י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מבקר המדינה במכתב נגד אפליית ילדי החינוך החרדי

המבקר תוקף את התנהלותו של משרד החינוך ואפליית הילדים החרדים בתקצוב תוכניות לחופש • בפנים: המכתב

המבקר. צילום: פלאש 90
המבקר. צילום: פלאש 90

אפליית ילדי החינוך החרדי במימון קייטנות הקיץ: מבקר המדינה פנה לשר החינוך שי פירון, בכדי לבדוק את סיבת אפליית מוסדות החינוך החרדיים במימון הקייטנות.

במכתב שנשלח אמש (ג) על ידי עו"ד הלל שמגר, מנהל נציבות תלונות הציבור במשרד המבקר, מבקש שמגר לבחון האם אכן הפעילויות הכלולות בתקציב הקייטנות הינן פעילויות בעלות אופי לימודי - חינוכי או כפי שניתן להבחין מפרסומים שונים של משרד החינוך כי הן בעלות אופי של נופש ופנאי, ומשכך מדוע רשתות החינוך החרדיות מופלות לרעה.

מלבד זאת מוסיף ע"ד שמגר ותוהה: "ניתן לראות בתכנית חלק בלתי נפרד מפעילותם החינוכית הסדירה של מוסדות החינוך הרשמי, לא נהיר מדוע היא לא הוחלה גם על מוסדות החינוך של תאגיד מרכז החינוך העצמאי ושל תאגיד מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל. זאת מכוח הוראות סעיפים 3 א (ט)-(י) לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה -1985, הקובעת כי תאגידים יתוקצבו על ידי המשרד למטרות חינוך, על פי קריטריונים ענייניים, אחידים ושוויוניים - כמו כלל ילדי ישראל".

בהמשך מכתבו מציין עו"ד שמגר כי ניסה לפנות למנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן, אך זו לא הגיבה לפנייתו.

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס), טען ח"כ דוד אזולאי כי מדיניות משרד החינוך מעמיקה את הפערים בין אוכלוסיות שונות במערכת החינוך. "אני תושב עכו משלם מיסים כחוק, שירתתי בצה"ל, ואני לא מבין מדוע הילדים שלי אשמים ששלחתי אותם לחינוך החרדי, מה פשעם?" תמה אזולאי.

"בהתאם להנחיה של משרד החינוך נוצר מצב בו גרים שני ילדים באותו בניין בעכו, אחד יזכה לקייטנה והשני לא - רק בגלל היותו חרדי, בגלל שהוריו החליטו לשלוח אותו לחינוך כזה שאינו לפי השקפת עולמו של שר החינוך".

במסקנות הוועדה שהונחו על שולחן הכנסת קובעת הוועדה לביקורת המדינה בראשות חה"כ אמנון כהן: "הוועדה קובעת כי התשובות שניתנו על ידי נציגי משרד החינוך ועל ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בעניין אפליית החינוך הרשמי שאינו מוכר (חרדים, ערבים) אינן מניחות את הדעת. הוועדה סבורה ששר החינוך נקט מדיניות של אפליה וחוסר שוויון".

ח"כ דוד אזולאי ציין בתגובה למכתבו של המבקר: "מבקר המדינה סבור כי קיימת אפליה. כמו כן, עו"ד שמגר ממשרדו של מבקר המדינה, מציין כי אפשר שהחלטתו של שר החינוך שי פירון אינה חוקית. בהתאם לדברים המובאים במכתב אפשר שאף שופטי בג"ץ יסברו כי קיימת אפליה ויורו לשר לתקן אותה".

יו"ר פורום הרשויות החרדיות וראש עיריית ביתר עילית, מאיר רובינשטיין, הודיע כי הוא מברך על הודעת מבקר המדינה כנגד אפליית הילדים החרדים ומניעת תקצובם בקייטנות. "כפי שטענו, אין בקייטנה שום תירוץ של לימודי ליבה. אני קורא לשר החינוך לאמץ את חוו"ד מבקר המדינה, ומקווה שלא נזדקק לפתוח בהליך משפטי למניעת האפלייה".















אפליה חרדים מבקר מכתב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד