ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

הנשיא אובמה לנתניהו: מוכן לתווך להפסקת אש

למרות שאמר כי הוא "מודאג" מהמצב, גינה נשיא ארה"ב את ירי הרקטות לעבר ישראל ותמך בזכותה של ישראל להגן על עצמה • הפרטים

אובמה ונתניהו, צילום: אבי אוחיון
אובמה ונתניהו, צילום: אבי אוחיון

בשיחת טלפון לרה"מ בנימין נתניהו, אמר אמש נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהוא "מודאג" מהאפשרות של הסלמה נוספת בעימות בין ישראל לחמאס, ושארה"ב מוכנה "לפשט" את המאמצים להפסקת מעשי האיבה.

על פי הודעה לעיתונות שפירסם הבית הלבן, חזר אובמה וגינה נמרצות את המשך ירי הרקטות לעבר ישראל ע"י חמאס וארגוני טרור אחרים והביע פעם נוספת תמיכה בזכות ישראל להגן על עצמה.

נשיא ארה"ב הדגיש את הצורך שכל הצדדים יעשו כל מה שביכולתם כדי להגן על חיי אזרחים ולחדש את הרגיעה באזור. "ארה"ב עודנה מוכנה לפשט הפסקת מעשי האיבה, לרבות ישיבה להסכם הפסקת האש מנובמבר 2012", אמר אובמה.

אובמה הביע פעם נוספת תנחומים על חטיפתם ורציחתם של הנערים גיל-עד שער, אייל יפרח ונפתלי פרנקל, שהיה בעל אזרחות כפולה, ישראלית ואמריקאית, וקרא להעמיד את מבצעי המעשה לדין.

נתניהו ואובמה דנו גם במצב במזרח-ירושלים ובגדה המערבית. נשיא ארה"ב קידם ברכה את מעצר החשודים ברציחת הנער הפלסטיני מוחמד אבו חדיר והביע הערכה לרצונו הנחוש של רה"מ להעמיד אותם לדין. יחד עם זאת הוא הביע דאגה מהכאתו ומעצרו של של האזרח האמריקאי טאריק חדיר, דודנו של מוחמד, אך הכיר בעובדה שישראל עושה מאמצים לפתור את המקרה.

שני המנהיגים דנו גם בשיחות עם איראן ואובמה חזר על הבטחתו שארה"ב לא תסמוך ידה על שום הסכם שלא יוודא שהתכנית הגרעינית של איראן תהיה מיועדת לצורכי שלום בלבד.

אובמה לא הסביר כיצד תוכל ארה"ב לפשט הסכם להפסקת מעשי האיבה. לוושינגטון אין שום ערוצי תקשורת עם חמאס, שנחשב בעיניה ארגון טרור, והיא מקיימת מדיניות שאוסרת לקיים יחסים עם ארגון זה. פקיד בכיר בממשל הדגיש, כי מדיניות זו לא תשתנה, אך ציין שמדינות אחרות באזור עשויות לשמש כמתווכות, כפי ששימשה מצרים כאשר הילארי קלינטון היתה שרת-החוץ.

מכל מקום, היחסים בין הממשלה החדשה בקהיר לבין חמאס נמצאים בשפל המדרגה. הפקיד ציין, שעדיין אפשר להשתמש בשירותיהן של טורקיה וקטאר, שמקיימות יחסים טובים עם חמאס.

השיחה בין אובמה לנתניהו התקיימה כמה שעות לאחר ישיבת חירום של מועצת הביטחון שדנה בהתלקחות בעזה. בישיבה קרא מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, להכריז על הפסקת אש מיידית: "אין זה קביל שאזרחים משני הצדדים יחיו בפחד מפני ההתקפה האווירית הבאה".

"הפלסטינים מוצאים עצמם לכודים בין ההתנהלות נטולת האחריות של חמאס לבין ההתקפות של ישראל", אמר המזכ"ל. הוא הדגיש, שכניסת כוחות קרקע של ישראל לרצועה תהיה הסלמה בקנה מידה מלא, שאותה יהיה אפשר למנוע רק אם חמאס יפסיק להמטיר רקטות ופצמ"רים על ישראל.

"עכשיו לא הזמן להסתה או נקמנות נוספות", אמר המזכ"ל. "לכל הידרדרות אלימה נוספת עלולות להיו תוצאות שאי אפשר לחזותן".

הנציג הפלסטיני, ריאד מנסור, קבל שהישראלים "שופכים את דמנו" ושהם תוקפים "אזרחים (פלסטיניים) חפים מפשע, אף על פי שהם מתארים את עצמם כדמוקרטיה היחידה במזה"ת ואת צבאם כצבא המוסרי ביותר בעולם".

באותה ישיבה נשא שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, נאום תקיף בגנות ההתנהלות של חמאס. בפנותו למזכ"ל, אמר פרושאור: "בעודנו מדברים פה, שוגרו מעזה חמש רקטות, ואחת מהן פגעה ישירות בבית". השגריר השמיע הקלטה של צופר אזעקה בישראל והכריז, שלאזרח בדרום ישראל יש רק 15 שניות כדי להגיע למקום מחסה.

"ברגע זה מתקפת רקטות מאיימת על חייהם של 3.5 מיליון אזרחי ישראל, גברים, נשים וילדים, בכל רחבי הארץ", אמר השגריר. "חמאס אחראי למצב זה. חמאס הוא שרצח שלושה נערים ישראליים. חמאס הוא זה שמעצים את ירי הרקטות לעבר ישראל".

"ישראל נמנעת מפגיעה באזרחים חפים מפשע ומקדשת את ערך החיים", הוא הוסיף. "חמאס, לעומת זאת, פוגע באזרחים ישראליים ומשתמש באזרחים פלסטיניים כמגן אנושי בבתי-ספר ומסגדים".
דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, הביעה אמש תיכה בלתי מסוייגת בהתנהלות ישראל עד כה, בגלל "זכותה להגן על עצמה", אך היא הדגישה, שאף אחד, ואף לא ישראל, אינו רוצה לראות פלי
שה יבשתית לרצועה. "יש הבדל בין חמאס לבין ישראל", אמרה הדוברת. "חמאס הוא ארגון טרור שהורג אזרחים ללא אבחנה, וזכותה של ישראל להגן על עצמה". לדבריה, מות אזרחים בכל צד הוא "טרגי" ולכן ארה"ב פועלת לפוגג את המתיחות באזור, אך אין ספק שחמאס אשם במצב שנוצר.
בתשובה על שאלה האם ארה"ב קוראת להפסקת אש או רק להפסקת ירי הרקטות, אמרה הדוברת: "ברור שאם תיפסק אש הרקטות, ייפסקו גם הפעולות שנוקטת ישראל להגן על עצמה".

בינתיים, בקונגרס, נשמעות התבטאויות פרו-ישראליות חזקות. הסנטור לינדסי גרהאם, רפבוליקאי מקרוליינה הצפונית אמר אתמול, כי "אין שום הקבלה מוסרית בין הפעולות להגנה עצמית שנוקטת ישראל לבין הפעולות הברבריות של חמאס".

סנטור צ'אק שומר, דמוקרט מניו-יורק, אמר: "ישראל זכאית לנקוט את כל הצעדים הדרושים כדי להגן על עצמה מפני התקפות רקטות הרסניות, שמכוונות נגד כל אזרחי ישראל בלי להתחשב בדתם.
שני הסנטורים יוזמים הצעת חוק שתאשש את תמיכת ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה ושתבטיח את קיומה של ישראל.
אובמה נתניהו הפסקת אש חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד