כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

צרות של עשירים: סיפורו של אבי כץ מ'קרן הגשמה'

"הייתי מבוהל; לא ידעתי מה לעשות עם הכסף. הפסקתי לתת צדקה, נהייתי קמצן, פחדתי שהכסף ייעלם" • אבי כץ, נשיא ומייסד 'קרן הגשמה', מספר בראיון מדוע החליט להקים את הקרן ומשרטט קוים לדמותו של המשקיע החרדי • כיצד פועלת ההצטרפות לקרן? • ומדוע יש ביקוש להשקעות בנדל"ן ישראלי?

צרות של עשירים: סיפורו של אבי כץ מ'קרן הגשמה'

בסוף שנת 2008, אחרי שעשה אקזיט ושלשל לכיסו מיליוני שקלים, אבי כץ שאל את עצמו מה לעשות עם הכסף. בגיל 46 הוא נאלץ להתמודד עם שאלה גורלית ומשמעותית שהייתה עשויה להשפיע על עתידו הכלכלי. השאלה הזו הטרידה את שלוותו במשך שנה תמימה. "הדאגה הזאת, מגיל 46 עד גיל 47, העבירה אותי על דעתי", מספר כץ בראיון מיוחד למגזין 'בחדרי חרדים'. "הפסקתי לתת צדקה, נהייתי קמצן, הייתי מבוהל, פחדתי שהכסף ייעלם".

ההרגשה לא הייתה נעימה. כץ ידע שהמצב הזה צריך להשתנות. בעולם העסקים והמסחר, הוא נוהג לומר, מה שכואב לך כנראה כואב גם לאחרים. כיזם סדרתי, כץ חיפש פתרון למצוקתו, שוחח עם חברים שגם התעשרו עימו ושיתף אותם בלבטיו.

"אני אסביר לך משהו בלתי נתפס שלא חשבת עליו", אומר כץ ולוקח את המחשבון לידיו כדי להמחיש במספרים את המצב אליו נקלע. "קח 20 מיליון שקל ותסגור אותם בחשבון עם ריבית שהבנק נותן לך היום. אתה מקבל ריבית של חצי אחוז. אם תעשה חשבון תראה שזה מניב לך שמונה אלף שקל בחודש, בערך. אתה לא יכול לסגור את החודש (!) זה בדיוק מה שקרה לי. אז התחלתי להשקיע בכל מיני השקעות כדי לשמור על הקרן ובד בבד לחיות על חשבון הרווחים.

"כאן התחיל הסבב הישראלי הקבוע בהשקעות. האקסל נראה מבטיח, אתה מתקשר לסוכן כדי לעקוב אחר ההשקעה שלך וכבר בחודש השלישי הוא עונה לך בטון עצבני. אתה מפריע לו להרוויח כסף. אחרי שנה או שנה וחצי הוא כבר לא עונה לך במקרה הטוב, ובמקרה הגרוע הוא מבקש ממך עוד כסף כדי להציל את הכסף שהשקעת אצלו.

"ניסיתי להשקיע בכמה מקומות ותמיד הפסדתי כסף. כשלא ניהלתי את ההשקעה בעצמי - הכסף נעלם. ברוב הפעמים ויתרתי. עד שנמאס לי. נמאס לי מכל ההשקעות האלה. בזמן שחיפשתי מה לעשות עם הכסף, רשמתי לעצמי 15 דברים שהמשקיע הפרטי היה רוצה לקבל - ובהשראתם הקמתי את קרן הגשמה. את העסק הזה פתחתי בעיקר עבורי ועבור חבריי שחיפשו להשקיע כסף, לשמור על הכסף בטוח ולקבל תשואה טובה".

אבי כץ הוא נשיא ומייסד קרן הגשמה - חברה ששווה על פי ההערכות 200 מיליון שקל. בשנה האחרונה הוא התפרסם מאוד לאחר שהקים את רשת קופיקס וחולל מהפכה צרכנית בתחום רשתות בתי הקפה בישראל.

כץ מסוקר ומצוטט בעיתונות הכלכלית חדשות לבקרים וקיבל פרסים ואותות הוקרה יוקרתיים על פעילותו העסקית, על המיזמים והמפעלים שהקים. "שהתדמית הזאת לא תטעה אותך", אומר לי כץ כשאני מביט בתעודות התלויות על קיר משרדו. "העיסוק שלי זה לא קופיקס והתפקיד נשיא קרן הגשמה לא באמת אומר משהו. היום אני עוסק בניהול. אני מנהל את העיזבון של הילדים שלי באמצעות קרן הגשמה ולוקח דמי ניהול גבוהים כדי לחיות".

• איך עובדת השיטה, בעצם?

קרן הגשמה מחברת בין משקיעים לבין פעילות יזמית במגוון תחומים: נדל"ן בארץ ובחו"ל, מסחר, תעשיה, טכנולוגיה ועוד. הקרן הוקמה לפני 6 שנים, במטרה לענות על צורך של משקיעים בעלי הון מוגבל, להשתתף בפעילות יזמית בהיקפים גדולים וליהנות מפוטנציאל תשואה גבוה. נכון להיום, 15,000 משקיעים פוטנציאליים רשומים במאגר של הקרן ומקבלים מידע והצעות מגוונות להשקעות, בעיקר בתחום הנדל"ן.

כץ מספר כי 29 השקעות כבר החזירו את התשואה למשקיעים וכל המידע חשוף באתר האינטרנט של קרן הגשמה. "אנחנו מתנהלים כמו חברה ציבורית", מדגיש כץ, "הכל חשוף, הכל נעשה בשקיפות מלאה". עוד הוא אומר, כי למעלה מאלף משפחות של חברי קרן הגשמה כבר קיבלו בחזרה את הרווח על השקעתם. ההשקעה שהניבה את הרווח הגבוה ביותר החזירה 35% לשנה (!) והרווח הקטן ביותר בהשקעות אלו היה של 14.9% לשנה.

אנחנו שואלים כמה משקיעים חרדים נרשמו לקבוצה. "אין לנו הרבה משקיעים חרדים", משיב כץ, "יש בערך 400 משקיעים חרדים בקרן הגשמה".

מיהו המשקיע החרדי?
משרדי קרן הגשמה ממוקמים במרכז כפר סבא. מצאנו את כץ בחדרו הקטן, בסוף מסדרון אחד מיני רבים שנחפרו כמו מנהרות במרתף ענק, משופץ ומפותל. סניף נוסף, ייעודי למגזר החרדי, נפתח בבני ברק. אנחנו שואלים את כץ מדוע החליט לפתוח סניף בבני ברק. "הקמנו את הקרן תקופה קצרה אחרי שאחד 'המיידופים' התורניים שמפילים את הציבור מעת לעת עקץ מיליונים מחרדים רבים. קרוב משפחה שלי השקיע אצל המיידוף ההוא 180,000 שקל וזה היה כל הכסף שהצליח לחסוך. אני זוכר שהוא התקשר אלי לספר לי שמצא מקום טוב להשקיע את כספו והוא מקבל תשואה מצוינת. לא הספקנו להיפגש. חלפו רק שבועיים, והוא נפל. אז החלטתי לתת אלטרנטיבה אמיתית לחרדים שמחפשים להשקיע בתבונה ובחכמה, שדואגים לילדיהם ומחפשים איפה להשקיע את הכסף כדי למקסם אותו לפני שהילדים מתחתנים".

• תוכל לשרטט קוים לדמותו של המשקיע החרדי?

"המשקיע החרדי הוא המשקיע הישראלי הקלאסי. הוא נזהר-נזהר-נזהר ובסוף כשהוא מחליט להשקיע - הוא הראשון שנעקץ. דווקא בגלל הסקפטיות של החרדי המצוי, ובגלל שהם יודעים לא לקרוא את מה שכתוב ומחפשים 'מה כתוב באמת', הם לא ממהרים להשקיע. הם משקיעים אחרי שנמאס להם לפקפק ונופלים בפיתוי-שקר כלשהו. הסקפטיות במגזר החרדי מאוד רבה. כשאדם מתעייף להיות סקפטי, הוא נופל במלכודת הראשונה. אני נפלתי בתחום הזה, ולכן הקמתי את קרן הגשמה".

אבי כץ מתנהל כאדם דתי ושומר תורה ומצוות. הוא לא חובש כיפה שחורה לראשו ובשבת לא חובש שטריימל או מגבעת. לכן, כשנכנסים למשרד שלו, אי אפשר שלא לשאול על התמונות התלויות על הקיר מאחורי גבו ובהן נראים הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קניבסקי והאדמו"ר מסלונים.

"אומנם אני לא חרדי בהתנהלותי האישית, אבל אני חרדי בהתנהלותי המחשבתית", מספר אבי כץ לאור פליאתנו. "אני כפוף לדעת תורה בנושאים ציבוריים והולך אחר הוראותיהם של גדולי ישראל. אולי אתה לא יודע, אבל אין כמעט אירוע שפעל בנושא שבת במדינת ישראל שאני לא מעורב בו. אין כמעט חודש בעיתונות הכללית שאין ציטוט שלי בנושא השבת. רק לאחרונה פורסם מה שאמרתי על פתיחת עסק בשבת, שזה עוול תעסוקתי ועוול מסחרי. השקפתית, בגלל הדורות הבאים, יש לי השקפה חרדית".


המשקיעים מתנפלים על נדל"ן בישראל
תהליך ההצטרפות למאגר המשקיעים כמשקיע פוטנציאלי המתעניין בבחינת ההשקעות המוצגות על ידי קרן הגשמה, הוא תהליך קל ופשוט שאינו כרוך בתשלום או התחייבות. במהלך תהליך ההרשמה המשקיע מתבקש למלא את פרטיו ואת תחומי ההשקעה המועדפים עליו. סכום ההשקעה נשאר אצל המשקיע עד ההשקעה בפועל.

תהליך ההצטרפות מבוסס על חזונה של קרן הגשמה – לאפשר למשקיעים בעלי הון מוגבל להשקיע במגוון פרויקטים על פי בחירתם, תוך שקיפות מלאה ועדכון שוטף לאורך כל תהליך ההשקעה. ממועד ההצטרפות למאגר הקרן כמשקיע מתעניין, הקרן ישלח לנרשם באופן שוטף עדכונים אודות אפיקי השקעות הנבחנות על-ידי קרן הגשמה.

במידה והמשקיע מחליט להשקיע, עליו לחזור בהצעה לקרן להיכנס כמשקיע בפועל להשקעה המסוימת, להשלים חתימתו על מסמכי ההצטרפות שישלחו אליו ולהעביר לחשבון המיוחד של ההשקעה הספציפית את סך יחידת ההשקעה, כפי שנקבע, עד שלושה ימי עסקים ממועד חתימתו על מסמכי ההצטרפות.
האם זה באמת עובד? וכמה זמן לוקח לגייס משקיעים לפרויקט נדל"ן בישראל? אנחנו שואלים את השאלות ואבי כץ מספר על 'התנפלות אדירה'.

האומנם? כץ חושב על פתרון לשכנע אותי בלי לדבר יותר מדי. הוא מבקש שאשמע ישירות מאחת מהעובדות, האחראית על גיוס משקיעים, מרים את השפופרת ומחייג מספר מקוצר. צליל חיוג נשמע ברמקול.

- כן, אבי.
- תגידי, אני אשאל אותך שאלה: אם עולה מחר השקעה, נגיד רותם שני, 7 מיליון שקל, בגבעתיים, כמה זמן לוקח לגייס את הכסף?
- 7 מיליון?... (הרהור קצר). יום.
- אני חושב שעה, אבל בסדר.
- לא, לא שעה. אמרתי בכוונה יום כי יש פרוצדורה ותכתובת, אבל תוך כמה שעות בודדות זה נסגר.
- שאלה אחרת: כמה נפגעים ונעלבים יש בהשקעה כזאת?
- די הרבה (צוחקת).
- תודה רבה.

"אתה שומע?", אומר כץ, "יש לנו עודף של משקיעים. כמעט בכל השקעה מבקשים ממני לוותר על החלק שלי, כי אנחנו מגייסים עד 35 משקיעים בכל פרויקט. לא יותר מזה. אני מושקע בלמעלה מארבעים פרויקטים בקרן הגשמה ונרשם כמעט לכל הצעה. אבל מבקשים ממני לוותר כי אנשים נעלבים וכועסים. הם אומרים שמיד שלחו פקס וביקשו להיכנס אבל לא טיפלו בהם מהר ולכן הקדימו אותם ולא היה להם מקום. אז אם זה קורה פעם אחת מילא, אבל יש אנשים שזה קורה להם כמה פעמים, וכבר לא נעים, וצריך לעשות משהו כדי שיוכלו להיכנס להשקעה. בממוצע, בכל השקעה שנייה שלי, אני מתבקש לוותר לטובת משקיע שטוען שהוא שלח פקס ולא הגיע".


איך אומרים קרן הגשמה באנגלית?
יו"ר קרן הגשמה, חנן שמש, הוא איש של מספרים. ניכר בדבריו כי מדובר באיש נעים הליכות. אנחנו תופסים אותו בגיחה קטנה שעשה ארצה. בחודשיים האחרונים הוא שהה בלונדון והשבוע הוא שוב ממריא לממלכה הבריטית. על הלוח בחדרו כתוב בענק "לונדון כן מחכה לי", ואנחנו מגלים שקרן הגשמה מתרחבת ופותחת חברת-בת, זהה במתכונתה, באנגליה.

"התחלנו ב-9 ביוני, לפני קצת יותר משבועיים, וגייסנו כבר 300 משקיעים מקומיים, בלונדון", מספר שמש. "רוב האנשים שומעים ומביעים רצון להשקיע בתכנית. הרעיון פשוט עובד, הפידבקים מדהימים, אתה מדבר עם אנשים והם רוצים להיכנס לזה מיד. השאלה מה לעשות עם הכסף, זו שאלה שמטרידה כל אחד.

"גוף כמו קרן הגשמה שבודק באופן מקצועי את אפיקי ההשקעות, הכי טוב שאפשר, וגם מפקח על ההשקעה כל הזמן, ודואג להביא בסוף את הכסף, הוא מוצר נצרך. זו המשימה שלנו, והיא משימה יותר כבדה ואחראית מאשר למכור את השקעות. הלוואי שהמשקיעים היו בודקים עוד כמה ימים כל השקעה לפני שהם חותמים על החוזים וסומכים עלינו. באמת, זה נשמע הזוי אבל זו המציאות. אנשים רואים פרויקט שלנו ומיד נכנסים להשקעה. מקום אמין כמו קרן הגשמה קשה מאוד למצוא ודפוס הפעולה של המשקיעים שלנו יכול להעיד על כך יותר מאלף עדים".

• מה הצעד הבא? רשת בינלאומית?

"כן. הקמת סניפים בכל רחבי העולם עם מערכים נפרדים. השקעות מקומיות בכל מקום, גיוסים בינלאומיים. בסופו של דבר נאפשר למשקיעים שלנו לבחור את אפיק ההשקעה המועדף עליו והאפשרויות יגיעו מכל רחבי תבל".
כסף קרן הגשמה אבי כץ כפר השעשועים קופיקס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד