום: קובי הר צבי
כנס ראשי הישיבות הספרדים. צילום: קובי הר צבי

בשבוע האחרון, חלה סערה מתחת לפני השטח, בעיקר בקרב ראשי הישיבות, המשגיחים, ואנשי הצוות בישיבות הגדולות הספרדיות, ובעיקר בישיבות הנחשבות ל"עידית" של עולם הישיבות הספרדי.

טבלה מסודרת שנשלחה לכל ראשי הישיבות והמשגיחים, הנושאת לוגו של ארגון "לב שומע", ציינה נתונים מפורטים על כמות הבחורים שהתקבלו לכל ישיבה ב"זמן אלול" והחלו ללמוד בה, וכמה נשארו עד סוף "זמן קיץ". כלומר כמה בחורים "נזרקו" מהישיבה במהלך השנה הראשונה ללימודם בה.

ראשי הישיבות והמשגיחים סערו על מוציא הטבלה, ועל ארגון "לב שומע", שמיהר להתנער ממי שערך אותה למרות שהוא אחד מבכירי "לב שומע". בשל העובדה הפשוטה, שיש בכך כדי לגרום לבעיות בשמן הטוב של הישיבות המוזכרות בה, אם יפורסם כי הן זורקות מספר גדול של בחורים מהישיבה כבר במהלך השנה הראשונה ללימודם.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אומר מי שהוציא את הטבלה, כי המטרה בהוצאתה הייתה להביא את הנתונים בפני המשגיחים ואנשי הצוות בישיבות, על מנת שיקפידו יותר לבחון ולבדוק את הבחורים בטרם הם מתקבלים לישיבות, על מנת שלא יצטרכו להעיף אותם לאחר מכן. הוא מוסיף כי בדעתו לשלוח בקרוב מכתב נוסף, שיבהיר כי הנתונים שבטבלה שנשלחה לא היו מדויקים, היות והם מתבססים על עדויות של בחורים בעיקר, ולא על נתונים רשמיים מאנשי הצוות שבישיבה.

מבדיקה שערכנו עם מספר משגיחים ואנשי צוות בישיבות, עולה כי אכן חלק מהנתונים בה לא מדויקים לגמרי, אך בהחלט ניתן לראות מגמה, בה ישנן ישיבות שזורקות יותר בחורים מאחרות.

העיתונאי איתי גדסי אשר מסקר את עולם הישיבות ועוקב אחר נתוני הרישום ברשת "קו עיתונות", ואשר כתבותיו זכו להד נרחב בציבור, אומר ל'בחדרי חרדים' כי מטרותיו של מוציא המכתב והטבלה הם "לשם שמיים" והיא חיובית מאוד. משום ש"אנו עדים בכל שנה לכמות גדלה והולכת של בחורים שנזרקים מישיבות".

"העובדה שהישיבות עברו לשיטת עבודה מול רשמים, שמקבלים לפי 'ראש' שהם מביאים לישיבה. גורמת לכך שמביאים בעיקר כמות על פני האיכות, ואז נוצר מצב שכבר בחנוכה בחורים מרגישים 'לא מחוברים' לישיבה, וראשי הישיבות פחות מתעסקים בטיפול בבעיות הבחורים, וזורקים אותם כדי לשמור על שמה הטוב של הישיבה. וכך הבחורים האלו עוד עלולים להגיע לרחוב".

"לכן חשוב מאוד שראשי הישיבות והמשגיחים לא יתפארו בתקופת הרישום רק במספר גבוה של תלמידים אותם הם מקבלים ללימודים בישיבה, אלא יבדקו טוב טוב שהם מתאימים לישיבה, על מנת שהם גם יישארו בה עד חתונתם כמקובל. וגם כאשר יש צורך גדול לזרוק בחור (למרות שידועה דעתו של הגראי"ל שטיינמן בנושא זה), יש צורך להתייעץ קודם לכן עם גדולי הדור, ואם הוחלט שכן, אז יש לסדר לאותו בחור מקום לימודים אחר שיתאים לו, ולא לזרוק אותו לרחוב".

באשר לחוסר הדיוקים, הוא מציין כי למרות זאת הטבלה חושפת מגמה, "גם אם הנתונים לא מדוייקים במאת האחוזים. אבל המטרה העיקרית שלה, היא שראשי הישיבות ישימו לב וייבדקו פעמיים ושלוש כל בחור אם הוא מתאים לישיבה מכל הבחינות. הן החברתית והן הלימודית".

ישיבות ספרדי לב שומע בחורים מועפים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד