י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אוקסימורון: מה לרפורמים בכותל העתיק שלנו?

עו"ד יצחק שינפלד מתקשה להבין את הקשר בין רפורמה וחדשנות לכותל הדמעות בן אלפי השנים, ונזכר בסיפור גליציאני עסיסי

אוקסימורון: מה לרפורמים בכותל העתיק שלנו?

ויקיפדיה: מקורה של המילה "רפורמה" במילה האנגלית reform, שמשמעותה תצורה או עיצוב מחדש (שינוי צורה) של דבר מה (re-formation).

הסערה התורנית של השבוע שעבר עלינו לברכה - סיפור הכותל, הכותל-הרפורמי ב״כאילו״. הרפורמים, רובם ממוצא אנגלו-סקסי ותושבי ארה״ב בהווה, חלקם הקטן בעבר. מה שבטוח, גם אלו שעשו ״עלייה״ ובאו בשערי ארץ הקודש, צאצאיהם בקרוב מאד יחזרו לשם ויעזבו כאן. עקרון הרפורמה מכתיב שינוי התנהגות, דת ואמונה, בהתאם לנסיבות, למען חיים קלים ונוחים השתנות לפי המצב והזמן. זו תמצית הרפורמה. בארץ, החיים קשים ולא נוחים ומסוכנים. הם רק למי שמאמין, שעצם החיים בארץ הקודש שווים את הקושי.

הרפורמים כמקשה וכיחידים, רובם ככולם אנשים טובים. אוהבי ישראל, תומכי ישראל, מוזילים מכספם ומהונם למען מדינת ישראל ופרויקטים חינוכים ותרבותיים בישראל. באמת אנשים טובים. בסיטואציות מסוימות, חלקם גם חוזרים למקורות ולצור מחצבתם. כאן המקום למחוא כפיים לתנועת חב"ד המעטירה, שבמרכזיה הפרושים בכל מקום יישוב, מקרבים יהודים טועים אלו ומנסים להשיבם הביתה, למענם ולמען הדור הבא, שכבר לא זוכר את הסבא הדתי.

רק מה להם ולכותל שלנו? המהות של 'רפורמה' זה חידוש, שינוי, שינוי בתנועה, לפי הנסיבות ומזג האוויר, הרצוי והמצוי. מה להם ולהתרפקות על אבנים וסלעי ענק שאוצרים בחובם דמעות, תחינות, תפילות בנות אלפים שנה! באותה מסורת, באותו ניגון, באותה ערגה וכיסופין ולעיתים בסילודים. כשהדגש והעניין. ״שלא שינו שמם ולבושם״!!!

יתכבדו ויעשו להם ״כותל רפורמי״. כותל מתחדש ומחודש. בפיפט-אווניו פינת 45. לדוגמא!בטיימס-סקוויר! ברוקפלר סנטר! ירצו, יביאו לעצמם מאבני ירושלים. ירצו, יעשו מאריחי גרניט-פורצלן מאיטליה ביוקר, או מסין בזול. רפורמה-חידוש-התחדשות.

מדוע הם נדבקים אלינו. לכותל עתיק בן אלפיים ויותר. שמעלתו ויחודו, שהינו שריד לקירות וחומת בית אלוקים, שכל אמירתו ומעמדו, שימור וקידוש ״מה שהיה הוא שיהיה״. ללא שינוי וללא רפורמה, גם בצוק העיתים והנסיבות המתחלפות.

אדרבא, באם אכן נפשם חפצה להשתפך ולבקש, להתפלל ולהתחנן. שבהחלט יקימו להם ״כותל״! כותל מודרני ברוח הרפורמה. בכל מקום שיחפצו. למה בכותל שלנו? עינינו לא צרה ביהודי שחפץ לשפוך צקון ונסתרות נפשו. רק למה ״לכבוש את המלכה עימי בבית״? ״רפורמה״ כבר הזכרנו?

״אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה״. כל אלו, שבהבלות רוחם דואגים ומודאגים מכך שלרפורמים אין, וטוב שאין, אחיזה, מקום ומעמד בשריד בית מקדשנו. הם אלו שהמקום לא חשוב להם כסמל-דת ומקום קדוש. רק כנתח היסטוריה ומקום עבודה לחוקרי עבר ונשכחות.

הרפורמים כשלעצמם, מעולם לא ביקשו או נזקקו למקום תפילה עצמאי בכותל ל״תיפלתם״. רובם ככולם, כשביקרו ברחבת כותל-המערבי, כיסו ראשם בכיפת בד או קרטון בהתרגשות יהודית טיפוסית, המתיקו תפילה או בקשה. תחבו פתק או שלא, והרגישו שייכים וחלק. העולם המשיך לסוב על צירו.

רק כשהפוליטיקאים ו״הארץ״, העיתון לאנשים לא חשובים וזניחים. מצאו ״בקעה״ להתגדר בה ולתקוף את הממשלה הימנית בשותפות חרדית. העניין קיבל תאוצה וכותרות. מכאן הדרך לבג״ץ קצרה והתוצאה ידוע.

היה לי מכר זקן בארה״ב, שכבר איננו איתנו היום, שבזקנותו היה חבר בבית כנסת רפורמי במיאמי-ביץ'. באידיש גליצאית טיפוסית מבית אבא שבריישא, פולין הקונגרסאית, סיפר לי על ״הטמפל״ החדש שהם, כל הזקנים במיאמי, בנו יחד. ״צווי מליון דולר״, שני מיליון דולר זה עלה! התפאר. ובקריצה גליצאית אמר: נו, מה ישאר מזה? הילדים שלנו כבר לא יבואו לשם להתפלל. אולי יגיעו זקנים חדשים מניו-יורק. דור הולך ודור בא. הילדים נאבדים.

הם צריכים כותל בירושלים? ״כותל״ שכל מהותו שימור וקידוש המסורות והתפילות בדיוק לפי סדר הדורות ומהלכן, ללא שינוי נימה או אות!

הציניות של הפוליטיקה והשקר של הפוליטיקאים. יכולים לגרום אפילו לרפורמים לחזור בתשובה ולדבוק מחדש בצור מחצבתם, ודווקא בכותל המערבי. נפלאות הפוליטיקה הישראלית.

הלוואי. שובו בנים שובבים. נקבל אתכם בזרועות פתוחות, חזרה לכרם-ישראל ולאמונה הבסיסית, שלא השתנתה אלפי שנים ולא תשתנה עד ביאת ינון. במהרה בימינו אמן.
יצחק שינפלד רפורמים כותל מערבי תפילה מיאמי ביץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד