ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

משחירים את דמותם - אך משגיחי הכשרות בסך הכל במצוקה

זה לא כל כך פופולארי לדבר על זכויות של משגיחי כשרות, אחרי עשרות שנים שבהם דמותם הושחרה, והם היו טרודים בעבודת הקודש ולא התפנו לבלום את הפיכתם לשק חבטות כמי שמהווים נקודת מפגש בין האזרחים לבין מערכת הכשרות הרבנית

עורך הדין רפי מלאכי (באדיבות המצלם)
עורך הדין רפי מלאכי (באדיבות המצלם)

מי שמצוי בעשרות השנים האחרונות בנבכי התהליכים החברתיים, הציבוריים והמשפטיים סביב סוגיית העסקת משגיחי הכשרות, לא הופתע בכלל מפסיקת הרכב בית המשפט העליון, ששלל השבוע ממיזמי הכשרות הפרטיים את הלגיטימציה להציג את החנויות בפיקוחם ככשרות. זהו צעד ראשון וחיובי בדרך לתיקון והסדרת מערך הכשרות, אולם, הדרך להחזיר את כבודם של המשגיחים ודאגה לתנאי ההעסקה שלהם עוד ארוכה.

זה לא כל כך פופולארי לדבר על זכויות של משגיחי כשרות, אחרי עשרות שנים שבהם דמותם הושחרה, והם היו טרודים בעבודת הקודש ולא התפנו לבלום את הפיכתם לשק חבטות כמי שמהווים נקודת מפגש בין האזרחים לבין מערכת הכשרות הרבנית. איש לא יודע כמה בדיוק משגיחים עובדים בישראל, בכול מסגרות הכשרות הממלכתיות, הפרטיות והמגזריות. ההערכה הרווחת היא שמדובר כ-10,000 אנשים, מספר לא מבוטל, שמהווה סך משמעותי של עובדים מקרב המגזר החרדי, עובדים שלמרות הדימוי שיצא להם שלא בצדק, מסורים למלאכתם ועובדים מסביב לשעון בתמורה לשכר מעליב, פעמים רבות מתחת לשכר מינימום.

אני יכול לבשר שבימים אלו מתנהלים מגעים אינטנסיביים, בין כלל הגורמים הנוגעים בדבר, הרבנות הראשית לישראל המהווה את הסמכות המקצועית וההלכתית, המשרד לשירותי דת שהוא הרגולטור הממשלתי וההסתדרות שמייצגת את האינטרס של העובדים במערכי הכשרות, על מנת לפתור את סוגיית ההעסקה של המשגיחים. כיום, מועסקים המשגיחים באופן שפוגם ביכולת שלהם לבקר את בתי העסק, בשל העובדה שבעלי העסקים משלמים למשגיחים ישירות את שכר עבודתם.

שני איומים מרכזיים יש על המשגיחים. האיום הראשון הוא המשכורת המבזה שלה זוכים כיום רוב מוחלט של המשגיחים. השני, היא הפנסיה שלא קיימת בצורה נאותה ומאיימת על יכולת הקיום שלהם עם היציאה לגמלאות. אני מסתובב ברחבי הארץ ונפגש עם משגיחים מבוגרים ששואלים אותי בחשש איך הם אמורים להתסדר עם הפנסיה שהולכת ומתקרבת? איך יפרנסו את המשפחה בשנים שבהם הם מבקשים מעט לנוח מעבודת הקודש המסורה של עשרות שנים?

היום, אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית שבה גם הזדמנות גדולה עבור המשגיחים. בחודשים הקרובים יתקבלו החלטות שיקבעו את גורלם של העוסקים במלאכת הקודש בעשרות השנים הקרובות. למשגיחי הכשרות אסור לסמוך על אף אחד שישמור על האינטרס שלהם מלבדם. אנו פועלים בימים אלו על מנת לאגד את המשגיחים בכלל רחבי הארץ, כדי שקולם יישמע בכול הדיונים וכדי להגיע להישגים משמעותיים שישפרו את תנאי ההעסקה, השכר והפנסיה. הקריאה "התקבצו משגיחים" רלוונטית היום יותר מתמיד, ביחד נתאגד כולנו, ונלחם על זכויות העוסקים במלאכת הקודש.

הכותב הוא יו"ר החטיבה החרדית בהסתדרות
רפי מלאכי משגיחי כשרות רבנות הסתדרות בעיית המשגיחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד