י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הדלפה בלעדית: "גפני סחטן - אני לא יכול לעבוד איתו יותר"

הדלפה בלעדית ל'בחדרי': בישיבת ראשי הקואליציה, תקף שר האוצר משה כחלון את יו"ר ועדת הכספים משה גפני: "אני לא מסוגל לעבוד איתו יותר. הוא סחטן" • דרעי: "אולי הוא רוצה להיות שר?" • נתניהו: "אולי הוא רוצה להיות ליצמן?"

הדלפה בלעדית: "גפני סחטן - אני לא יכול לעבוד איתו יותר"

הדלפה בלעדית ל'בחדרי חרדים' מישיבת צמרת הממשלה: שר האוצר משה כחלון תקף בחריפות את יו"ר ועדת הכספים משה גפני, בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה אתמול (ב), בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

כחלון האשים את גפני, שהינו "סחטן ואי אפשר לעבוד עמו", כלשונו. גפני כמובן, לא השתתף בישיבה.

'בחדרי חרדים' מביא את התמלול המלא.

השר כחלון התחיל ואמר לראשי המפלגות: "אני לא מסוגל יותר לעבוד עם גפני. נמאס לי מההתנהלות. אי אפשר שזה ימשיך. חמור שהדברים מתנהלים בצורה שתוקעת את העבודה".

ראש הממשלה נתניהו הגיב: "מה הבעיה. למה לא פותרים זאת?"

השר כחלון: "הוא סחטן וגם לא מעוניין בפתרון ולא נוכל לעבוד ככה יותר".

ראש הממשלה שאל: "הדבר כה חמור?"

״כן״ השיב כחלון, "וזה עוד כשהוא הבטיח במו"מ הקואליציוני שיעזור לנו לעבוד, בפועל הוא עושה ההיפך".

השר יעקב ליצמן התערב: "צריך לבחון כל דבר לגופו".

השר אריה דרעי: "אולי הוא רוצה להיות שר?"

ראש הממשלה נתניהו: "אולי הוא רוצה להיות ליצמן?"

לאחר דין ודברים, הורה ראש הממשלה נתניהו לראש לשכתו דוד שרן להתערב במשבר, לנסות לגשר בין הצדדים ולהביא אותה לסיומו. את הדברים אישרו מספר גורמים.

המשבר בין גפני לכחלון והאוצר נמשך כבר זמן רב כאשר גפני מעכב העברת כספים לפי דרישת משרד האוצר, בטענה כי האוצר מסרב להעביר כספים קואליציוניים לחרדים ותקציבים לישיבות.

הבוקר תקפה ח"כ רחל עזריה מסיעתו של שר האוצר כחלון את יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בישיבה על ההעברות התקציביות ואמרה: "המאבק שלך נגד האוצר בעניין תקצוב הרשויות הדרוזיות צינית ומיותרת. אתה יודע שיש סיכומים עם משרד האוצר, ומסיבות שידועות רק לך בוחר לנצל את הרשויות הדרוזיות למטרות הפוליטיות שלך. תפקידנו בוועדה לבוא לטענות באוצר כשאין סיכומים, לא כשהכל סגור מולם בהסכמה מלאה".

מלשכת יו"ר ועדת הכספים משה גפני, טרם נמסרה תגובה.

כפי שחשף הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין ורוני זנגר בכלכליסט, בסוף השבוע האחרון, מנכ"ל משרד האוצר שי באבד איש אמונו של שר האוצר כחלון ועוד שני בכירים במשרד האוצר, וכן בכיר במשרד ראש הממשלה הגיעו במוצאי שבת בשבוע שעבר לפגישה בביתו של גפני בבני ברק, והציעו לו לקבל את תפקיד שר הכלכלה הפנוי, בתנאי שיוותר על תפקיד יו"ר ועדת הכספים שבה עושה גפני לכחלון חיים קשים. גפני סירב.

לדברי הפרשן ריבלין בטורו השבועי האחרון "בחודשיים האחרונים זה כמעט מה שקורה. מאז יציאת הכנסת לפגרת החורף ועד השתא מחזיק גפני על שולחנו בקשות להעברות תקציביות של האוצר בסך מצטבר של ארבעה עשר מיליארד שקלים. מאחר וגפני לא מעלה אותן להצבעה, עשרים אחוז מהפעילות של משרדי הממשלה הכלכליים משותקת. יש פגיעה גם בחינוך ובביטחון. הנימוק של גפני להקפאה הוא השקיפות. שבע שנים, לא ברציפות אמנם, הוא מנהל את ועדת הכספים ופתאום הוא נזכר שהאוצר לא נוהג בשקיפות. כלומר: הוא מעביר כספים מסעיף לסעיף בלי להציג בפני חברי הוועדה פירוט מדויק להיכן הולך כל שקל. זה מה שמפריע לו כעת.

"אבל גם כחלון יודע שהשקיפות זה לא שם המשחק. גפני יוותר או יערפל את הדרישה עד לרגע שיקבל מה שהוא באמת רוצה. בעצם יש לו רשימת דרישות אך העיקרית שבהן היא עדכון תקציב הישיבות בהתאם להסכם הקואליציוני המדבר על חזרה לתקציבי שנת 2012. בין גפני לאוצר יש וויכוח על הפרשנות להסכם. באוצר טוענים שהכוונה היא לראשית השנה המדוברת. גפני טוען שהכוונה היא לסוף אותה שנה. ההבדל מתבטא בקרוב למאה וחמישים מיליון שקל בסיכום כולל. לגפני יש דרישות גם בנושא הבטחת ההכנסה לאברכים שטרם בוצעה ועוד כמה פיצ'יפקס שכל אחד שווה כמה עשרות מיליוני שקלים

"הנתק בין האוצר לוועדת הכספים מקשה על כחלון לנהל ביד חופשית גם את משבר הדיור. משבר שאם לא ייפתר עלול לחסל את הקריירה הפוליטית של כחלון. בחודש האחרון קיימו השניים כמה שיחות טלפוניות. חלקן כעוסות מאוד, בניסיון ליישב את ההדורים, אך לשווא".
משה גפני משרד האוצר משה כחלון ישיבת הממשלה ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד