כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

אשר זועם: "ממשלה פופוליסטית ומסכנת חיים"

דיון חריף בועדת הכספים עסק בהכללת קבוצות הרכישה בחוק המע"מ, ובהצעה לוותר על המע"מ בעת רכישת ממ"ד

יעקב אשר. צילום: פלאש 90
יעקב אשר. צילום: פלאש 90



במהלך הדיונים המתנהלים בימים אלו בוועדת הכספים בנוגע לאישור פרטי החוק לפטור ממע"מ, עלה לדיון בוועדה נושא מרכזי המעסיק רבים בציבור החרדי: האם רוכשי דירות בפרויקטים המנוהלים על ידי קבוצות רכישה יכללו בחוק?

יצויין, כי לעת עתה, וועדת הכספים שומעת בלבד את הגורמים השונים בענף הבנייה וכלל הגורמים הקשורים להצעת החוק, ובתחילת השבוע הבא, יחלו הדיונים בסעיפי החוק, מתוך כוונה לאשרו לקריאה שנייה ושלישית לפני תום המושב.

בנוסף, על רקע ירי הטילים בדרום, הגיש היום (ד) ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה הצעת חוק הקוראת לפטור ממע"מ בעלי דירות ישנות שחפצים להוסיף לדירה חדר ממוגן. "האם אנשים שגרים במלכודת מוות בדירות ישנות, שלא נבנו בהם חדרים מוגנים, שווים פחות ממי שיש לו מיליון ושש מאות אלף ש"ח לקנות דירה?"

מוקדם יותר היום, התבטא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי) בעניין ואמר, כי "חובה לקבל החלטה בעניין חוק מע"מ אפס על דירות, על-מנת להוציא את שוק הדיור מהקיפאון שבו הוא נתון כעת. הקיפאון מזיק לכולם, לקבלנים, לרוכשים ולמדינה".

יצויין, כי בנוסח החוק הנוכחי חברי קבוצות הרכישה אינן נכללות בו, זאת בזמן שחלק גדול מהפרויקטים בציבור החרדי ואף בציבור הכללי מנוהלים על ידי קבוצות רכישה בכדי להוזיל את העלות הסופית של הדירה.

בדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים השתתף חבר הנהלה בפורום מארגני קבוצות רכישה בלשכות המסחר, מוטי פלד, שהעלה את הטענות כנגד האפליה הבוטה: "אנחנו 30 מארגני קבוצות רכישה. כל פרויקט של קבוצת רכישה מתנהל כך שאנחנו פועלים כחברת ניהול ושוכרים את שירותיו של קבלן אחד גדול שהוא קבלן ביצוע ועוסק בבנייה בלבד. את הפיתוח עושים או משרד השיכון או חברת הפיתוח. חברת הניהול מתקשרת עם אדריכל וקבלן ביטוח. יש ייפוי כוח של הרוכשים למארגנים. המארגן הוא אחראי על כל הניהול. נותנים שירות ללקוח, כולל דיווחים חודשיים. הופתענו מההצעה למחוק מהחוק (מע"מ אפס) 30% משוק הנדל"ן יד ראשונה, שזה קבוצות הרכישה. זה 30% שהוזילו בעשרות אחוזים את מחירי הדיור. קבוצות הרכישה גם ככה מוזילות בעשרות אחוזים את המחירים, אז על זה אנחנו צריכים לשלם קנס? ההיפך הוא הנכון.

"גם לגבי הטענה, כי לא ניתן לתת את ההטבה לקבוצות הרכישה, כי לא יודעים את המחיר הסופי, הצענו פתרון. הסכמנו להתגמש, הצענו לקבל את ההטבה בתום התהליך על המחיר הסופי, והביעו חשש שהכללת קבוצות הרכישה תגדיל את התקציב. אנחנו רק מבקשים לשמור על התחרות והאיזון בשוק ושחלק מהדירות האלה ילכו גם לקבוצות הרכישה והיתר לקבלנים. לגבי הסטיות במחירים מתחילת התארגנות ועד מסירת הדירות בין 2% ל-5% בקבוצות הרכישה".

אשר זועם: ממשלה פופוליסטית

מלבד זאת, ח"כ יעקב אשר הגיש הצעת חוק שתפטור מתשלום מע"מ עבור הוספת חדר ממ"ד בדירות הישנות, בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי בעבר הסתפקו רשויות הביטחון בישראל במקלט משותף בכדי להעניק מענה לשעת חירום למספר רב של דיירים בבניין. בשנים האחרונות שונתה תפיסה זו, בעקבות תקיפות הטילים מלבנון ורצועת עזה, והצורך שנוצר במרחב מוגן שיהיה נגיש בטווח של עשרות שניות ושיהיה קיים בכל דירת מגורים, וכי אין לפגוע באזרח בשל השינוי במצב הביטחוני, ואין כל הצדקה שהמדינה תפיק ריוח ממיסים רק משום שהאזרח מבקש לשפר את ההגנה לביתו ולביטחונו האישי.

בתשובה להצעת החוק התנגד סגן שר האוצר מיקי לוי ואמר: "שיטת המס הנהוגה בישראל קובעת מס ערך מוסף בשיעור אחיד לכלל המוצרים, ולכן אין בכוונתה של הממשלה להרחיב את רשימת הפטורים ושיעורי המס המיוחדים. אי-עמידה על עקרון אחידות המס תביא לפריצת סכר ולגל של בקשות מצד סקטורים נוספים במשק להעניק להם פטור ממס על מוצרים שונים לפיכך אבקש מן הכנסת לדחות את הצעת החוק".

בנאומו הגיב ח"כ אשר לדבריו של סגן שר האוצר: "לפני כחצי שנה דחיתי את ההצבעה על הנושא הזה משום שהשר ארדן שהיה אחראי בזמנו על הגנת העורף, סיכם עמי שישלב את הצעת החוק הזאת בהצעת החוק הממשלתית שעורכת הממשלה במסגרת הרפורמה בכל נושא המיגון הדירתי, ותובא למליאה בתוך כחודשים שלושה, אבל כפי שהנכם יודעים השר גלעד ארדן כבר לא בתפקידו, והחליפו סגן שר הביטחון דני דנון שפניתי אליו בנושא, אבל שוב כפי שידוע לכם הוא פוטר מתפקידו. כשהגשתי את הצעת החוק לא ידעתי כמה זה יהיה רלוונטי להיום, אבל לצערי גם היום שר האוצר באמצעות סגנו מתנגד להצעת חוק זו".

במהלך הדיון שקיימה המליאה בהצעת החוק, תקף ח"כ יעקב אשר את הממשלה: "שר האוצר הוא זה שמוביל את ההתנגדות להצעה זו, שמענו את הנימוק האנמי והלא משכנע של סגן השר שאמר, ממ"ד זהו מוצר ועל רכישת מוצר צריך לשלם מע"מ. אני שואל אותך סגן שר האוצר בתור איש ביטחון לשעבר, ממ"ד זה מוצר? האם יש לאנשים בחירה בכלל אם לרכוש את ה'מוצר' הזה או לא? התקנת ממ"ד בכל דירה ודירה היא פיקוח נפש! הלא רק לפני מספר ימים אושר כאן במליאה פטור ממע"מ לרוכשים דירות חדשות עד מיליון ושש מאות אש"ח. פתאום דירה נהייתה הדבר החשוב ביותר, שמותר לפרוץ את מסגרת המע"מ. ואילו ממ"ד חשוב פחות? אנשים שגרים בדירות ישנות, בדירות שנבנו לפני עשרות שנים, שלא נבנו בהם חדרים מוגנים, אנשים אלו שווים פחות? רק למי שיש מיליון ושש מאות אש"ח לקנות דירה מגיע לו מיגון, ומי שחי היום במלכודת מוות לא זכאי?"

"חשבתי", הוסיף ח"כ אשר, "כי בימים אלו, כאשר אנחנו רואים מול העיניים מהו פיקוח נפש, תתעלם קצת מעל שיקולי קואליציה אופוזיציה, אך שוב לצערי אתם לא דואגים לחיי האזרחים, אתכם מעניין רק חיי הממשלה והאינטרסים הצרים המנחים אותה , אין לכם בושה, פופוליסטים שכמותכם", סיים ח"כ יעקב אשר את נאומו.
חוק המעמ אשר לפיד כספים דירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד