כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

המחדל נמשך: עדיין לא אושרו התקנות לגבי חוקיות האופניים החשמליים

יותר משלוש שנים משרד התחבורה לא מסדיר את התקנות של האופניים החשמליים והתוצאה היא עליה משמעותית במספר הנפגעים. מנכ"ל אור ירוק: "בהיעדר חוק אופניים משודרגים נמכרים לילדים שדוהרים בהם ללא קסדה, ללא הכשרה ומסכנים את כולנו"

המחדל נמשך: עדיין לא אושרו התקנות לגבי חוקיות האופניים החשמליים
דודי שפריי - חדשות 24


הערכה: בכל יום נפצעים בממוצע שני בני אדם בתאונות עם אופניים חשמליים או קורקינט ממונע
מניתוח נתונים של עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני מכון גרטנר עולה כי בשנת 2013 אושפזו 69 בני אדם מפגיעת כלי רכב דו גלגליים ממונעים – 46 בני אדם נפגעו מאופניים חשמליים ו-23 בני אדם נפגעו מקורקינטים ממונעים.

מדובר בעליה של 360% במספר המאושפזים בשנת 2013 לעומת לשנת 2012, שבמהלכה נפגעו 17 בני אדם בתאונות עם כלי רכב דו גלגליים ממונעים – 10 בני אדם נפגעו מאופניים חשמליים ו-שבעה בני אדם נפגעו מקורקינטים ממונעים. בנוסף מדובר בעליה של פי 10 משנת 2010 ופי 46 משנת 2009.

על פי הנתונים, אחד מכל עשרה מאושפזים שנפגע עקב תאונת אופניים חשמליים וקורקינט ממונע היה פצוע קשה עם סכנת חיים, אחד מכל חמישה אושפז ליותר משבוע. על פי ההערכה על כל מאושפז אחד ישנם עשרה שנזקקו רק לטיפול רפואי כזה או אחר ולכן מדובר בכ-700 פצועים בכל שנה – בממוצע שני פצועים בכל יום.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המחדל של משרד התחבורה נמשך כבר מעל לשלוש שנים, כאשר החוקיות של האופניים החשמליים לא מוסדרת וגורמת להפקרות ברחובות. בהיעדר חוק ותקנות, אופניים משודרגים במהירויות של 50-60 קמ"ש נמכרים לילדים שדוהרים בהם על המדרכה, ללא קסדה, ללא הכשרה ומסכנים את כולנו. שר התחבורה חייב להתערב אישית בנושא ולהסדיר באופן חוקי ומלא את כל כלי הרכב הדו גלגליים הממונעים, כולל הקורקינטים החשמליים, כדי לאפשר למשטרה לאכוף את התקנות ולמנוע את התאונה הבאה".

בשנת 2010 אושרה הוראת שעה שהסדירה את נושא האופניים החשמליים, וקבעה כללים ותקן ברורים. הוראת השעה פגה בחודש מרץ 2011 ומאז, יותר משלוש שנים, אין תקן, אין כל הסדרה של הנושא, דבר שמוביל למצב שבו ילדים ונערים רוכבים על אופנועים של ממש עם מנוע חשמלי .

הוראת השעה קבעה כי מנוע האופניים החשמליים לא יעלה על 250 וואט, לא תותר רכיבה מתחת לגיל 14, מהירות הנסיעה לא תעלה על 25 קמ"ש והמנוע יופעל בעזרת הדוושות.

התקנות החדשות שביקש לאחרונה משרד התחבורה להעביר, כללו מנוע שלא יעלה על 250 וואט, המהירות לא תעלה על 25 קמ"ש והמנוע החשמלי לא יופעל אלא על ידי דוושות. גיל הרכיבה נשאר על 14 שנים. לראשונה הכניס משרד התחבורה סעיף המאפשר רכיבה על גבי האופניים החשמליים שיופעלו רק על ידי מצערת במהירות שלא תעלה על 6 קמ"ש.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד