כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

פוצצה מנהרת טרור בעזה

פוצצה מנהרת טרור בעזה • הקבינט אישר: הגברת התקיפות האוויריות וגיוס מילואים מוגבל

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

בעזה החליטו לשבור את הכלים: מטח כבד של כ-30 רקטות שוגרו מרצועת עזה לעבר כל חלקי הדרום, ובתוך עשר דקות הופעלו אזעקות בשורת ערים ומועצות אזוריות, כולל אשדוד.

אזעקות הופעלו גם באיזורים שאינם רגילים לשמוע את האזעקות, כמו בית שמש, טלזטון, רחובות ועוד. מערכת "כיפת ברזל" יירטה ארבעה רקטות מעל נתיבות.

בעקבות ההסלמה והגדלת טווח הירי, הורה הערב פיקוד העורף לתושבים בבאר שבע, באשדוד ובאשקלון לפתוח את המקלטים. מאז חצות שוגרו כ-50 רקטות ופצצות מרגמה, וכ-200 בחודש האחרון.

פיקוד העורף החמיר את ההנחיות לתושבים הגרים במרחק של עד 40 קילומטר מרצועת עזה. על פי מסביר פיקוד העורף, אלוף-משנה (במיל') ד"ר חיליק סופר, חל איסור על התקהלויות של 500 איש ומעלה במרחב עוטף עזה. תותר פעילות של קייטנות קיץ לילדים המאפשרות הגעה למרחב מוגן בתוך 15 שניות בעוטף עזה ובתוך דקה בבאר שבע וסביבתה.

ביומיים האחרונים פועלים כוחות צה"ל באיזור דרום רצועת עזה, ומבצעים קדיחות כדי לאתר מנהרות. לפני זמן קצר ביצע צה"ל תקיפה נוספת וחשף מנהרה שנועדה לפגוע בחיילים.

לדברי בכיר בצה"ל, ההרוגים הלילה בעזה הם אנשי חמאס ששהו במנהרה בדרום הרצועה שיועדה לפיגוע, בה פעל צה"ל לפני כיומיים. לדברי הקצין, אותם פעילים התעסקו עם חומר נפץ שהיה במנהרה באותה העת, ומסיבה שאינה ברורה המטענים התפוצצו והמנהרה קרסה.

"אנחנו עוסקים בחיפוש ואיתור כל קצוות המנהרה, ואנחנו ממשיכים לתקוף יעדים שאינם קשורים למנהרות", אמר הבכיר.

עדיין לא ברור מתי ואיך תכננו בחמאס לעשות שימוש במנהרה, אך לדברי הקצין היא יועדה לבצע פיגוע. בעת הפיצוץ בה הלילה, שהו במנהרה כמה פעילים בדרג המבצעי הבינוני של חמאס.

בשל איתור המנהרה, אישר הקבינט להגביר תקיפות אוויריות כדי לגבות מחיר מחמאס על הפיגוע שנמנע. במקביל הורה להיערך לפעולה קרקעית במידה ותידרש. לצורך כך הוכנו שתי חטיבת חי"ר: צנחנים וגבעתי. במקביל כחלק ממוכנות להסלמה הוחלט על גיוס מילואים מוגבל של 1500 איש, מפקדות ופיקוד עורף.

הזרוע הצבאית של ארגון הטרור בעזה דיווחה הלילה כי שישה מאנשיה נהרגו וארבעה נפצעו בתקיפת צה"ל ברפיח בדרום הרצועה. ככל הנראה המחבלים נהרגו בתוך מנהרה, אך לא ברור אם מדובר במנהרת הברחה או במנהרת תקיפה שנחפרה לכיוון ישראל. פעיל נוסף נהרג בתקיפה במקום אחר.

במערכת הביטחון הבהירו כי ייתכן שהפלסטינים במנהרה לא נפגעו כתוצאה ישירה מהתקיפות.

דובר חמאס ברצועת עזה, סאמי אבו זוהרי, התייחס בעמוד הפייסבוק שלו לחיסול שבעה מאנשי הזרוע הצבאית של הארגון בתקיפת צה"ל ברצועה: "זוהי הסלמה חמורה והאויב ישלם את המחיר", כתב.


הסכנה שבמנהרות
האיומים בגזרת עזה הם רבים, וכוללים אתגרים טקטיים - כמו ירי תלול מסלול - לצד איומים אשר מושפעים מהקירבה הגיאוגרפית, כגון איום המנהרות, המטענים ופגיעה בכוחות על הגדר. כדי להתמודד עם האיומים הללו, קציני המודיעין ממשיכים להיות עם היד על הדופק, אוספים מידע במטרה לגלות את ניסיון הפיגוע הבא.

דגש מרכזי בחודשים האחרונים הושם על איום המנהרות. "איום המנהרות נמצא בתודעה הרבה יותר מאז עמוד ענן – אבל זה שהוא יותר בתודעה לא מצביע על כך שהוא התפתח", חידד סרן א' את הניתוח המודיעיני שמתבצע באופן תמידי. "קיימת התעסקות של האויב בעולם המנהרות, וכן הפקת לקחים לאור הטעויות שהוא הבין שביצע במנהרות שנחשפו. מדובר בנשק אסטרטגי של האויב".

איום המנהרות מציב סכנות רבות, כמו חטיפת חייל (כדוגמת מקרה גלעד שליט), חדירה ליישוב או מנהרת תופת. "האויב הבין שיש לנו עליונות עליו בהיבט הטכנולוגי ומבחינת הכוחות, ולכן הוא מנסה למצוא פתרונות", הסביר סרן א'. "ממה שחשפנו במנהרת חטיפת גלעד שליט ועד המנהרות שאנו חושפים היום בהחלט ניתן לראות פיתוח. ההתקדמות היא בכמות, באיכות היעד ובאיכות החפירה – אין ספק שהתחום הזה ימשיך להתפתח".

האתגר שמביא איום המנהרות מעסיק גם את הכוחות בגזרת החטיבה הדרומית שברצועת עזה, וכוחות ההנדסה והמודיעין דואגים לגלות ולמגר את התופעה. "ההערכה היא שאיומי חדירות ותופת בתווך התת קרקעי ימשיכו להיות מאוד רלוונטיים", טען קצין המודיעין של החטיבה הדרומית, רב-סרן ש'.

איום נוסף אשר מעסיק את הכוחות בגזרה הוא איום המטענים, על אף שמאז מבצע "עמוד ענן" הוא נמצא במגמת ירידה. "איפה שהוטמן מטען, אנחנו יודעים שיש מטען", חרץ סרן א', והדגיש כי כל מטען מנוטרל. "אין ספק שהתקופה שאחרי המבצע מאפשרת יותר הנחת מטענים בגלל ההבנות – אם בעבר קו הגבול היה 300 מטרים, היום מדובר בכ-100 מטרים".
עזה הפצצה צהל רצועה מנהרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד