י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הגרש"א: ועד הישיבות הפך לזרוע של צה"ל

הגר"ש אויערבך: הוצע לוועד תקציב נדיב ו"הוא שייך לצה"ל" • קרא שלא להתיצב בלשכות הגיוס, גם לא ל'פטור' • ההקלטה המלאה - בפנים

הגר"ש אויערבך. צילום: פלאש 90
הגר"ש אויערבך. צילום: פלאש 90

נושא ההתייצבות בלשכות הגיוס אינו יורד מסדר היום וממשיך להעסיק את הציבור הליטאי.

בשל בקשות שהופנו לרב יוסף פטרוב, מקורבו של הגר"ש אויערבך לשמוע באופן אישי את דעתו בעניין ההתייצבות בלשכות הגיוס, הגיעו אמש (מוצ"ש), בצורה מאורגנת ומרוכזת עשרות תלמידי ישיבה ואברכים לביתו של הגרש"א.

במהלך שיחתו הביע הגרש"א את דעתו בצורה הברורה ביותר כפי שלא נשמעה זמן רב: ל'בחדרי חרדים' הגיעה ההקלטה המלאה.

בדבריו אמר הגרש"א על צה"ל, כי "הם אינם מתכוונים לטובה, הם מתנכלים לנו - 'העיקר לבוא' ולא להיות חופשיים מהם". לדבריו שהצבא באופן שיטתי מעניק דיחוי וכי הם "משקיעים מילארדים בשביל להבין איך להשפיע עלינו".

הגרש"א האשים את ועד הישיבות "כי הם ביקשו לתת יותר כסף לוועד הישיבות כדי שזה יהיה יותר רשמי", ואכן ועד הישיבות נענה ופועל שבני ישיבות יתייצבו. "ועד הישיבות כבר שייכים להם", קבע.

הגרש"א גם הכריע שאין להתייצב בשום אופן לא לקבלת דיוחי ולא לקבלת פטור מצה"ל: "זה הכל מערכה אחת. המטרה של הצבא שהכל יהיה רשמי תחתיהם. זה לא הבטחה של ׳נאמנים׳. יום אחד הם יחליטו שבגלל מצב חירום או סיבה אחרת משתנים דברים".

התמלול המלא:
"אני שמח שיש בחורים כאלה ברוך השם, שבכל ליבם בכל נפשם ובכל מאודם מוכנים להיות עבדי השם, ולא עבדי אחשוורוש ועבדי פרעה", פתח ראש הישיבה ואמר. "אנחנו יודעים ש'הם' לא מתכוונים לטובה, ושהם מתנכלים לנו - 'העיקר לבוא' (להתייצב) 'להיות אצלם' ולא להיות חופשיים מהם.

"יש להם שיטה איך לא להראות את זה - לתת דיחוי, לתת זמן. עיקר מה שהם רוצים זה שיבואו אליהם שאתם תהיו ׳שלהם׳. שתהיו - ח"ו אני לא רוצה להתבטאות 'עבדי פרעה ועבדי אחשוורוש׳. כדי שאחר כך, אחרי זמן הם יוכלו לעשות אתכם אחרת. כשאתם מראים שאתם לא ׳מהם׳, ׳לא מהם ולא מהמונם׳ - לא רוצים, אז הקב״ה יעזור לכם.

"יש כאלו שבגלל פיתויים והבלי עולם מדומים רוצים להשפיע ׳לתפוס את מה שיש׳. (ולהתייצב)
הם (צה"ל) הרי משקיעים מילארדים בשביל להבין איך להשפיע עלינו - לא להאמין. [הלוואי שאצלנו נלמד להשפיע ככה - מאויביי תחכמני] חוץ מהכסף שהם נותנים הם רוצים עכשיו לתת יותר - הם ביקשו לתת יותר כסף לוועד הישיבות כדי שזה יהיה יותר רשמי, והם (ועד הישיבות) פועלים כדי שיתייצבו. הם (ועד הישיבות) כבר שייכים להם. הבעיה היא, שאחר כך הם ירצו יותר. הם (צה"ל) יגידו צריך צבא, צריך עוד דברים.

"מה שיותר לא באים (מתייצבים), על זה הם עושים את כל המלחמות. 'דע את האויב', צריכים להכיר את האויב, את השונא. ואם יש לכם ברוך ה׳ רוח טהרה אז תעמדו בעוז ובגבורה. ובזכות זה הקב"ה יעזור שתלמדו תורה מתוך הרחבת הדעת ושפע בגשמיות וברוחניות עד בלי די".

אחד הבחורים שאל: יש כאן בחורים שהם מעל גיל 22, והם נקראים להתייצב כדי לקבל פטור מהצבא, ולא דיחוי. האם להם מותר להתייצב?

הגרש"א ענה: "זה גם כן אסור, והכל מערכה אחת. המטרה של הצבא שהכל יהיה רשמי תחתיהם. זה לא הבטחה של ׳נאמנים׳. יום אחד הם יחליטו שבגלל מצב חירום או סיבה אחרת משתנים דברים.
ה׳ יהיה בעזרכם בכל העניינים עד בלי די בכל מכל כל".

לאחר שבני הישיבה שרו 'עוצו עצה' הוסיף הגרש"א: "שיהיה 'כי עימנו אל'. כל הבעיה זהו 'עימנו' אם כולם היו עימנו אל זה היה טוב. אתם השליחים להיות 'עימנו אל' ועל ידי זה יהיה 'עוצו עצה ותופר דברו דבר ולא יקום׳, ברכה מרובה בכל מכל כל.
בחורים שיחה ועד הישיבות התייצבות הגרשא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד