כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

סער: "הרחוב בשבת צריך להיראות אחרת"

דיון סוער במליאת הכנסת על החלטתו של שר הפנים לכפות סגירת עסקים בשבת בתל אביב • ח"כ ניצן הורביץ ממרצ תקף, אך הח"כים החרדים התגייסו להגנתו של סער, שהסביר: "חייבים לשמור על מכנה משותף בינינו" • ח"כ גפני: "לפתוח עסקים בשבת זה לחסל את מעמד הביניים" • ח"כ מוזס: "חמור מאוד שבעלי עסקים הודיעו ש'יצפצפו' על סער"

סער. צילום: פלאש 90
סער. צילום: פלאש 90

מליאת הכנסת קיימה היום (ד) דיון מיוחד בהחלטתו של שר הפנים גדעון סער, להורות על ביטול הסעיפים בחוק העזר העירוני בתל אביב המתירים פתיחת מרכולים בשבת. ח"כ ניצן הורביץ, שהתמודד בבחירות האחרונות לראשות עיריית תל אביב, התנגד להחלטתו של סער וטען כי פתיחת חנויות לממכר מזון היא איזון ראוי בין שמירת השבת לאורח החיים החילוני. "אתם חושבים שחילונים זה רק קניות והבלים, להיות חופשי זה ערך", אמר הורביץ.

לעומת זאת, ח"כ משה גפני הגן על החלטתו של סער, וטען כי היא איננה קשורה לשמירת השבת אלא לתחרותיות שבין המרכולים. "יושבים פה אנשים שכל הזמן אומרים שלא יכול להיות שמעמד הביניים ייפגע", פתח גפני, "מי נמצא בחנויות הגדולות שחולדאי רוצה שיהיו פתוחים בשבת? עבדים. בא שר הפנים ואומר שלא יכולה להיות תחרות כזו. מי זה בעל המכולת השכונתית? הוא מעמד הביניים ומטה. אין לו עובדים שיכולים לפתוח במקומו את המכולות. זה לחסל את מעמד הביניים. האנשים בתקשורת לא שואלים האם אתה מקבל החלטה חילונית כי אתה רוצה למצוא חן בעיני החילונים. דעת הקהל היא נגד הפתיחה בשבת".

שר הפנים גדעון סער, שעלה להשיב ולהבהיר את עמדתו, אמר: "השאלה שהעלו חברי הכנסת היא אחת השאלות הכי כבדות משקל והכי חשובות אם אנחנו רוצים לשמר איזה שהוא מכנה משותף בינינו. כל אחד ואחת השבת שלו היא שונה משל האחר, אבל אני חושב שיש הסכמה, בואו נתחיל מהדבר הכי פשוט, שהרחוב בשבת לא יכול להראות כמו בכל יום חול. אנחנו עלולים בשם ערכים שאנחנו מאמינים בהם של חירות וסובלנות, להגיע למדרון חלקלק - להרס יום המנוחה השבועי.

"יום המנוחה זה רעיון שהעם היהודי נתן לכל העולם, הוא כבר לא רק נחלת העם היהודי. יש הקפדה על הנושא הזה מטעמים חברתיים במדינות רבות. זה לא נכון לומר שלכל עובד יש בחירה, יש עובדים חלשים שייאלצו לא להיות עם המשפחה בשבת. השבת היא לא רק של החרדים והדתיים ואנחנו ביחד צריכים לצקת בה תכנים שסביבם צריך לגבש הסכמה רחבה.

"לכבוש עוד נתחי שוק באמצעות עוד יום עבודה זו המורשת של העם היהודי? אם מה שקובע זה הרצון לעשות כסף, והרצון הצרכני שאני יכול להבין אותו, אז איפה יהיה קו הגבול? זה לא ייעצר בנושא הזה. מי שמדבר ברצינות על שלטון החוק לא יכול להתעלם שזו הפרת החוק. אי אפשר לטעון בשם שלטון החוק רק כשזה מתאים, צריך להיות עקבי".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס, חיזק את השר על החלטתו, ותקף את הצביעות של בעלי עסקים בתל אביב שהכריזו כי יתעלמו מהחוק וימשיכו לחלל שבת ולפתוח את עסקיהם:

"אני מברך את השר על שבחר גם לכבד את השבת וגם להציל את הנעשק מידי עושקו. בעלי החנויות והמכולות העובדים קשה לפרנסתם במשך כל השבוע, מתחננים שיאפשרו להם לשמור את השבת ולנוח יום אחד בשבוע ממלאכתם. אבל לצערי הרב, התקשורת בחרה להפוך סוגייה זו למלחמת דת ומדינה. בימים האחרונים פורסמו כתבות וקריקטורות נגד שר הפנים ונגד ההחלטה. וחמור מכך, בעלי עסקים הכריזו כי 'יצפצפו' על החוק וימשיכו לפתוח את עסקיהם בשבת למרות ההחלטה. כשמגיע נושא השבת – אין חוק! ומתברר, כי רוממות החוק הוא ענין סלקטיבי".

"מצער שאותם בעלי עסקים מזלזלים כל כך בערך השבת ומעדיפים את חמדת הממון" סיים.
סער שבת מליאה חכים ממון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד