ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הלם בביה"ד הרבני העליון: בג"צ הורה על ביטול כל המינויים הזמניים

פרסום ראשון ב'בחדרי': שלושת שופטי בג"צ, הורו על פקיעת כל המינויים הזמניים בבית הדין הרבני העליון - בעוד כחודש • משמעות הדבר, שיתוק מוחלט של בית הדין - אם לא ימונו במהירות דיינים קבועים

צילום: יוסי זמיר, פלאש90
צילום: יוסי זמיר, פלאש90

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': בג"צ הורה סופית אתמול (ב), כי כל המינויים הזמניים לבית הדין הרבני העליון, יפקעו בעוד כחודש. הדבר טרף את כל הקלפים ויחייב מינוי מיידי כמעט של דייינים קבועים לבית הדין לפני שפעילותו תשותק כליל.

שופטי בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, מני מזוז ואורי שהם הורו כי כל המינויים הזמניים לביה"ד הרבני העליון יפקעו. בהחלטתם כתבו השלוןשה כי "המינויים בפועל יפקעו ביום ט בתמוז תשע"ו.

הדיינים שמינויים יבוטל לאור ההחלטה הם: הרב יצחק אלמליח, הרב יצחק זר, הרב מימון נהרי, הרב נחום גורטלר, הרב דוד לבנון והרב מיכאל עמוס.

למעשה כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בית המשפט העליון כבר קבע לפני מספר חודשים, ביום ה-7.1.16, כי אם לא ימונו דיינים קבועים, תוך פרק זמן קצר, בית הדין יסגור את שעריו.

לפי הכרעת בית המשפט דאז נקבע כי אם לא ימונו דיינים תוך ארבעה חודשים על ידי הוועדה לבחירת דיינים, לבית הדין הגדול, יבוטלו המינויים הזמניים, ובית הדין הגדול ייסגר עד למינוי דיינים הקבועים.

'בחדרי חרדים' פרסם לראשונה בזמנו כי הוגשה עתירה נגד הוועדה לבחירת דיינים בבית משפט העליון למתן צו על תנאי המורה לחברי הוועדה להשיב מדוע לא ימונו – באופן ממשי ובמהירות הראויה – 7 דיינים לבית הדין הרבני הגדול.

בעתירה של התנועה למדינה יהודית שבראשות עו"ד אורי ישראל פז, נטען כי במשך שנתיים לא מונו כלל דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול, "וכדי ביזיון וקצף. אין ולא יכול להיות חולק בדבר קיומו של צורך דחוף ביותר, בעת הזו משכלו כל הקיצים והסחבת הבלתי-פוסקת – לבחור דיינים לערכאת ערעור עליונה זו – מלוא מכסת הדיינים מלבד רבנים ראשיים", נכתב בעתירה.

כזכור, הרבנים הראשיים מינו דיינים זמניים לבית הדין הגדול, לאחר שהוועדה לא הצליחה להגיע להסכמות על זהות הדיינים.

בין היתר, לאחר דיונים, הצליחה הוועדה למנות את הדיין הרב אליעזר איגרא לבית הדין הרבני העליון. התקווה הייתה, שהדבר ימתן את החלטת הבג"ץ. כעת מתברר שהשופטים ממשיכים להפעיל לחץ והורו על ביטול המינויים הזמניים.

מנכ"לית מבוי סתום עו"ד בתיה כהנא דרור הגיבה: "החלטת בג"צ מוכיחה את מה שהשנים האחרונות המחישו כי פוליטיקאים ועסקנים לא יכולים לבחור דיינים ולא מסוגלים להגיע להבנות, זאת אחרי שנים של סחבת וחוסר הצלחה למנות דיינים.

יש צורך להפריט את בתי הדין ולהקים בתי דין פרטיים לכלל הציבורים. בית דין לחרדים ובית דין לדתיים לאומים ובתי דין לכלל הציבורים בהם כל אחד ינהג על פי מנהגיו ולסיים את המצב כיום בו בתי הדין נשלטים על ידי עסקנים חרדים. בתי הדין רבניים ודיינים אינם צריכים להיבחר על ידי פוליטיקאים ועסקנים. יש צורך להוציא את הפוליטיקה מהדת".

כהנא דרור הוסיפה כי "החברה היהודית בישראל הינה רבת גוונים וזהויות, ובמטרה לשמר את המדינה כיהודית ודמוקרטית הגיע הזמן להפריט את בתי הדין ולהביא לחופש בחירה בנישואים".

,


,
בית הדין הרבני בגץ בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד