כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"הציבור ישלם על התכנית בריבית דריבית"

מתקפה חריפה בוועדת הכספים על תוכנית מע"מ 0% של שר האוצר • במתנגדים: הכלכלן הראשי לשעבר וח"כים מהאופוזיציה

לפיד. צילום: פלאש90
לפיד. צילום: פלאש90

‏קואליצייה רחבה של מתנגדים לתוכנית מע"מ אפס על דיור של שר האוצר יאיר לפיד: בדיון שהתקיים היום (ב) בוועדת הכספים של הכנסת על אישור חוק מע"מ אפס לדיור - נרשמה התנגדות עזה בקרב גורמים מקצועיים שהשתתפו בדיון, וכן של ח"כים מכל קצוות הקשת הפוליטית שהתנגדו לחוק מסיבות שונות.

הכלכלן הראשי באוצר לשעבר, ד"ר מיכאל שראל, שהתפטר לאחר שעלה החוק על ידי שר האוצר, השתתף אף הוא בדיון ואמר: "הציבור ישלם בריבית דריבית על תכנית מע"מ אפס. התפטרתי עקב גודל הנזק הכלכלי הצפוי מהתכנית".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), הודיע כי "החוק לא יאושר כפי שהוגש לוועדת הכספים על ידי הממשלה. יוכנסו בו שינויים והתאמות כפי שיועלו בדיוני הוועדה". היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון הוסיף: "יש בעיות בהצעת החוק בהיבט החוקתי, אך תכליתו ראויה. חברי הכנסת צריכים להצביע בהתאם למצפונם ולשיקול דעתם".

"התכלית של הכרת תודה למשרתים ופיצוי על חסרון כיס בגין השירות ראויה, אך אין לערבב בינה לבין פתרון בעיית רוחב במשק. יש לעשות זאת בהגדלת שכר המשרתים והמענקים למשתחררים". אמר ינון, וציין: "חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת בעניינים חוקתיים אינן מחייבות את חברי הכנסת שמפעילים את שיקול דעתם בהצבעות. הן מחייבות בעניינים פרוצדורליים, כאופן קיום הצבעות וכדומה. זאת בניגוד לחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, שהן מחייבות עקב היות הממשלה גוף ביצועי. זו גם המסורת המשפטית, שהיועץ המשפטי לממשלה הוא 'שחקן וטו'. אין פגיעה בעיקרון חוקתי בכך שהמדינה מפחיתה את הכנסותיה בגין זה. הבעיה, כשהצעד נעשה תוך אפלייה בין אוכלוסיות.

"יש חובה לשכנע שיש בצעד כדי להשיג את המטרה. אנו מוכנים לספוג פגיעה בעקרונות מקודשים בתמורה לרווח ערך רב במישור הציבורי. יש להוכיח קשר הדוק בין התכלית והיכולת להשיג אותה, לצורך לפגוע בעיקרון השוויון. הקונצנזוס בקרב כלכלנים שהצעד לא מוביל למטרה וזה יקשה עלינו לספק הגנה בבג"צ. יש לתת את הדעת על הפערים בזכאות להטבה בין אוכלוסיות. זאת בייחוד כשהפיצוי למשרתים, הוא זמן רב לאחר שהשתחררו וכבר אין השפעה לחסרון הכיס.

"לגבי ערבים, הצבא לא קורא להם להתגייס וגם לא היו מסגרות אזרחיות רבות עד היום ויש לקחת זאת בחשבון, וכן לגבי חרדים ששר הביטחון פטר אותם משירות. כיום המצב משתנה, אך יש בעיה להפלות על בסיס העבר. גם לא נעשית הבחנה בחוק כפי שהוא בין משך וסוג השירות. על הפערים בתנאים לזכאות, להיות הרבה יותר מצומצמים. יש לבחון את נושא עידוד המשרתים המבוססים על-פני משרתים לא מבוססים. גם אין הגבלה, אדם יכול לקנות דירה להשקעה כי יש רק חובה להחזיק בדירה חמש שנים אך לא לגור בה ואחר כך לרכוש דירה יקרה יותר".

חברי הכנסת, בעיקר מהאופוזיציה, הביעו התנגדות נחרצת לתכנית: ח"כ סתיו שפיר (העבודה): "הצעת החוק פוליטיות ולא ענייניות, לקחת מס מכל האזרחים ולהעבירו רק לשכבה מסוימת, חיילים משוחררים שלהורים שלהם יש כסף לרכוש עבורם דירה אינה ראויה".

ח"כ משה גפני: "האוצר טוען שמדיניות המס היא מדיניות אחידה, אחרת ועדת הכספים כבר הייתה מקבלת החלטות על הורדת מיסים בהרבה תחומים, כגון תרופות מצילות חיים. העדפת משרתים בנושא הדיור לא חוקתית וזה מדרון חלקלק. מחר יוחלט כך בכל שירות חיוני שזכאי לו אזרח". גם ח"כ יעקב ליצמן הצטרף: "נדרש שהאוצר יציג מאיפה הכסף למימון החוק הזה, כשם שמגיש הצעת חוק פרטית צריך להציג. לממשלה יש הרזרבה, אך אין כל-כך הרבה רזרבה. למשל אם אני תומך בחוק המע"מ אפס, אך לא בהפחתה מחינוך ובריאות, שאם כן אתנגד".
>
הכלכלן הראשי באוצר שהתפטר בגלל תכנית מע"מ אפס, ד"ר מיכאל שראל הוסיף ופירט עוד על התנגדותו לחוק, "הציבור ישלם המון בגין החוק. פוליטית, כמעט בלתי אפשרי לבטלו. קשה לצפות מממשלה עתידית שתבטל את ההטבה. העלות הזאת תהיה שנה אחרי שנה לנצח. כלומר ב-20 השנים הבאות לפחות 50 מיליארד ₪, כי יהיו הרחבות של הקריטריונים. כל המנגנון של הקרן לרווחי הגז זה לא יותר מ-50 מיליון ₪ ואין ארוחות חינם, זה יעלה בשיעורי מס גבוהים יותר ו/או בשירותים חברתיים ירודים יותר ועלייה ביוקר המחייה".

הכשל המרכזי בהצעת החוק, ציין שראל, הוא בהנחת יסוד מופרכת שהמדינה תכניס יד לכיס ותוריד מחירי דיור. ולא תיכנס לכיס האזרחים שיישאו בעלויות. גם ברמת המיקרו הזרמת הכסף מהמדינה תגדיל את הביקוש, שלא יצליח למנוע העברת חלק מההטבה לקבלנים. זה יוביל לפגיעה בצמיחה, מה שיפגע בכלל האוכלוסייה. מסים על נדל"ן פוגעים פחות מאשר מיסים ישירים, אמר.

שראל האשים את שר האוצר, על-כך שדחה את כל המלצות ואזהרות הכלכלנים: "שר האוצר אומר שהורדת המע"מ לא מיועדת לכלכלנים, ואומר עזבו אותי מתיאוריות כלכליות אעשה מה שאני חושב. נכון אז שר בריאות יאמר עזבו אותי מתיאוריות רפואיות וכן שר הביטחון. 50 מיליארד ₪ יכולים להקטין פגיעה בהרבה אנשים. בגין החוק הזה, אנשים ימותו, עקב שירותים חברתיים או רפואיים שלא יקבלו". לבסוף הסביר, כי החליט להתפטר "בגלל גודל הנזק, החלטתי שאני לא יכול להשלים עימו".
מעמ אפס אחוז לפיד כלכלן אוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד