ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

זה מחיר: 78 אלף דולר עבור ספר תורה זעיר

התלאות שעבר ספר התורה הזעיר, מימי הירידים בלייפציג דרך מאורעות השואה וחורבן יהדות אירופה - הסתיימו עם קנייתו בסכום עתק

זה מחיר: 78 אלף דולר עבור ספר תורה זעיר
ל

זה מתחיל בלייפציג לפני כ-200 שנה ומסתיים לפני מספר שבועות בבית המכירות הפומביות "ווינרס" בירושלים - ספר תורה מיניאטורי, נדיר ביופיו ששרד באורח נס תלאות רבות אך נשמר בקנאות, נמכר בכ-300,000 שקלים.

האחים בירנבאום, סוחרים יהודים בני העיר פרנקפורט נהגו להשתתף דרך קבע ביריד המפורסם בלייפציג. על מנת שיוכלו לקרוא בתורה בימי שני וחמישי הם הזמינו אצל סופר סת"ם ספר תורה קומפקטי, 10 סנטימטרים גובהו בסך הכל, שאיפשר להם להתנייד איתו בנקל. לספר התורה הוזמן ארון קטן שעוצב בצורת ספר קודש, מעיל קטיפה יפהפה מעוטר ברקמה, ואצבע ורימונים בעבודת יד מרהיבה.

כך זכו בני משפחת בירנבאום לקרוא בתורה בהידור ומתוך קלף ולזכות יחד עמם את היהודים הרבים משתתפי היריד.





לפני 83 שנים, שנת ה'תרצ"ג, המצב הכלכלי באירופה התדרדר לשפל חסר תקדים. חיים בירנבאום, כלכלן מוכשר שהיגר עם משפחתו לעיר אמסטרדם שבהולנד, מוצא עצמו ביום בהיר מחוסר עבודה. כל ניסיונותיו להתפרנס עולים בתוהו עד כי בלית ברירה הוא מבקש מאביו לסייע לו באיתור מקום עבודה.

איש חרוץ היה חיים, וכשאביו איתר עבורו משרה, אף שזו לא שיקפה את השכלתו וכישוריו נענה להצעה. משרת "אחראי על בית הקברות של יהודי אמסטרדם" בדיוק התפנתה, והאבא ששימש כפרנס הקהילה השפיע על מקבלי ההחלטות שיעניקו אותה לבנו. בית הקברות היה ממוקם במרחק חמשה-עשר קילומטרים מאמסטרדם, בכפר בשם מוידלברג. התפקיד החדש אילץ את חיים לעזוב הבירה ולגלות אל הכרך. שם במבנה צנוע בתוככי בית הקברות קבע את משכנו החדש.





קשים היו חייהם של חיים בירנבאום ורעייתו בכפר הקטן. במקום לא התגוררו יהודים כך שבית כנסת לא היה בנמצא. אם היה משהו שניחם את חיים בגלות שכמעט נכפתה עליו היה זה ספר התורה של שעבר במשפחתו במשך הדורות, אותו נטל עמו למוידלברג. בשבתות, בימי שני וחמישי, בתעניות ובמועדים קרא מתוך הקלף באותו ספר תורה קטן ששימש כמאה שנים קודם לכן את סוחרי לייפציג היהודים.

במקום מגוריו שבבית הקברות, נולדו לחיים בירנבאום ורעייתו לידיה שלושת ילדיהם. משם, הועברו למקום מסתור עת פרצה מלחמת העולם השניה והביאה איתה את שואת יהודי אירופה. בטרם נטשו את בית הקברות, מתוך מטרה להגן על הספר הקדוש ומחשש שהנאצים ימ"ש יחללו אותו, כרו חיים ואשתו קבר בבית העלמין והטמינו בו את ספר התורה המיניאטורי.





למרבה הצער, בשנת תש"ד, התקבל אצל הנאצים מידע על מקום מסתורו של חיים והוא נשלח למחנה ההשמדה אושוויץ שם נרצח על קידוש ה'. לידיה, שרדה בנס את המלחמה והצליחה לאתר את שלושת ילדיה שנותרו בחיים.

בני משפחת בירנבאום שבו לבית הקברות במוידלברג ולשמחתם מצאו את ספר התורה שלם בדיוק כפי שהותירו אותו. בקבר.





בני הקהילה היהודית ברוטרדם עוד זכו לחוג עם הספר הקטן בשמחת תורה. לאחר מכן, עלו בני המשפחה לארץ ישראל כשהם נושאים עמם את הספר העתיק, ארונו, פעמוניו אצבעו ומעילו.





לפני מספר חודשים מצא ספר התורה את דרכו לבית המכירות הפומביות "ווינרס" שבירושלים והוצע למכירה בסכום התחלתי של 15,000$. בבית המכירות העריכו כי הספר יימכר בסך שבין 30,000$ ל-50,000$ אך סיפורו המרגש של הספר לצד יופיו יצרו תחרות קשה בין המתמודדים ובסופו של דבר נמכר הספר המיניאטורי ב-78,000$.





"כשראינו את ספר התורה הזה, הבנו שחוץ מהספר המרהיב, יש כאן ממד מרגש שמגלה את מסירות נפשם של בני עמינו לאורך השנים בהיותם בגולה, לכל דבר שבקדושה" אומרים בבית המכירות הפומביות "ווינרס", "זו ככל הנראה גם הסיבה שיהודים שליבם חם לדברים שבקדושה ניאותו לרכוש אותו בסכום כה גבוה".



ספר תורה חוץ לארץ בית מכירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד