ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

המשטרה מודה: כשל חמור בטיפול בשיחת החטופים

ועדת הבדיקה שמינה המפכ"ל הכריעה: נפל כשל חמור בטיפול בשיחת הטלפון • 4שוטרים יודחו מתפקידם, בהם קצין אג"מ מחוזי

המשטרה מודה: כשל חמור בטיפול בשיחת החטופים

ארבעה שוטרים הודחו מתפקידם, בעקבות שיחת המצוקה שהתקבלה מאחד החטופים, שאמר בלחישה "חטפו אותי". השיחה, ארכה במשך 2:09 דקות, נענתה ע"י שוטר שח"ם, שלאחר מספר שניות העביר את השיחה לאחראית המוקד, שהקשיבה לשיחה יחד עם אחראי המשמרת.

עוד במהלך השיחה, ניסתה מנהלת המוקד לחייג פעמיים למספר הטלפון, וכמובן ששמעה צליל המתנה. עם ניתוק השיחה ניסתה המוקדנית לצלצל 8 פעמים, במשך פעמיים לא היה מענה, ו-5 פעמים היה תפוס, ובפעם האחרונה הטלפון כבר לא היה זמין.

ועדת הבדיקה שמינה מפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו, בראשות ראש חטיבת השיטור תנ"צ משה ברקת, לבדיקת הטיפול המשטרתי בשלבים הראשונים של אירוע חטיפת הנערים בליל חמישי י"ג תמוז, בדגש על הטיפול בשיחת המוקד שהתקבלה במחוז ש"י, הגישה היום (ב) את ממצאיה והמלצותיה למפכ"ל.

ועדת הבדיקה מצאה, כי נפל כשל חמור בהתנהלות מוקד 100 במחוז ש"י בכל הנוגע לטיפול בשיחה שהתקבלה במוקד, בהקשר של אמות המידה המקצועיות המצופות מבעלי תפקידים במוקד בכל הרמות, כאשר כשל זה חצה על פניו את שדרת השוטרים, הקצינים והמפקדים הנוגעים בעניין.

מה שהיה מצופה ממנהלת המוקד וממנהל המשמרת, לבצע מספר פעולות פשוטות העומדים לרשותם, כמו לבדוק היכן נמצא מכשיר הטלפון, על שם מי הוא רשום ופעולות אחרות, אשר לא נעשו כלל. מעבר לכך, השיחה שמוגדרת במשטרה בשיחת מצוקה לכל דבר, לא הוגדרה ע"י האחראים כשיחת מצוקה, וגם לא כהטרדה, פשוט לא סווגה.

בהמשך לכך ממצאי הוועדה כוללים מסקנות אישיות ומסקנות מערכתיות, בכל הקשור להתנהלות המוקד במחוז ש"י. המשפחות עודכנו בצהרים בממצאי הדו"ח באופן אישי על ידי יו"ר ועדת הבדיקה תנ"צ משה ברקת.

המפכ"ל, לאחר שעיין בדוח הוועדה החליט לאמץ את עקרי ההמלצות ולהחמיר עם חלק מההמלצות האישיות שהומלצו על ידי הוועדה. נוכח חומרת הכשל האמור, הורה המפכ"ל על נקיטת צעדים פיקודיים משמעותיים כלפי המפקדים, הקצינים והשוטרים שהיו מעורבים בטיפול בשיחה שנתקבלה במוקד 100 - בין במעורבות אישית וישירה ובין במעורבות מכוח אחריותם הפיקודית. - ובמסגרת זו אף להורות על העברה לאלתר מתפקידם של המעורבים, ובהם גם קצינים בכירים.

הבכיר ביותר, קצין אג"מ מחוז ש"י (כמוהו ישנם עוד שישיה ברחבי הארץ), יודח מתפקידו לאלתר ותירשם לו הערת מפקד בגין אחריותו כמפקד הממונה על המשל"ט.

ראש ענף המבצעים במחוז ש"י, תירשם לו הערת מפקד בגין תפקודו הלקוי כמפקד הממונה על מרכז השליטה. אולם, הוא ישאר בתפקידו.

מפקד המשל"ט במחוז ש"י - יודח מתפקידו לאלתר, ותירשם לו הערת מפקד בגין אחריותו הפיקודית על יחידות המשל"ט, ועל הכשלים שנפלו בתפקודם. בנוסף לכך, לא ישמש בתפקיד פיקודי לתקופה בת 3 שנים.

אחראי המשמרת במוקד בדרגת רס"מ (רב סמל מתקדם)- יודח מתפקידו לאלתר והמשך שירותו במשטרת ישראל יישקל. הוא היה נוכח בחלק מהשיחה, אך השאיר את ההחלטות בעניין השיחה לדרג זוטר יותר.

אחראית מוקד 100 במחוז ש"י בדרגת רס"ב (רב סמל בכיר) - תודח מתפקידה לאלתר והמשך שירותה במשטרת ישראל יישקל. היא אמנם חזרה שמונה פעמים למספר ממנו חייגו למוקד, פעמיים לא היה מענה, 5 פעמים היה צליל תפוס ובפעם האחרונה הוא כבר לא היה זמין. לאחר מכן סיימה את הטיפול מבלי לבצע פעולות נוספות כגון איתור מיקום הטלפון, שם בעל הקו ועוד פעולות שניתן היה לבצע.

בעניין שוטר השח"ם (שירות חובה במשטרה), שענה לשיחה במוקד מחוז ש"י - נמצא כי פעל כמצופה ממנו בנסיבות העניין, ולא נמצא כל כשל בתפקודו.

תנ"צ משה ברקת, צילום: חטיבת דובר המשטרהצילום: תנ"צ משה ברקת, צילום: חטיבת דובר המשטרה
תנ"צ משה ברקת, צילום: חטיבת דובר המשטרה

חטופים חברון כשל משטרה טיפול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד