ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

כת הקדושים מהדרום: פרשה מסמרת שיער של ניצול והתעללות

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': פרשה חמורה של התעללות בדרום - חרדי ראש כת 'החבורה הקדושה' שהתעלל בכפופים לו פיזית וכלכלית, ניצל וקילל עד שנעצר לפני תשעה ימים • 'בחדרי' מגולל את עדותו המצמררת של אחד מניצולי הזוועה

צילום אילוסטרציה: קרן פרימן, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: קרן פרימן, פלאש 90

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': חרדי מהדרום, מנהיג כת ו"אב רוחני" - עצור מזה תשעה ימים, בחשד כי השתלט על חיי אנשים ומשפחות, תוך ביצוע עבירות חמורות. לפי התיאור המצמרר שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' הוא ניהל את חיי מעריציו במלואם, תוך איומים, הפחדות ונישול כספם.

ביום שלישי שעבר, עצרה משטרת ישראל חרדי בשנות ה-40 לחייו, בחשד כי במשך שנים ארוכות ביצע עבירות חמורות באנשים שהאמינו בו. הוא ניצל את העובדה שהצליח להפוך ל"אב הרוחני" שלהם - לצורך נישול כספם, שליטה מלאה על כל צעד ושעל בחייהם, ובחיי ילדיהם ונשותיהם.

מעצרו של החשוד הוארך כבר פעמיים, ובמשטרה ממשיכים בימים אלה לגבות עדויות - על מנת לבסס את חומר הראיות.

על פי מה שמתאר ב', אחד המתלוננים, מדובר באדם מתוחכם ומניפולטיבי, שלא בחל בשום דרך כדי לשלוט על חייו. זאת החל מגיל 14, אז התרחק ממשפחתו וקהילתו, ואותו "אב רוחני" הוא זה שאמור היה לחזקו ולשמור אותו קרוב.

על פי החשד, החשוד שיכונה בכתבה להלן בשם א' (הפרטים המלאים שמורים במערכת א.ש.), התבקש לטפל בנער ולהחזירו לקהילה, אך במקום זאת ניצל אותו לרעה. הוא העניק לב' תמיכה נפשית ורוחנית, קנה את אמונו וקירבתו, ובמקביל החל לנצל אותו למעשים בזויים, חמורים ואסורים, שאין המקום לפרטם באתר חרדי.

'בחדרי חרדים' מגולל את הפרשה המלאה, כפי שסופרה על ידי המתלונן ששבר שנים של סבל ושתיקה.

מעשים מזעזעים בעליית הגג
"הוא האציל עלי מחסדו, אהבתו וכוחו. דאג לי, האכיל אותי והשקה אותי. בתמורה לחירות שלי, לכבוד העצמי ולגוף שלי - הוא ניצל את המעמד המעורער שלי גם כך, כדי לתקוע אותי בתוך הכיס הקטן שלו", אומר ב' כשהוא משחזר ל'בחדרי חרדים' בכאב לב את מסע חייו.

מאז, השתלט א' על חייו לחלוטין. הוא הפך אותו לעוזרו האישי, ניתק אותו מהסביבה ואף דאג לו לשידוך. המשודכת, הייתה גם היא בת משפחה נוספת שעל חייה השתלט א'. כך הצליח א' לקבל שליטה מלאה על חיי בני הזוג. שליטה שלא עולה בקנה אחד עם ההלכה והחיים היהודים.

לב' כשרון מקצועי מיוחד אותו אנו מנועים מלפרסם כדי למנוע את זיהויו, את הכשרון הזה ניצל 'האב הרוחני' עד תום - באמצעות כשרונו הניב ב' מוצרים שהכניסו כסף רב. הכסף הלך כמובן לכיסו של א', אשר ניהל, שלט והתווה את חיי ב', כמו של שאר החברים בכת, בודדים ומשפחות.

העדות המלאה של ב', אותה נביא ב'בחדרי חרדים' בהמשך, מסמרת שיער, וחושפת שוב דפוס פעולה מוכר, של עבריינים בדמות משפיעים או רבנים, שתחת כסות רוחנית כביכול, מצליחים להשתלט על חיי אחרים.

עת היה מיודענו ב' בן 18, הוא שוכנע לעבור להתגורר בעליית גג הבית של א', שכינה את הכת שייצר - "החבורה הקדושה". ב' מסביר את האופן בו השתמש החשוד בחבורה. "בקומה הראשונה יש לו מקור לניצול כספי של ג' שהיה מגייס עבורו כסף, ובעליית הגג יש לו אותי לניצול צרכיו הבזויים. אך ברגע שהבין את כשרונותיי והאפשרות להרוויח מזה כסף, הפכתי לצל, לזנב, לרוח. ניסיתי לברוח כמה פעמים אך לא היה לי לאן. הוא ניתק וסכסך אותי עם המשפחה והחברים".

"נמחקתי מעל פני האדמה. האישיות שלי, הכבוד העצמי, החירות והאופי, כולם נעלמו. הפכתי להיות כמו קליפה שנעזבה, ריק מתוכן. אבל, לא הבנתי שאני בכלא, לא שיערתי שאני עבד לאדון מתועב במשך שנים".

ניצול כלכלי, מניפולציות, השפלה וקללות
גם הכנסות האשה, אשתו של ב' אשר החלה לעבוד במשך 12 שעות ביום, הועברו במלואן לכיסו של האב הרוחני א'. "במשך שמונה שנים לא יצאנו למסעדה, לא יצאנו לטיול, צימר או מלון, והוא אפילו לא הרשה לנו לשבת יחד על ספסל בגינה ולשוחח כדי לבנות את הקשר הזוגי".

לטענתו, א' השתמש בשיטת "הפרד ומשול" ונהג לדבר עם כל אחד מבני הזוג נגד הצד השני, כך שחיי זוגיות לא נבנו כלל. סעודות שבת הם אכלו רק אצלו בדירה יחד עם משפחתו. 'הקלה' מסוימת ניתנה לאחר שלבני הזוג ב' וג' נולדו ילדים, אז אישר להם א' לאכול בבוקר שבת בביתם, אך חייב אותם להשתתף בסעודת ליל שבת שנמשכה עד לשעה מאוחרת.

סעודות ליל שבת הפכו לסיוט מתמשך. "בני משפחתו ואשתו בראשם היו מתעללים בנו, פשוטו כמשמעו. אפליות, עקיצות, ספרו לנו את הביסים שהכנסנו לפה, קרעו אותנו בביקורת, רמסו את טיפת הכבוד שעוד נותרה לנו. לעומת זאת, בני האצולה היו יוצאי חלציו, שהיו נסיכים - ואנחנו הפכנו לעבדים נרצעים, לסמרטוטים וחסרי צלם אנוש".

ומה קרה במהלך השבוע?

בשיחה עם 'בחדרי' מפרט ב' עד כמה "האב הרוחני" התערב בחייהם על כל צעד ושעל, "הרי לא היה לנו כסף, כי כל מה שהרווחנו נכנס לכיסו. כך שהיה עלינו לבקש ממנו כל דבר, החל מלחם לאכול ועד לבגדים מינימליים לאשתי". גם כשביקשו את צרכיהם, היה לוקח ימים, שבועות ואף חודשים עד שקיבלו, אם בכלל. "הלול של התינוק שנקנה ביד שנייה נשבר, אך הוא לא ראה לנכון להביא איש מקצוע שיתקן. הבגדים אוכסנו בקרטונים מתחת למיטות". גם חינוך הילדים היה נתון להחלטתו בלבד.

ומה קרה אם העזתם להמרות את פיו?

"הוא היה פועל במניפולציה, עם איומים וקללות, אם העזנו לעשות משהו מבחירה עצמית וללא אישורו. קילל אותנו 'שתעשו תאונה ותידרסו כולכם, ואז תבינו שמקום הלימודים של הבן זה מה שאני אמרתי ולא מה שאתם רוצים'. האיומים שלו היו גם על כך שאנחנו עוברים על פלילים והוא יתבע אותנו ויעשה לנו צרות שלא נצא מהן לעולם". לדבריו, "הוא קילל אותנו וניבא נבואות זעם, וכל מה שהיה קורה לאנשים, טוב או רע, היה זוקף לעצמו ולכוחותיו, ליכולות המיוחדות ברוחניות ולתקשורת המיוחדת עם מנהיג הקהילה זצ"ל. היה מפחיד להתעסק איתו".

רק לאחר שנים ארוכות בהם סבלו רבות, אזרו אומץ רב, ומבלי שיש להם בני משפחה קרובים, חברים או מכרים - שהרי א' ניתק וסכסך אותם מהסביבה - הם יצאו לדרך חדשה יחד עם אישה נוספת שהתגוררה בבניין. החיים מאז אינם קלים עליהם כלל, והם נמצאים בהליך שיקומי. אך לאחר שאגרו את הכוח הדרוש ובעקבות הזכרונות של שנים רבות של התעללות גופנית ונפשית, הגישו בני הזוג תלונה במשטרה.

המשטרה: "החקירה בעיצומה"
כאמור, א' שימש כאב רוחני עבור לא מעט בני אדם, הוא נעצר על ידי המשטרה ומעצרו הוארך על ידי בית המשפט עד לדיון הבא בעניינו. במשטרת ישראל אמרו ל'בחדרי חרדים' כי החקירה בעיצומה ובשלב זה העדיפו שלא להתייחס לחשדות.

ראוי לציין כי מגבלת פרסום הפרטים במקרה זה מחמירה מהמקובל, והשופטת הבהירה כי אינה מתירה אף פרסום מרומז של כל פרט שעשוי להסגיר את זהות המדוברים, בניסוח חריף וקשוח במיוחד.



כמקובל, אסר בית המשפט על פרסום שמותיהם או כל פרט שיש בו כדי להביא לזיהוי המעורבים בפרשה, אך הוסיף והדגיש בצורה חריגה כי "איסור הפרסום חל על כל צורת פרסום ועל כל פרט ישיר או עקיף, בכלל זאת תמונות של אדם, תמונות של מקום או כל אילוסטרציה אחרת שיש בה כדי לחשוף את זהותם".

פרקליטו של החשוד, עו"ד איתן סבג, הגיב ל'בחדרי' על טענותיו של ב' ואמר כי "מדובר בעלילה שאינה אלא פרי דמיונו הקודח של המתלונן שמטרתה להכפיש את מרשי ולפגוע בשמו הטוב. מכל מקום יש להצר על השימוש במושג "כת" כאשר מדובר במתלונן יחיד להבדיל מהנטען בכתבה. האמת תתברר בבית המשפט וכזביו של המתלונן יצופו כשמן על פני המים".
קדושים מהדרום כת התעללות סחיטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד