י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

זכות השכחה: הסוף לחופש הביטוי ב'גוגל'?

החלטתו של בית המשפט בלוקסמבורג, לאפשר לכל אדם לדרוש מ'גוגל' מחיקת תוצאות חיפוש - עשוי לפגוע בחופש הביטוי

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

בדרך כלל "גוגל" בעד אינטרנט פתוח וחופש מידע ללא צנזורה בתוצאות החיפוש. אבל בחודשים האחרונים הרשת נמצאת ב"סערת צנזורה" לאחר פסיקת בית המשפט הגבוה לצדק בלוקסמבורג, שקבע כי "לכל אדם יש את הזכות להישכח", הכוונה שמסתתרת מאחורי המילים היפות היא שלכל אדם הנמצא באחת ממדינות האיחוד האירופאי (ישראל לא אחת מהן), קיימת האפשרות לשלוח בקשה מנומקת למנוע החיפוש הגדול בעולם ולבקש ממנו להסיר תוצאה שפוגעת בו (לדוגמא; פרסום שלילי שפורסם באתר\פורום ובעל האתר לא מעוניין למחוק).

תהליך הסרת התוצאות הוא מאוד פשוט, אחרי כניסה לטופס רישמי שנפתח בעקבות החלטת בית המשפט על הגולש למלא את המדינה ופרטים נוספים הכוללים את כתובות האתרים\מאמרים שנכתבו והסיבות שבעקבותיהן הוא מעוניין להסיר את התוצאות. מהצד השני, יושבים מספר עורכי דין ש"גוגל" מעסיקה במיוחד עבור הנושא, ומחליטים איזו בקשה לאשר ואיזו לא.

עד כה "גוגל" קיבלה למעלה מ-70,000 בקשות שונות להסרת תוצאות שבהם יש איזכורים שליליים על התנהגות בלתי הולמת, רשלנות, פשע וכו'.

על מנת לעמוד בהחלטת בית המשפט, 'גוגל' החלה לאחרונה לאשר בקשות להסרה מתוצאות החיפוש בידיעות שנכתבו באתרי חדשות גדולים כגון 'בי.בי.סי' וה'גארדיאן' שבהם ככל הנראה הוזכרו אנשים שהיו מעוניינים מאוד להסיר את התוצאות השליליות עליהם מתוצאות החיפוש.

'גוגל' זכתה לביקורות קשות מאתרי חדשות גדולים וכתבים מכובדים, ובשבוע שעבר נכתב באתר Bloomberg שהוחלט לשחזר מספר כתבות ומאמרים שנמחקו.

למרות שבית המשפט קבע כי "הזכות לפרטיות" יכולה לעקוף את "הזכות לפרסום", הוא אמר שהפסיקה לא יכול לחול על אנשים בעלי תפקיד בחיים הציבוריים.

האם לדעתכם קיימת פגיעה בחופש הביטוי?

הכותב הוא אליאב לנקרי כותב ועורך תוכן בבלוג Eliavsys.com קידום אתרים ומדיה חברתית.

קישורים:
לטופס הבקשה להסרה - לחץ כאן
לבלוג של אליאב - לחץ כאן
מחשב גוגל אינטרנט בלוג כתיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד