י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עד הפתרון של ליצמן לחולי צליאק: ארגון חרדי מימן מזון נטול גלוטן

בעוד משרד הבריאות מקדם יוזמה לסבסוד מוצרי מזון נטול גלוטן לחולי צליאק, ארגון חרדי חילק חינם ללא עלות עשרות משטחים למאות חולים

עד הפתרון של ליצמן לחולי צליאק: ארגון חרדי מימן מזון נטול גלוטן

שר הבריאות יעקב ליצמן מקדם הצעה ולפיה משרדי האוצר והבריאות יממנו סבסוד של מזון נטול גלוטן לחולי צליאק. הערכות הן כי ההצעה תעלה למדינה כ-90 מיליון שקל בשנה.

החלטתו נובעת מאחר ובשוק המזון קיים מגוון של מוצרים נטולי גלוטן בעלות גבוהה פי שלושה מאשר על מוצרים מקבילים רגילים. בדיקה שערך מרכז טאוב בשנת 2014 העלתה כי ההוצאה החודשית הממוצעת בישראל על דגנים ולחם עומדת על כמאה שקלים לנפש.

במגזר החרדי יש לפי ההערכות קרוב ל-10 אלף איש חולי צליאק. המחלה נובעת מרגישות לחלבון הגליאדין, שיחד עם חלבון הגלוטנין מרכיב את הגלוטן המצוי בחיטה, שעורה, שיפון, כוסמין ושיבולת שועל. אכילת מזון המכיל גלוטן גורמת אצל חולי צליאק לתגובה אוטואימונית במעיים, הפוגעת בעיקר ברקמת המעי הדק.

בשל העלויות הגבוהות ועד שמשרדי האוצר והבריאות יגיעו לסיכום, החליטו בארגון "בית לחם יהודה" המחלק מידי יום לחם וחלב למשפחות מעוטי יכולות, לחלק אלפי עוגות ומאפים נטולי גלוטן לחולי צליאק, ובמהלך השבוע התקיימה חלוקה בעיר החרדית בני ברק בשיתוף פעולה עם נציג "יהדות התורה", סגן ראש העיר הרב מנחם שפירא.

אלפי העוגות ומיני המאפה חולקו בזכות תרומה נכבדה שקיבל הארגון מאיש העסקים והיזם ישראלי, ממקימי רשת בתי הקפה קופיקס, אבי כץ, ששמע על מצוקתם של אלפי חולים צליאק במגזר החרדי והדתי המגיעים ממשפחות מעוטות יכולת, בקניית המוצרים.

החולים שהגיעו אל החלוקה סיפרו כי "התרומה גרמה לנו להבין שיש אנשים שמתייחסים למאבקנו נגד מחירי המוצרים נטולי גלוטן. עד היום לא התייחסו אלינו, אף אחד לא עזר, לא ארגונים ולא אישי ציבור ולכן החלוקה נותנת לנו פתח לתקווה".

יוסף (33) תושב מרכז הארץ הסביר עד כמה מצבם של חולי צליאק קשה "מעבר למצב הרפואי אנחנו מתמודדים עם הוצאות כלכליות המסתכמות במאות שקלים בחודש. אני קורא לבעלי עסקים נוספים לתרום כדי שנוכל להתקיים בכבוד".
חולי צליאק ארגון חסד יוזמת ליצמן חלוקה לחם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד