ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

רקטות ויירוטים מעל שמי תל אביב

שתי רקטות יורטו מעל גוש דן, אחת נוספת נפלה בשטח פתוח • רקטה יורטה מעל שמי בית שמש • נזק למבנים במערב הנגב • פיקוד העורף הורה לפתוח מקלטים באזור חיפה • צה"ל ממשיך לתקוף בעזה • סיקור נרחב ומתעדכן גלריות וידאו

צלם: חטיבת דובר המשטרה
צלם: חטיבת דובר המשטרה

מעט לאחר השעה 17:00, במטח האחרון לאיזור המרכז - היה יירוט. נבדקת פגיעה ישירה בבניין בחולון, ככל הנראה מדובר ברסיסים, וללא נפגעים.

פיקוד העורף הורה לפתוח מקלטים באזור חיפה.

צוותי מד"א מטפלים במקום במספר נפגעי חרדה. במקביל, נרשמו 6 נפילות מחוץ לישובים במועצה האזורית אשכול. אין נפגעים ואין נזק. 3 נפילות נוספות נרשמו בתוך ישוב במועצה האזורית אשכול. כפי הנראה הייתה פגיעה בבית, אך ללא נפגעים.

כ-70 רקטות נורו החל משעות הבוקר לעבר יישובי הדרום. כיפת ברזל ביצעה 17 יירוטים בכל רחבי הארץ.

פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, קיבלו אחריות על ירי הרקטות לעבר גוש דן. שתי רקטות יורטו ורקטה נוספת נחתה בשטח פתוח, ללא נפגעים ומבלי שנגרם נזק.

מאז שעות הבוקר הופץ סרטון ממבצע עמוד ענן, בו נפלה רקטה בתוך בסיס צבאי וגרמה לנפגעים. בעקבות הפרסום המחודש ברשתות החברתיות, דובר צה"ל מבקש להבהיר כי הפרסומים אודות פגיעה בעשרות חיילים בבסיס צבאי אינם נכונים.

סמוך לשעה 14:20 הופעלה אזעקה באיזור השרון, זמן קצר לאחר מכן התפוצצו שתי רקטות במועצה האיזורית חוף הכרמל ובאיזור זכרון יעקב. הרקטה הגיעה למרחק הגדול ביותר עד כה בשטח ישראל. מדובר ברקטה מסוג R-160, לכאורה ייצור עצמי שנקרא על שם בכיר חמאס שחוסל, עבד אל-עזיז רנתיסי.

מי שנטל אחריות על השיגור הם ארגון גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. שם הצהירו כי היעד אליו הם רוצים להגיע בשיגורים הבאים הוא חיפה. זמן קצר לאחר מכן צה"ל תקף את האיזור ממנו שוגרו הרקטות, לא נמסר על נפגעים.

הרקטה מסוג M-302 מסוגלת להגיע למרחק של כ-200 קילומטרים ומכילה 120 קילוגרם של חומר נפץ. רק להמחיש את כמות החומר נפץ, הרקטות המשוגרות לעבר גוש דן מכילות 9 ק"ג חומר נפץ בלבד.

ניסיון הברחה משמעותי היה כאשר חיל הים הישראלי סיכל העברת רקטות ארוכות טווח מסוג 302-M מתוצרת סוריה מאיראן לרצועת עזה דרך סודאן על גבי אוניה KLOS-C באדר ב, לפני כארבעה חודשים. אבל, כמות נכבדת של רקטות M302 בכל זאת הגיעו לרצועה.

אמנם בחמאס הודיעו כי ירו רקטה מסוג R-160 לעבר חיפה, אך ככל הנראה מדובר באותה רקטה, רק עם שינוי השם, שלעיתים נשלחת גם ללא ראש נפץ, והמטרה העיקרית להוכיח שהצליחו להגיע גם לאיזור חיפה.

את הרקטה הראשונה לתל אביב, בשעות אחר הצהריים, ירה הג'יהאד האיסלאמי. לטענתו מדובר ברקטה מסוג "בוראק 75", שלא הייתה מוכרת עד כה. ככל הנראה מדובר ברקטה מייצור עצמי שמקבילה ביכולותיה לרקטה ארוכת הטווח של חמאס.

צה"ל תקף בשעות אחר הצהריים את ביתן של פעיל טרור נוסף. לא ידוע על נפגעים.

כלי התקשורת בעזה מדווחים כעת על 35 הרוגים ומעל 300 פצועים במבצע "צוק איתן" של צה"ל ברצועת עזה. בין ההרוגים ברצועת עזה בשעות האחרונות נמנים שלושה ילדים בני 15, 12 ושנתיים. דובר משרד הבריאות בעזה ד"ר אשרף אלקדרה אמר כי 32 בני אדם נהרגו בתקיפות צה"ל היום ברצועה - הוא הוסיף כי ישנם 92 פצועים.

במסגרת מבצע "צוק איתן" צה"ל תקף החל משעות הבוקר כ-130 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. מתחילת המבצע תקף צה"ל מעל 550 יעדי טרור. בין היעדים שנתקפו משעות הבוקר 31 מנהרות טרור, 60 משגרים מוטמנים, מוקדי פעילות טרור ואתר לאחסון אמצעי-לחימה. כמו כן, תקף צה"ל 12 תשתיות מבצעיות של פעילים בכירים בארגון הטרור חמאס, אשר שימשו כתשתיות פיקוד ושליטה של הארגון.

בעורף:
צוותי כיבוי נוספים מתחנת אשדוד פעלו בשריפת קוצים בעקבות נפילה בתחום מועצה אזורית גן יבנה.

עד כה נעצרו 68 חשודים במעורבות בהפרות הסדר במחוז חוף, מתוכם 60 בגירים ו-8 קטינים. 16 חשודים נמצאים בהליכי מעצר שונים. הוגשו על ידי תביעות מחוז חוף עד כה שישה כתבי אישום נגד נאשמים בהפרות סדר.

בית החולים קפלן ברחובות החל להעביר מחלקות למרחב מוגן. בזכרון יעקב נפצע אדם אחד באורח קל כשנפל בדרכו למרחב המוגן. עדיין לא נמצאו שרידי הרקטות שהתפוצצו באזור.

בתחום המועצה האיזורית באר טוביה אותרו בסריקות שערכו שוטרי תחנת קריית מלאכי שלוש זירות נפילה בשטחים פתוחים ללא נזק וללא נפגעים.

באחד מישובי דרום המועצה אזורית יואב בשטח הישוב התפוצצה רקטה בסמוך לבתים, אין נפגעים.

במטח שנורה לעבר המועצה האיזורית חוף אשקלון נגרם נזק ללול.

מתחילת מבצע "צוק איתן" טופלו במרכז הרפואי ברזילי 37 נפגעים מתוכם 22 נפגעי חרדה והשאר פגיעות גוף קלות כתוצאה מהריצה באזעקות. 3 מתוכם מטופלים עדיין במיון, היתר שוחררו לבתיהם.

אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב, פונה בדחיפות לשר התחבורה ושר הביטחון למצוא פתרון תחבורתי מיידי לתושבי עוטף עזה. רכבת ישראל השביתה אתמול את קו הרכבת אשקלון- שדרות: "החלטה זו התקבלה ללא תיאום עם אוגדת עזה ומבלי להתייעץ איתנו. אני דורש שיינתן מענה מסודר ומוגבר של אוטובוסים הלוך וחזור לכלל תושבי עוטף עזה שעושים שימוש קבוע ברכבת".

בעקבות המצב הביטחוני, בזק נרתמה למען תושבי אזורי העימות ברחבי הארץ, מדרום לצפון ומעניקה מספר הטבות ושירותים יעודיים: בזק תאפשר ללקוחותיה לבצע שירות "עקוב אחרי" לכל יעד שיבחרו, נייח או נייד, ללא תשלום. ההטבה מאפשרת ללקוחות פרטיים ועסקיים הנמצאים מחוץ לבית או לעסק, להפנות שיחות ליעד אחר נייח או סלולרי. ניתן להפעיל שירות עקוב אחרי דרך חיוג 72*. ללקוחות העסקיים של החברה, מעניקה בזק 300 מסרונים חינם בשירות Bsms. ההטבה מאפשרת ללקוחות העסקיים אפשרות שליחת הודעות בקלות לעובדיהם וללקוחותיהם. קבלת מספרי חירום בחינם במוקד 144.

הזו משמעת אזרחית תציל חיי אדם" כך אמר מפכ"ל משטרת ישראל רב ניצב יוחנן דנינו בסיור שערך באזור הדרום. המפכ"ל התייחס לאירועי הימים האחרונים בנושאים הביטחוניים וציין כי: על הציבור לגלות אחריות וליישם את הנחיות והוראות הבטיחות המועברות באמצעי התקשורת השונים ולפעול על פיהן. המפכ"ל הוסיף ואמר כי משטרת ישראל מנהלת מערכה אזרחית לצידה של המערכה הצבאית.

ואכן, אלפי שוטרי משטרת ישראל פועלים בימים האחרונים במתכונת חרום ובפריסה גדולה ורחבה בכל קצות הארץ בניסיון לתת מענה הולם ומהיר לכל מה שמתרחש ויתרחש בעתיד. השוטרים נכנסו למצב הביטחוני המיוחד לאחר ימים ארוכים של התמודדות עם נושא חטיפת שלושת הנערים ורציחתו של נער נוסף, והימים הללו מבינים השוטרים מורכבים מאוד, מחד התמודדות עם הפרות סדר בקנה מידה רחב ,מאידך המצב הביטחוני ששאב את כלל כוחות הביטחון לתוכו.

במשטרה מציינים היום כי למרות ירי הטילים לכיוון מדינת ישראל חשוב לנסות ולשמור עד כמה שניתן בשיגרת חיים תוך שמירה על עירנות. מפכ"ל המשטרה רנ"צ דנינו ששוחח על הנושא עם כוחות המשטרה הפרוסים בשטח ועם ראשי הציבור בדרום ציין בדבריו כי שיגרת החיים כולל גם את שאר הדברים שבהם נאלצים להתמודד שוטרי המשטרה כמו פשיעה והפרות סדר.

אולם המפתח לכל הוא במידה והקפדה על ההוראות.

יש לציין כי השוטרים פרוסים בכל רחבי הארץ בכל שעות היממה ויודעים לתת מענה הולם ונכון לכל תרחיש בטחוני או פלילי. גם מוקדי ה-100 תוגברו בעשרות רבות של מוקדנים ונעשה מאמץ לתת מענה טלפוני מהיר ככל הניתן.

המשטרה מציינים בסיפוק כי העמידה האיתנה של אוכלוסיית עם ישראל אל מול הירי הבלתי פוסק מכיוון רצועת עזה מהווה תעודת בגרות לחוסנו של עם ישראל ומחזק את המשטרה בכל פעילותה.
אחד הגופים שפועלים באינטנסיביות גדולה הוא מערך החבלה של המשטרה. בכל אירוע בו מעורב ירי של טילים ורקטות, הראשונים שיכנסו לזירת 'נפילה' הם חבלני המשטרה. החבלנים מהווים כיום את חוד החנית של ניטרול חומרי הנפץ והכשרת כל זירת 'נפילה' לכניסתם של שאר הכוחות כולל כוחות הצלה. יש לציין כי ניסיונם של החבלנים מהווה את ההבדל בין חיים לבין מוות.
חבלני המשטרה שלא נחים לרגע עוסקים בימים אלו לא רק בנושא נפילת טילים אלא גם בשגרה של חשד למטעני חבלה ועוד.

אולם כאשר מדברים עם החבלנים על פעילותם ועל הסיכון הכרוך בכך ישנו מסר אחד שאותו הם מנסים להעביר לכלל האוכלוסייה "אל תתקרבו למקומות בהם פגעו הטילים והרקטות" החבלנים חוזרים ומדגישים כי מדובר בטילים עם חומרי נפץ שיכולים חלילה להרוג. גם תופעת איסוף המזכרות קיימת בימים האחרונים. מדובר בבני אדם שנכנסים לזירות נפילה ואוספים חלקי טילים. מדובר בסיכון חיים ממשי. אסור לגעת בחלקים הללו מדגישים חבלני המשטרה ואומרים: אל תאספו אותם ואחר כך תביאו למשטרה, נא להימנע מכך.

במקביל להתנהלות הבטחונית קיימת שיגרת חיים ואחד האירועים הבאים שקשורים בטבורה של החברה החרדית הוא יום ההילולא של האור החיים הקדוש זי"ע. במשטרה מציינים כי נעשתה פניה על ידי מארגני האירוע במטרה לשמר את המסורת שנמשכת מספר רב של שנים, שעיקרה עלייתם של המוני בית ישראל לציונו של האור החיים. אלא, שכיום בימים מתוחים אלו מי שקובע את התנהלות האזרחים הוא – פיקוד העורף.

לכן במשטרת מחוז ירושלים אומרים כי קיומו של האירוע במתכונת גדולה מותנה ב'הערכת מצב' שיעבירו גורמי הצבא בכפוף לאיומים על ירושלים והסביבה, במידה ויתאפשר הדבר, אזי הוא יצא אל הפועל.

ומה קורה בירושלים?

התמודדותה של המשטרה עם הפרות הסדר הייתה ועדיין בראש רשימת הפעילויות בימים האחרונים. למרות שחלק מהפרות הסדר האלימות בשועפת ובבית חנינא שבצפונה של ירושלים דעכו עד למינימום, עדיין, כמעט מידי יום מתקיימות מחאות בכמה מקומות בארץ והשוטרים מתמודדים עם זריקות אבנים לעבר כלי רכב פרטיים ואוטובוסים.

מפכ"ל המשטרה אמר וחזר על דבריו כי המשטרה תאפשר לקיים מחאות לגיטימיות אולם באותה מידה תמשיך לגלות נחישות ואפס סובלנות מול גילויי אלימות של פורעי חוק. המפכ"ל אך הינחה את מפקדי המחוזות המרחבים והתחנות לנסות ולהפגש עם נכבדי וראשי הציבור הערבי ולבקש מהם להתערב בהשבת הסדר והשקט על כנו.

במשטרה מציינים ואומרים כי כל שוטרי משטרת ישראל יעשו הכל כדי להגביר את ביטחונם של האזרחים בימים המאתגרים הללו וכי חובת ונשמרתם לנפשותיכם היא חובת השעה על מנת שנעבור את התקופה הקרובה בשלום ובבטחה.

דיון חירום בהנהגה הפלסטינית
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים בשעות האחרונות התייעצויות ביטחוניות בפיקוד הדרום בבאר-שבע. בהתייעצויות השתתפו שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ ומפקד פיקוד הדרום אלוף סמי תורג'מן.

בסיום ביקורו אמר רה"מ נתניהו: "החלטנו להגביר עוד יותר את התקיפות על חמאס וארגוני הטרור בעזה. צה"ל ערוך לכל האפשרויות. חמאס ישלם מחיר כבד על הירי לעבר אזרחי ישראל. ביטחון אזרחי ישראל קודם לכל. הצבא שלנו חזק, העורף איתן והעם שלנו מלוכד. השילוב הזה הוא תשובתנו לארגוני הטרור שרוצים לפגוע בנו. כולנו מאוחדים במשימה לפגוע באירגוני הטרור ולהשיב השקט. הפעולה תתרחב ותימשך עד שהירי לעבר יישובינו ייפסק והשקט יחזור. אני מבקש מהציבור להמשיך להיות קשוב להנחיות פיקוד העורף - הן מצילות חיים. בשם אזרחי ישראל אני מודה לכל חיילי צה״ל ואנשי השב"כ שמשתתפים במבצע".

לאור המצב הביטחוני ועל רקע מבצע 'צוק איתן', החליטו היום שר הפנים גדעון סער, ושר האוצר יאיר לפיד, על סיוע בהיקף 15 מיליון ₪ לרשויות המקומיות, אשר נאלצות להתמודד עם הוצאות בלתי צפויות בעקבות 'צוק איתן'. הסיוע לרשויות יועמד בגין פעולות חירום מוניציפאליות בלתי צפויות ופעולות רכש והצטיידות חיונית בנושא חרום. בתוך כך, שלח היום מנכ"ל משרד הפנים, הודעה לכל ראשי הרשויות המקומיות כי באפשרותן לפנות לאישור שר הפנים, לסייע לרשויות שנפגעו מאירועי חירום.

מחמוד עבאס, הנשיא הפלסטיני, יכנס את ההנהגה הפלסטינית לדיון חירום ב-15:30. לדברי בכיר בלשכתו, הנשיא מתכוון ככל הנראה לחתום בישיבה על מסמכים להצטרפות לארגונים בינלאומיים. בנוסף, ידונו בכירי ההנהגה אם להצטרף לבית הדין הבינלאומי בהאג.

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אבישי ברוורמן, יכנס ביום שלישי הבא את הוועדה לדיון דחוף שיעסוק בהיערכות וסיוע לעסקים בדרום לנוכח המצב הביטחוני. היו"ר ברוורמן ביקש לחזק את תושבי הדרום בעת הזו, וקרא לכל הגורמים הנוגעים בדבר הן לסייע לכל התושבים ובמיוחד לבעלי העסקים בדרום, ולגלות הבנה לצרכיהם המיוחדים לנוכח המצב הביטחוני.

סגן שר הביטחון, דני דנון, ביקר במועצה האזורית מרחבים: "אנחנו בעיצומו של המבצע שמטרתו להשיב את השקט ולפגוע קשה בחמאס. המבצע עוד ייקח זמן ויימשך עד אשר החמאס יעצור את הירי והשקט יחזור. כולם נדרשים לאורך רוח ולהישמע להוראות פיקוד העורף, כי החמאס מתוסכל כעת ונואש להישג כלשהו", אמר.

ערוץ הטלוויזיה של חמאס טוען: ישראל שיבשה לנו את השידורים. דובר החמאס, מושיר אל-מסרי, הבטיח: "נכה בישראל בכל מקום".

היום אישרו בצה"ל כי המחבלים שיגרו טילי נ"מ. לדברי קצין בכיר בחיל האוויר, "ההרס בעזה הוא בהיקפים גדולים יותר מאשר במבצע עמוד ענן". חיל האוויר תקף מאז תחילת מבצע צוק איתן יותר מ-400 מטרות ברצועה, באמצעות למעלה מ-400 טון חומר נפץ - כך לפי נתוני החיל.

"אנחנו חושבים שבחמאס הופתעו מהמהלך הישראלי ביומיים האלה. אנחנו פוגעים באופן שיטתי בתשתיות הארגון - מאיפה שמפקדי חמאס פועלים", אמר הקצין. "ב-36 השעות האלה השמיד חיל האוויר יותר בתים - המשמשים כתשתיות מבצעיות - מבכל מבצע עמוד ענן. אני לא יודע אם נשאר מפקד חטיבה אחד בחמאס שיש לו לאן לחזור". עם זאת, למרות ההרס הרב שנגרם לתשתיות הארגון, הוסיף הקצין כי בשלב זה קשה להעריך אם הדבר ישפיע על חמאס באופן ישיר. "העובדה היא שהם ממשיכים לירות, אבל לא בכל הכוח".

לדברי הקצין, במטכ"ל העריכו זה מכבר כי חמאס מחזיק ברקטות מסוג M-302, המסוגלות להגיע לטווח של עד 150 ק"מ, אך הבהיר כי לא היה מודיעין לגבי מקום אחזקתם המדויק של הטילים. לכן, לא ניתן היה להפציץ אותם מבעוד מועד.

עד כה, תקיפות חיל האוויר לחיסול מלאי הרקטות של חמאס כוונו בעיקר נגד אלו הנחשבות לקצרות טווח, כלומר עד 40 ק"מ. לפי הערכת אגף המודיעין, בידי חמאס מאות רקטות המסוגלות להגיע לטווח של עד 80 ק"מ - כשמרביתן יוצרו באופן עצמאי. לפחות 20 מהן כבר נורו לעבר שטח ישראל. לדברי הקצין, לפני עמוד ענן החזיק חמאס במספר נמוך יותר (דו-ספרתי) של רקטות מסוג זה, שלאחר המבצע הצטמצם לרקטות בודדות.
תקיפה עזה טילים פלסטינים מבצע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד