י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שו"ת מלחמה: וכי שיעור כללי דוחה פיקוח נפש?

הירי הבלתי פוסק לעבר ישראל הביא עשרות שאלות לבית הגראי"ל שטיינמן, החברותא הגרמ"י שניידר קיבץ אותם • מרתק

הגראי"ל השבוע עם הרב שניידר,. צילום: שוקי לרר
הגראי"ל השבוע עם הרב שניידר,. צילום: שוקי לרר צילום: שוקי לרר

בעקבות מבצע 'צוק איתן' והירי הבלתי פוסק על ערי הארץ הופנו בשבוע האחרון עשרות עשרות שאלות לביתו של הגראי"ל שטיינמן. מי שקיבץ את השאלות הוא נאמן ביתו והבחרותא של הגראי"ל הגאון רבי משה יהודה שניידר.

"על כל שאלה דן הגראי"ל ומברר את הפרטים, ולא בנקל משיב, ואף התשובות הם שונות ומשתנות לכל אחד ואחד, אף אם נראה לכאו' שזוהי אותה השאלה" כותב הרב שניידר.

מספר ישיבות שאלו האם שיש אזעקה באמצע הסדר, ענה הגראי"ל צריך להפסיק כדי לצאת למרחב מוגן, ולא הסכים להקל שלא להפסיק את הלימוד. וכששאל אחד מראשי הישיבות אם להפסיק גם באמצע שיעור כללי, הגיב הגראי"ל - וכי שיעור כללי דוחה פיקוח נפש? וכן מי שרצה להשתמש בזה דתורה מגנא ומצלא, אמר הגראי"ל שאפשר שזה רק למי שלומד תורה "לשמה", ואיננו יכולים לומר שלומדים לשמה, ולאחד שרצה להקל שלא לצאת מבית המדרש, אמר לו הגראי"ל - ואם ח"ו יקרה משהו.

שאלה נוספת האם צריך להפסיק את הלומדים כשלא שומעים את האזעקה, למשגיח אחד אמר "אם לא שומעים, כנראה שמשמים יודעים שזה לא נוגע להם" אך למשגיח אחר ששאל הביא הגראי"ל את דבריו של רבי ישראל סלנטר שזה שאלות של פיקוח נפש, ולא פשוט להכריע בזה.

לגבי בני ברק אמר הגראי"ל היא עיר של יהודים, ואין שולט בה היצר הרע ובכל זאת הורה שלמעשה צריך להישמע לכללי הזהירות של פיקוד העורף, ולהיכנס למרחב מוגן.

בנוגע לעומד באמצע תפילת שמונת עשרה פסק הגראי"ל שצריך להפסיק מפני פיקוח נפש, והוסיף שזה לא נחשב הפסק כיון שאין מפסיק בדיבור רק בהילוך.

לחתן וכלה שהיה להם שאלה גדולה של כיבוד הורים ליסוע לדרום, בקושי רב היקל להם ליסוע.
מלחמה הגראיל שטיינמן הרב שניידר שות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד