י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

68 שנים להסתלקותו של האמרי אמת • קווים לדמותו

ראש גולת אריאל: 68 שנים להסתלקותו של כ"ק מרן האמרי אמת מגור זי"ע • חג השבועות תש"ח-תשע"ו

68 שנים להסתלקותו של האמרי אמת • קווים לדמותו
האמרי אמת מגור זצ"ל צילום: ארכיון

בחודש טבת תרכ"ו נולד כ"ק מרן האמרי אמת, האדמו"ר השלישי לבית גור, כבנו בכורו של כ"ק מרן השפת אמת מגור ונקרא שמו בישראל: אברהם מרדכי, על שם אבי אביו, בנו של החידושי הרי"ם מגור. כסנדק שימש אז הסבא רבא החידושי הרי"ם, כחודשיים לפני הסתלקותו מן העולם.

כבר מגיל צעיר ניכרו בו כישרונותיו הברוכים והיותו בור סוד שאינו מאבד טיפה. ביותר, התחבב על בעלי ספרים והחל צובר ספרים רבים וכתבי ידות עתיקים עד כי הפך לביבליוגרף שידיו רב לו בכל ספרי גאוני הדורות. זכרונו הפנומנלי ויגיעתו המתמדת בתורה העמידהו בשורה הראשונה של גדולי התורה בדורו. היה ידוע כמי שזמנו יקר לו עד למאוד, והיה נוהג לומר: "א רגע א וועלט". רגע הינו עולם מלא.

עם הסתלקותו של אביו השפת אמת בחודש שבט תרס"ה עלה למלוך על חצר הקודש גור, הנהגה שנמשכה 43 שנים. בימיו הפכה גור למעצמה ענקית של תורה ויראה ולחסידות הדומיננטית והמשפיעה בפולין. הוא קירב אליו במיוחד את בני הנוער וצעירי הצאן, פתח וייסד מסגרות לימוד עבורם ועינו היתה פקוחה על חינוכם.

כך היה ממקימי 'בית יעקב' והעיתונות החרדית, כך היה ממייסדי 'אגודת ישראל' וכך לחם נגד ההשכלה ותרבות הרחוב. הוא היה אוהב מושבע של ארץ ישראל ונסע אליה חמש פעמים: בתרפ"א, תרפ"ד, תרפ"ז, תרצ"ב ותרצ"ה. אז חישב להישאר ובדעתו הייתה לקבוע ביתו בארץ, אך יד החסידים גברה והרבי נאלץ לשוב לפולין.

בכל הימים זרז ועודד חסידים לעלות ארצה. הוא עצמו שלח לכאן את בנו ה'לב שמחה' והורה לחסידים לרכוש קרקע בישראל. בנסיעותיו ניסה לגשר בין העדה החרדית לעמדותיו של הראי"ה קוק והביא לרגיעה ושלום בין המחנות. בנסיעתו השלישית לארץ הקודש, הקים בירושלים את ישיבת 'שפת אמת', הישיבה החסידית הראשונה בישראל.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה והידיעה כי הנאצים מחפשים אחריו, הוסתר הרבי בדירה זמנית בוורשה. חסידיו של האדמו"ר מארה"ב פעלו כל העת לשחרורו מעמק הבכא. הרבי ופמלייתו נסעו לטרייסט שבאיטליה ומשם לישראל.

האמרי אמת איבד יותר ממאה מצאצאיו בשואה האיומה והוא נותר שבור וחלוש. בשנת תש"ג קרא לאסיפת חיזוק בבית הכנסת 'החורבה' וביקש לעורר את העם היהודי משאננותו.

בחג שבועות תש"ח בעיצומה של מלחמת השחרור הסתלק הרבי לחיי עולם בביתו שליד ישיבת שפת אמת. עקב המלחמה, נטמן בחצר הישיבה שבשכונת 'מחנה יהודה'. הציון הפך לתל תלפיות שרבים מבני ירושלים רואים בו מקום תפילה.

אחריו כיהנו כאדמו"רי בית גור, בניו כ"ק מרנן הבית ישראל, הלב שמחה והפני מנחם זי"ע. נכדו הוא כ"ק מרן האדמו"ר מגור שליט"א. תורותיו שנותרו לפליטה יצאו לאור בסדרת הספרים 'אמרי אמת'.
האמרי אמת האדמור מגור אדמורי גור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד