כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הצעת חוק: להרחיב את השימוש בעבודות שירות ככלי לענישת עברייני תנועה

את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת דוד צור, דב חנין, אלעזר שטרן ועדי קול. עמותת אור ירוק: " עבודות שירות הינו עונש מרתיע והתנהגותי כאחד, המועיל לציבור כולו. על המדינה לפעול למען הרחבת השימוש בכלי ענישה זה"

הצעת חוק: להרחיב את השימוש בעבודות שירות ככלי לענישת עברייני תנועה

לאחרונה הונחה על שולחן יו"ר הכנסת הצעת חוק העוסקת בתחום הבטיחות בדרכים. על פי הצעת החוק החדשה, יוכל בית המשפט להטיל על נהג שנמצא אשם בעבירת תעבורה עבודות שירות, גם ללא תסקיר של קצין מבחן. כמו כן, מוצע כי תיקבע מסגרת של בין מאה לשלוש מאות שעות לביצוע עבודות השירות. בנוסף מוצע, כי במקרים בהם בחר בית המשפט בענישה בעבודות שירות, ניתן יהיה להפחית את עונש פסילת הרישיון מן המינימום הקיים בחוק.

את הצעת החוק הגישו חברי הכנסת דוד צור, דב חנין, אלעזר שטרן ועדי קול. בדברי ההסבר להצעת החוק כתבו חברי הכנסת כי הענישה הקיימת לאו דווקא מממשת את ייעודה: "בעולם כולו ובישראל בפרט מתחזקת לאחרונה הדעה הסוברת כי הענישה הכואבת שמטרתה הרתעתית אינה התשובה המתאימה לכל התנהגות שהוגדרה כעבירה על החוק", נכתב.

בנוסף נכתב, כי יש הגיון במתן עבודות שירות לעבריינים: "נאשמים מוענשים על נזק שגרמו לחברה. במקרים רבים, כגון במאסר, מוטלת עלות הענישה על החברה, כך שיוצא שהיא משלמת פעמיים. מבחינה זו, באמצעות שירות לציבור יוצא הציבור נשכר מענישה זו. וכן, שירות לציבור מהווה עונש חינוכי לנאשם ומפגיש אותו עם אוכלוסייה נזקקת שפעמים רבות לא ידע על קיומה".

חברי הכנסת מסבירים בנוסף מהי מטרת הצעת החוק: "מטרת התיקון לנסות להפוך את עונש השירות לציבור בעבירות תעבורה לעונש שיינתן לא כיוצא דופן, אלא כעונש רגיל ומקובל. המטרה היא להפוך את עונש השירות לציבור לאחד העונשים המרכזיים בעבירות תעבורה, בעיקר לגבי עבירות התעבורה הפחות חמורות".

עמותת אור ירוק: " עבודות שירות הינה עונש מרתיע והתנהגותי כאחד, המועיל לציבור כולו, מפני שהוא מכיל גם ענישה והרתעה, וגם תרומה לציבור וחסכון במשאבים ציבוריים. על המדינה לפעול למען הרחבת השימוש בכלי ענישה זה בשילוב עם אמצעי הענישה הקיימים".
אור ירוק תנועה כביש נדיידת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד