ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ומסר לן אורייתא: סיכום חג השבועות בחצרות הקודש

מאבטחים הוצבו בבעלזא, אוהל חדש הותקן בויז'ניץ, ובסאדיגורא נערכו מבחני תורה • סיכום החג בחצרות הקודש ובעולם הישיבות

בתי כנסת מקושטים. צילום: שוקי לרר
בתי כנסת מקושטים. צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות גור לצד הבשורה המרנינה בערב החג על הקמת בית מדרש חדש בעלות של 30 מיליון דולר, הותקנה תקנה חדשה בחסידות למכירת מקומות בגלריה ובפרנצע'ס לחג השבועות. במודעה שנתלתה בבית המדרש נכתב כי לטובת אחזקת בית המדרש עלות מקום בגלריה ובמפרסת במזרח - נעה בין 1000 ל-2000 דולר. בפרנצ'ע המזרחית העלות היא 1000 שקל, ובין אלו שקנו תיערך הגרלה על סדרי העמידה.

בחצר חסידות בעלזא היו מאבטחים רבים במהלך השבת והחג, זאת בהתאם להוראת האדמו"ר מיום שישי לראשי ארגון השומרים לשכור מאבטחים בעקבות המצב הביטחוני הרעוע. בנוסף הוכתרו בליל שבת במהלך העמדת היין, שלושה דיינים בחסידות שישמשו כדיינים בקהל מחזיקי הדת. הדיינים החדשים הם הרה"ג רבי מאיר לוי מבני ברק, הרה"ג רבי יחיאל יהושע רוזנר מאשדוד, והרה"ג רבי סנדר רכניצר מברוקלין.

האהל החדש שהוקם בויזצילום: האהל החדש שהוקם בויז
האהל החדש שהוקם בויז'ניץ. צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות ויז'ניץ בשל בניית בית המדרש הגדול של החסידות, נוצר מחסור במקום בבית המדרש הגדול. בעקבות כך נבנה אוהל ענק לחג השבועות, על הכביש הסמוך לבית המדרש הגדול בבני ברק בתוספת מיזוג אוויר. האוהל הוסיף לבית המדרש עוד 1000 מקומות ישיבה.

המעמד המסורתי 'קדרותא דצפרא' הנערך לפנות בוקר בחג השבועות, בו הרבי עומד על המרפסת והחסידים שרים, הועבר השנה לרחוב אהבת שלום, עקב בניית האוהל.

בכל השבת והחג סיירו כעל העת שני מאבטחים סמוך לעריכת הטישים.

האהל שהוקם לרבי מצאנז. צילום: משה גולדשטיין צילום: האהל שהוקם לרבי מצאנז. צילום: משה גולדשטיין
האהל שהוקם לרבי מצאנז. צילום: משה גולדשטיין

בחצר חסידות צאנז, גם בנו השנה אוהל מיוחד לאדמו"ר, על מקומו בבית המדרש הגדול בנתניה כמנהג החסידים. עם ישראל שב לקשט את בתי הכנסת לרגל החג.

האוהל מכסה את מקומו של האדמו"ר ואת מקום החזן והוא מרהיב ביופיו. עליו נכתבו פסוקים המדברים על תורה יחד עם לוגו החסידות של צאנז הכולל תורה. בטיש נעילת החג שנערך במוצאי החג, השתתף הגאון רבי יעקב אדלשטיין ששהה בחג בנתניה עקב מצבו הבריאותי הרופף.

הרבי מסאדיגורה מבקר במבחנים בערב החג. צילום: שוקי לררצילום: הרבי מסאדיגורה מבקר במבחנים בערב החג. צילום: שוקי לרר
הרבי מסאדיגורה מבקר במבחנים בערב החג. צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות סאדיגורה נערך מעמד מרגש בערב חג מבחן 'קנין תורה' מס' 4, שעל ידי ועד אהבת תורה, לבחורי החסידות שנבחנו על כרבבת דפי גמרא בידיעה מופלאה, אחר שקידה עצומה במשך התקופה האחרונה.

מה רבה הייתה הפתעתם של הבחורים כי בעיצומו של המבחן, זכו להופעת האדמו"ר שעבר בין ספסלי בית המדרש, והביע קורת הרוח המרובה לראות את הבחורים שוקדים על המבחן.

בחצר חסידות סערט ויז'ניץ חידשו לאחר שנים ארוכות את הטיש בליל חג השבועות והוא נערך בשעה 23:30 כשתפילת שחרית נערכת בשעה 10:00, כמו כן הגאון רבי אליהו שטרנבוך ראב"ד אנטוורפן חתן האדמו"ר בעל ה'מקור ברוך' מסערט ויז'ניץ זצ"ל שהה בחג בחסידות בחיפה.

הגראי"ל בערב שבת עם בחורי ישיבת גאון יעקב. צילום: שוקי לררצילום: הגראי"ל בערב שבת עם בחורי ישיבת גאון יעקב. צילום: שוקי לרר
הגראי"ל בערב שבת עם בחורי ישיבת גאון יעקב. צילום: שוקי לרר

בעולם הישיבות
סמוך לכניסת השבת האחרונה נכנסו תלמידי ישיבת 'גאון יעקב' בבני ברק למעונו של הגראי"ל שטיינמן יחד עם ראשי ורבני הישיבה להתברך לקראת מתן תורה. לאחר ששרו כמה שירים על קבלת התורה, הגראי"ל בירך את התלמידים ואמר: "השם יעזור שכל אחד מכם וכל כלל ישראל יזכו לכל טוב ברוחניות ובגשמיות, העיקר שירגישו קבלת התורה ויקבלו עול תורה ועול מלכות שמים".

הפתעה הייתה בישיבת 'קול תורה' בשכונת בית וגן בירושלים: מודעה תחת שמו וחתימת ראש הישיבה הגאון רבי משה יהודה שלזינגר התפרסמה, בערב בו התבקשו כל בני הישיבה ללמוד את שיחתו האחרונה של הגרי"ג אדלשטיין כהכנה למתן תורה. הרב קבע: 'דבריו הם חובה כאבן יסוד לכל בן תורה'.

בישיבת פוניבז' התחדשו בערב החג בחדר חשמל חדש. לגבעת הישיבה הובא מנוף גבוה במיוחד של עשרות מטרים, שהניח את המבנה החדש ששוקל 700 טון - במקומו.

בשיחה שמסר ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ במסיבת החג בישיבת פוניבז' אמר: "אי אפשר לרדת מההר כל כך מהר אלא בהדרגה. לכן בשבוע הקרוב כל אחד יקבל עליו 14 שעות לימוד כל יום, וכן תקנה שלא להעביר שום יום בשנה הקרובה בלי לימוד, בפרט בימי שישי ובין הזמנים ביקש הגר"ש מבני הישיבה".

בישיבת 'אור אלחנן' בשכונת רוממה בירושלים שמחו בני הישיבה על שחרור ראש הישיבה הגאון רבי משה מרדכי חדש המאושפז בבית החולים הדסה עין כרם שם עובר טיפולים רפואיים בעקבות מצבו החמור, ראש הישיבה הגיעה לישיבה בערב שבת והתקבל בשירה אדירה ראש הישיבה אמר לבחורים "בעזרת ה' נעשה ונצליח", לראש הישיבה הוכן מוקם מבודד בבית המדרש.

הגרמ"מ חדש מגיע לישיבה:


בישיבת גרודנא בצעד נדיר הורה ראש הישיבה הגאון רבי משה שמידע לומר פרקי תהילים בהיכל הישיבה לאחר התפילות לרפואת הבחור שמעון יוחאי לסרי ז"ל שטבע ביום שישי ולומד באשדוד.

בנוסף בשבת התקיימה בישיבה באשדוד שמחת האופרוף לאחד מבחורי הישיבה שבעקבות חג השבועות הסמוך לשבת העדיף החתן לשבות בישיבה ולקיים את שמחת ה'עלייה לתורה' בישיבה ללא השתתפות בני משפחתו, כשלאחר התפילה בשבת נערך קידוש לכל בני הישיבה יחד עם ראש הישיבה ורבניה שליוו את החתן ונשאו דברים בשמחה תוך שהם משבחים את הבחור על הצעד המיוחד שעשה.

הראשון לציון והרב הראשי הספרדי הגאון הרב יצחק יוסף שהה בחג בישיבת 'חזון עובדיה' בשכונת רוממה בירושלים שם למד בחברותא עם חתניו הרב ברוך דרעי והרב סייג.
הרב שטיינמן חצרות הקודש חג מתן תורה סיכום חידושים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד