י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אולי נלמד לקח: כד רגיז רעיא על ענא • טור

אירועי השבועות האחרונים סיפקו כלים מצוינים לסנן את רשימת האדמו"רים והמקובלים • ולמה מעגל האלימות כבר לא מפחיד?

איור: מוטי הלר
איור: מוטי הלר

יותר משבועיים עצר עם ישראל את נשימתו, תפילות רבים, אחדות, חיפושים, חקירות, עד שלבסוף נמצאו גופותיהם של שלושת הנרצחים הי"ד ונסתם הגולל על תקוותה של מדינה שלמה.

כעת, ימים ספורים לאחר האסון, כשהכאב הלאומי פוחת והולך אך הפצע הקולקטיבי עדיין פתוח, רצוי לאמץ היטב את הלקחים שניתן להפיק מטראומה כזו, ונפתח דווקא בלקח בעל האורנטציה הדתית - כד רגיז רעיא על ענא.

הגמרא במסכת בבא קמא אומרת "כד רגיז רעיא על ענא, עביד לנגדא סמותא", ובתרגום חופשי: כאשר הרועה כועס על העדר, הוא מעוור את עיני העז המובילה. והנמשל: כאשר הקב"ה זועם על ישראל, הוא מציב בראשם מנהיגים שאינם ראויים ובכך מעניש אותם.

זכינו בדור האחרון לעודף מנהיגים ורבנים מכל הסוגים, אדמו"רים, ראשי ישיבות, מקובלים ומקובלים פחות, מו"צים וסתם קוצים. וכמו בכל תחום, הקושי העיקרי לאדם מן השורה הוא לברור לעצמו ולהחליט מי הם גדולי ישראל ומנהיגיו ומי הם ספחת מיותרת ומזיקה.

אין בכוונתי להתחיל ולפרוט שמות, רק להתייחס לאמירות מסוגים שונים, כאלה שמוכיחות באופן מוחשי כי אומרן אינו מנהיג או מקובל, ובקושי ראוי לתואר 'אדם'.

להיפטר משרלטנים
אני כבר לא מדבר על אמירות חסרות טקט, גסות רוח ורוויות שנאה שהאשימו את הורי הילדים במותם. כמדומני שאפילו חברת הכנסת האנטישמית חנין זועבי נמנעה מלומר טקסט מתועב כל כך בפומבי, קל וחומר בן בנו של קל וחומר שמנהיג בישראל אינו יכול לרקד כך על הדם.

די אם ניזכר באותם חכמי הנסתר בעיני עצמם, אדמו"רים לבני משפחתם ושאר קוסמים ומכשפים שהצהירו בשבועיים האחרונים בוודאות מוחלטת כי "החטופים בחיים. הקב"ה החביא אותם. יש עדיין תקווה" ושאר אמירות שהתגלו כולן כמביכות וחסרות שחר.

והרי כולנו יודעים שכל עוד יש מספיק תמימים בסביבה, ימשיכו אותם שרלטנים למכור את סחורתם לכל המרבה במחיר, לגרוף כותרות ובעיקר לגרום לחילול ה' שאין דוגמתו. לך תסביר לאדם מסורתי ששמע ש'הרב אמר שהם יחזרו בשלום' מה השתבש בדרך, ולמה הרב דנן אינו מייצג את ידו של אלוקים עלי אדמות.

יש רק דרך אחת למנוע שוב כאב לב מיותר מנשברים וניצול כואב של מצבים על ידי אותם טיפוסים - אם נדע להוקיע מתוכנו את אותם גורמים שליליים, להבהיר לכול שאין להם וליהדות מאומה, להתרחק מהם ולהרחיק אחרים. או אז, גם אלו מביניהם שכבר נטעו שורשיהם עמוק מדי ורכשו קהל מעריצים עיוורים נאמן ומסור - יחשבו פעמיים ושלוש בטרם יפלטו איזו שטות.

המשטרה 'תזהה' הסתה לרצח
ומכאן ללקח הבא: משטרת ישראל מיהרה להודיע בקול תרועה רמה כי היא תחקור קריאות להסתה לרצח בפייסבוק.

האמנם?

אותה משטרה שאך 24 שעות קודם לכן התגלתה בקלונה, כאשר התברר שאינה מסוגלת לזהות רצח - אפילו הוא מושמע לה בשידור חי - היא זו שתזהה רצח המרומז בסטטוסים ברשתות החברתיות?

בתקשורת ביקרו בחריפות את כשלונה של המשטרה, היו שאף דרשו את הדחתו של המפכ"ל, אינני מרחיק לכת, אך לכל הפחות ניתן לבקש זאת: לאחר שנכשלתם באופן בוטה כל כך, מוטב לכם להרכין ראש, להפיק לקחים ולשתוק, בעיקר לשתוק.

אל תמהרו לצאת בהצהרות, אל תרוצו להבטיח ואל תדברו על משהו שאינכם יכולים לבצע.

ולסיום, מילה אחת לאישי השמאל, שמיהרו כדרכם מידי אירוע קשה בשנים האחרונות, לזעוק כי אל לנו להיגרר למעגל האלימות.

אין לי מושג למה מילת הקסמים הזו פועלת. ההיסטוריה רוויה מעגלי אלימות הכרחיים יותר ופחות, ברוב המקרים החזק יצא מנצח.

אין כל פחד בכניסה למעגל אלימות - כל עוד תבטיח את היציאה ממנו כמנצח.
משטרה רב מנהיג חטופים אמירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד