י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הצצה נדירה: מה עושים עם הבחורים המבוגרים בעולם הישיבות החסידי

ישיבה מיוחדת בבעלזא, דלת פתוחה בויז'ניץ, מסעות לקברי צדיקים בסאטמר • כך מתנהלים בעולם הישיבות החסידי, עם הבחורים המבוגרים: כוללים, מסגרות מיוחדות ומבצעים • פרוייקט חג לרגל זמן מתן תורתינו

הצצה נדירה: מה עושים עם הבחורים המבוגרים בעולם הישיבות החסידי

יום חתונתו זה מתן תורה: לרגל חג השבועות יצא 'בחדרי חרדים' בפרוייקט ייחודי של הצצה להיכלי התורה והחסידות. בעקבותיהם של הבחורים הנמצאים בגיל השידוכים, בעולמם התורני של הבחורים המבוגרים בחצר, ובעיקר מה עושים עם הבחורים בעולם החסידות.

ידוע ששונה בחור חסידי מבחור בישיבה ליטאית. בעולם הישיבות החסידית, נישאים הבחורים בגיל מוקדם ובחור בן למעלה מעשרים, נחשב מבוגר, אך בעולם הליטאי גם בחור שמגיע לגיל 26 ויותר עדיין מרגיש את עצמו טוב בישיבה, עד שהוא 'נשבר' והולך ללמוד בישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים, שם ימצא את בני גילו.

הבחורים שעברו את גיל השידוכים בעולם החסידות מביטים מהחלון על חבריהם ההולכים לתלמוד תורה עם ילדיהם, הבחורים שמגיעים לחתונות בני המשפחה ומלבישים עליהם 'שטריימל', כאשר סב החתן עומד בצד בצער ומברכם בכל ליבו.

רבים יקראו לאותם בחורים הנמצאים ב'דיכאון' אך הם גם 'מאושרים'. בחלק מהחצרות יזכו הבחורים לתפילת שחרית עם האדמו"ר מידי יום ביומו, ובחלק יזכו הבחורים לשיעור יומי/שבועי. לעיתים הנהלת הישיבה דואגת להם למציאת עבודה נאותה להמשך חייהם, ואף מסגרות מיוחדות שבשאר הישיבות נקראים בימי בין הזמנים 'קעמפ' - הם זוכים לכך במשך כל השנה.

לרגל חג השבועות ש'יום חתונתו - זה מתן תורה' יצאנו לברר בעולם החסידות מה קורה עם אותם בחורים.

הרבי מבעלזא. צילום: שוקי לררצילום: הרבי מבעלזא. צילום: שוקי לרר
הרבי מבעלזא. צילום: שוקי לרר

בעלזא: ישיבה מיוחדת למבוגרים
בחסידות בעלזא שלה ישיבות רבות, הוקמה המסגרת לבחורים מבוגרים תחת השם 'ברכת אהרן'. התלמידים משיעור ג' ומעלה שוכנים בבניין בשכונת גבעת שאול בירושלים ומנהלים את סדר יומם בישיבה. הישיבה דואגת להם ללימוד ולצד עבודה באחרונה הורה האדמו"ר לעשות מסלול לימודים רצוף שלש שלוש שנים עבור כל בחורי ואברכי החסידות, מסגרת שתחילתה בישיבה גדולה 'ברכת אהרן' הממוקמת בירושלים והיא לבחורים המבוגרים, והמשכה - כחטיבה אחת - בכוללי 'ברכת אהרן'.

בכל ריכוזי החסידות מסגרת 'ברכת אהרן', הישיבה הגבוהה והכולל יחדיו, תהיה אך ורק למשך שלוש שנים.

רק אחרי שיסיים האברך את חוק לימודיו בכולל, כאשר הוא מבוסס יותר ויודע למה הוא מסוגל ולמה הוא שואף, יוכל להמשיך ולהיכנס לכולל אחר המתאים לו, לאחר שיעשה חשבון נפשו, בהתאם לדרגתו בלימוד ולפי חפץ לבו באחד מחלקי התורה. מדובר בעניין נדיר, שכן אברכים נכנסים לכולל אחד אחר החתונה ונשארים שם ללא אפשרות אחרת, בעוד שחלקם היו יכולים להתעלות בכוללים אחרים, ומאידך, חלקם ממשיכים לשהות בכולל אף כי אין להם שום תכלית שם, ולהיפך, וזאת רק בשל כוח ההרגל.

בנוסף יש מסגרת של 'קדושת אהרן' בבניין בית המדרש הגדול, שם יש 50 בחורים מבוגרים שחלקם עובדים במשך היום ויש מסגרת של תפילות ושיעורי תורה. ראש הישיבה הוא הרב מרדכי אייכלר.

הרבי מויזניץ צילום: הרבי מויזניץ
הרבי מויזניץ

ויז'ניץ: דלת פתוחה תמיד
בחצר חסידות ויז'ניץ, האדמו"ר הקודם בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, היה דורש מהבחורים לא לחכות אלא להתארס מיד בגיל 18. לכם אין כמעט בחורים מבוגרים בישיבות, חוץ מאלו שנושא השידוכים עובר עליהם בקשיים מרובים.

אצל האדמו"ר שליט"א עניין השידוכים בראש מעייניו. גם כשהדלת סגורה בביתו, הוא מורה למשבקי"ם כי בעניין שידוכים הדלת תמיד תהיה פתוחה, ולהעביר אליו את השאלה.

בשנים האחרונות עם גידול החסידות, פתח האדמו"ר מסגרת 'מתיבתא' לבחורים המבוגרים, שם לומדים מחצית היום בשיעורים הנמסרים על ידי טובי המשפיעים בחסידות. בחצי השני עובדים בעבודות קודש כגון סת"ם, ציציות, וכדו'.

המסגרת היא בפיקוח הוועדה הרוחנית של הישיבות.

עד לאחרונה פעילות המסגרת היתה בין כותלי הישיבה, אולם עקב התחלת הבניה במרכז העולמי החדש, ואיכלוס הישיבה בישיבות הקטנות, העבירו את הבחורים למבנה ייחודי בבני ברק, שם שוהים במהלך היום.

האדמו"ר שמעודד מסגרות אלו, מעודד עוד אישי חינוך לפתוח מסגרות מעין אלו, ואף מגיע לביקור שם - כגון 'אורייתא' בירושלים וישיבת 'תורה לשמה' בבני ברק, המיועדים לבחורים מבוגרים ועל כך בהמשך.

הרבי מצאנז. צילום: משה גולדשטיין צילום: הרבי מצאנז. צילום: משה גולדשטיין
הרבי מצאנז. צילום: משה גולדשטיין

צאנז: כל חודש מסיבות מרעים
בחצר חסידות צאנז, בחורים מבוגרים מוגדרים משיעור ד' - מגיל 19, להם יש מסגרת מיוחדת בשם כולל בוקר "אור מיכאל" שממומן ע"י שר העסקנים לבית צאנז, ממלא מקום ראש עיריית נתניה יעקב שמעון שר.

תלמידי הישיבה זוכים להתפלל את התפילות יחד עם האדמו"ר מצאנז. אחרי התפילה לומדים סדר לימוד הלכות שבת. סדר הצהרים - לימוד גמרא כתובות. בכולל ערב לומדים הלכות תפילה - שולחן ערוך ונושא כליםי על ידי שני ראשי כוללים מרביצי תורה.

הבחורים לומדים בהיכל נפרד. אך לצד זה יש להם תקנון שהוא למעשה חלק מתקנות רשת ישיבות צאנז, בראשות הגאון רבי יוסף משה דב הלברשטאם.

אנשי הצוות הם: הרב דוד זלמנוביץ מגיד השיעור והרב מנחם לוי מנהל הישיבה. הבחורים נמצאים קרוב לליבו של הרבי מצאנז הנושא על שכמו את עול החסידות. גם הרב בן ציון רייך מנאמני בית הרבי, מוסר שיעורים.

מידי חג ומועד זוכים הבחורים לדרשות מיוחדות, על ידי בעלי דרשנים ידועי שם. כבונוס חודשי הבחורים מתכנסים מידי חודש למסיבות מרעים ולסיומי מסכתות. הבונוס השבועי הוא שמידי שבוע נערכת "חבורה" ומלווה מלכה לחברי הישיבה.

הרבי מבאיאן. צילום: ברוך אוביץצילום: הרבי מבאיאן. צילום: ברוך אוביץ
הרבי מבאיאן. צילום: ברוך אוביץ

באיאן: אלף חמש מאות דולר לכל שדכן
האדמו"ר מבאיאן, שמתייחס לבחורים המבוגרים, קרא לאחרונה לכל השדכנים ובעלי השדכניות לאסיפה מיוחדת בחדרו, שם מינה מזכיר לוועדת השידוכים לבחורים המבוגרים.

הרבי מבאיאן הורה שדבר ראשון שכל אחד בחדר יחליף אינפורמציה אחד עם השני ובכך ייסגרו שידוכים למתאימים וגם ביקש למזכיר שכל שבוע יביא לו עדכון מה קורה בוועדה. בנוסף הבטיח שהוא יחתן אישית לכל שידוך של בחור מבוגר 1500 דולר חוץ ממה שהשדכן מקבל, בחסידות מספרים כי כשבוע שבועיים לאחר מכן כבר התחילו לראות תוצאות יפות והבחורים מתארסים לאט לאט.

הרבי מנדבורנה. צילום: שוקי לררצילום: הרבי מנדבורנה. צילום: שוקי לרר
הרבי מנדבורנה. צילום: שוקי לרר

נדבורנה: פגישה אישית עם האדמו"ר
בחסידות נדבורנה הבחורים המבוגרים מוזמנים בכל שנה בליל הסדר בפסח, לסדר הפרטי של האדמו"ר זה הזמן שהאדמו"ר נותן לכל בחור ייחס אישי, יצוין שהאדמו"ר בעצמו מזמין כל בחור אישית החל מר"ח ניסן. כל בחור שמגיע לגיל השידוכים נקרא לחדרו של האדמו"ר ומקבל הדרכה מפורטת.

לפני 3 שנים, הוקם ארגון שעוזר לבחורים להתקבל לישיבות לבחורים מבוגרים. האדמו"ר אכן ממליץ ושולח לישיבות (אורייתא ומיר). האדמו"ר גם דואג להם לחברותות ודירות בסמוך לישיבה.

בזמן שעולה שידוך על הפרק, האדמו"ר עוזר לכל בחור הן בתוכן הפגישות והן בבירורים על צד הכלה והן בדחיפת השידוך אם צריך, וברכות שזה חשוב מאוד בשידוכים. האדמו"ר מברך לאחר אמירת התורה בשביעי של פסח את הבחורים המבוגרים, שאז זה הזמן שאומרים 'קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף'.

האדמו"ר מברך כל בחור בגיל השידוכים: 'שתמצא את הזיווג המתאים ביותר, ביראת שמים', עד שמחת האירוסין שגם זה עצמו טקס חשוב בחסידות נדבורנה. לא אומרים מזל טוב לחתן, עד ששוברים צלחת בחדר של הרבי. במקרה והרבי בחו"ל, סוגרים בבית הכלה, והאדמו"ר שב למעונו. שותים לחיים בחדר הרבי, כי הרבי שמח בשמחת חתן וכלה.

הרבי מסאטמרצילום: הרבי מסאטמר
הרבי מסאטמר

סאטמר: מלווה מלכה לבחורים המבוגרים
בחצר סאטמר בירושלים, הוקם לפני כעשור שנים חבורת "תפארת בחורים", על ידי בחורי הקיבוץ של הישיבה גדולה סאטמר, כמסגרת נפרדת של הישיבה.

במהלך השנים קיבלה את העידוד מהאדמו"ר מסאטמר וכן מבנו הרה"צ רבי חיים צבי טייטלבום שמשמש כרב הקהילה. החבורה אף קיבלה עם השנים את תמיכת המוסדות, הן בכספים והן בצוות מטעם המוסדות.

תחילה החבורה הייתה ממוקמת בבניין המוסדות מעל בית המדרש בשכונת עזרת תורה, לאחר מכן היא התרחבה ועברה לבית המדרש ברחוב אוהלי יוסף צמוד לבר אילן. מידי ערב במסגרת החבורה נמסר שיעור בגמרא במשך כשעה וחצי על ידי אחד מחשובי האברכים של החסידות.

בשבת מתפללים הבחורים את כל ה-3 תפילות בביהמ"ד של החבורה, יחד עם אברכי החסידות המשתתפים בתפילות, כשחלק גדול מהאברכים בביהמ"ד משמש להם לתפילה לכל ה-3 תפילות.

במוצאי שבת מתאספים כל בני החבורה לסעודת 'מלווה מלכה' כמידי שבוע, בהשתתפות הרב יוסף משה יאקאב בעל מחבר ספר 'זכרונות מאה שערים' שמביא בפני הבחורים סיפורי צדיקים.

המוסדות גם תומכים בנסיעות לקברי צדיקים בארץ ובחו"ל. בשנים האחרונות מומנו נסיעות לציון בעל ה'בני יששכר' מדינוב ביום היארצייט, וכן לציון רבי ישעיל'ה מקערסטיר בהונגריה.

החבורה מיועדת לכלל הבחורים מהחסידות שהגיעו לגיל הקיבוץ (משיעור ד'), עד לסיום.

הגר"ח שמרלר עם תלמידי אורייתא בליזענסקצילום: הגר"ח שמרלר עם תלמידי אורייתא בליזענסק
הגר"ח שמרלר עם תלמידי אורייתא בליזענסק

אורייתא: פבארענגן לאחר סדר ג'
ישיבת אורייתא בירושלים, הוקמה לפני כשש שנים בזמן קיץ תשע"א, ע"י הרה"ג רבי דוד שפר המשמש כמנהל הרוחני של הישיבה, יחד עם הגאון רבי חיים שמרלר ראש הישיבה, תחת נשיאותו של הגה"ח רבי שמואל באדנסקי ממונסי.

באותם ימים, נסגרו שערי אחת הישיבות החסידיות המפורסמות בירושלים, ונוצר מצב שבישיבות הכלל חסידיות הוותיקות, המתחרות על כל בחור שמסיים ישיבה לצעירים, לא ששו לקבל בחורים בגילאי ה'קיבוץ', שכבר העבירו כמה שנים בישיבה אחרת.

אז נפלה במוחו של הרב שפר הרעיון להקים ישיבה מיוחדת לגילאי הקיבוץ במיוחד, הישיבה מונה כיום כ-120 בחורים מכל החצרות מארץ ישראל ומחו"ל, ולישיבה מתקבלים החל מגיל 20 ומעלה.

קצרה היריעה מלהכיל את המסע שעברה הישיבה בשש שנים האחרונות, בו יצאה שמעה למרחקים. היה נהייתה "מודל לחיקוי" ממש. ברוך השם, היום כבר פועלים עוד כ-4 ישיבות שנפתחו למעשה במודל "כמו אורייתא".

מה שמאפיין את הישיבה שבו לצד הסדרים והשיעורים המתנהלים ברמה הכי גבוהה המקובלת בעולם הישיבות עם מגידי שיעור וצוות מן המובחר ביותר במגוון מסלולי לימוד, עיון הלכה, שו"ע יו"ד, ועוד, תוך התאמה אישית לכל בחור.

באורייתא מקפידים גם על ה"בין הסדרים", בהם מקיימים מגוון פעילויות מרתקות, אם זה הפבארענגן הנערך מיד ערב לאחר הסדר ג' בישיבה בו מתארחים מידי ערב מרצים ואורחים מעניינים המרתקים את הבחורים.

אם זה שבתות התאחדות לכל בני הישבה הנערכים בנאות דשא כמה וכמה פעמים במהלך השנה, ואפשר גם להצביע על הנסיעה הקבועה למקומות הקדושים בפולין יחד עם צוות הישיבה כמו כן גם התקדים שיצרו לפני שנתיים עם ההדלקה שערכה הישיבה בל"ג בעומר במירון ועוררה הדים רבים.

כמו כן עוד דבר ייחודי רק לאורייתא, הוא שבתקופת החגים ומועדי הישיבה, אין נועלים את השערים, ומתקיימים תפילות וסעודות כמעט בכל החגים במעגל השנה בהשתתפות צוות הישיבה ובוגרים רבים השומרים על קשר הדוק עם הישיבה.
בחורים חסידים מבוגרים ישיבות בעלזא ויזניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד