ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

אושרה הצעת שר התיירות לוין לעידוד בניית בתי מלון עממיים

לפי ההצעה, הממשלה תעודד הקמת מלונות עממיים באמצעות מענק מינהלי בשיעור של 13% מסך ההשקעה • בנוסף אושרה תמיכה תקציבית בהקמת בתי מלון במוקדי תיירות ביהודה ושומרון

  • י"ג סיון התשע"ו
יריב לוין. צילום: פלאש 90
יריב לוין. צילום: פלאש 90

הצעת שר התיירות יריב לוין לעידוד בניית בתי מלון עממיים אושרה הבוקר (א'). לפי ההצעה, הממשלה תעודד הקמת מלונות עממיים באמצעות מענק מינהלי בשיעור של 13% מסך ההשקעה.

מענק זה יהיה בנוסף למענק בשיעור 20% מגובה השקעה לו זכאים בתי מלון (בכל דרגת תיירות שהיא) לפי חוק לעידוד השקעות הון, שניתן היום להקמה, הרחבה, השבה או הסבה של מתקן תיירותי, שנמצא בגבולות מפת אזורי העדיפות (מחוץ לתל-אביב). מכאן שכעת שיעור המענק לזכאים שיבנו מלונות עממיים יעמוד על 33% מגובה ההשקעה המוכרת, במקום 20% המענק שניתן לכל יזם שבונה בית מלון.

נציין כי לא מדובר בהצעת החוק של לוין שמבקשת להסב 20% משטח בתי המלון לדירות מגורים כתמריץ ליזמים בתחום המלונאות - הצעה שנויה במחלוקת שקמו לה שורה של מתנגדים, והיא תידון כנראה בשבוע הבא.

שר התיירות לוין רואה בהגדלת היצע החדרים במלונות עממיים (המשולים לדרגת תיירות של 2-3 כוכבים) כאחד הפתרונות להורדת מחירי הלינות בישראל: "תמהיל רמת החדרים העממיים לעומת היוקרתיים מהווה חסם בפני תיירות נכנסת. אנחנו פועלים להוזלת הנופש בישראל במקביל בכל המישורים, ובין היתר על-ידי הוזלת טיסות באמצעות מענקים לפתיחת קווי תעופה ויצירת סביבה מעודדת יזמות על-ידי הקלה ברגולציות. אני מאמין שתוך תקופה לא ארוכה נראה כבר תוצאות בשטח", מסר השר.

המענק המינהלי ייכנס לתוקף בחודש הבא לתקופה של 3 שנים ויינתן למלון שיכלול לפחות 25 חדרים. המענק יינתן בשתי פעימות: הראשונה בשיעור של 8% מההשקעה - שתינתן ביחד עם המענק לפי חוק לעידוד השקעות הון; והפעימה השנייה, בשיעור של 5%, תתממש רק אחרי שהמלון החדש הוכיח כי בממוצע של 18 חודשים מתוך 38 חודשים מתחילת פעילותו, לפחות 25% מהכנסותיו הן מתיירות נכנסת.

משרד התיירות צופה כי מגמת הגידול של התיירות הנכנסת לישראל תמשיך, וכי רבים מהתיירים הבאים ארצה מחפשים פתרונות לינה זולים (שהולמים את מחיר הכרטיס שהם משלמים, בעיקר אם טסו לישראל בטיסת לואו קוסט, כפי שהיה למשל בקמפיין החורף בטיסות ישירות לאילת).

במשרד מזהים גידול גם במספר התיירים המגיעים עצמאית, אשר הכפיל את עצמו מ-2010 ועד היום – תיירות אשר מתאפיינת פעמים רבות בלינה עממית.

"בהתאם לממצאים שבדוח ועדת בר-ניר אשר פורסם בחודש אוקטובר 2012, בנושא הוזלת מחירי הנופש בישראל (להלן: דוח הוועדה), שיעור החדרים העממיים בישראל נמוך באופן משמעותי משיעור חדרי מלון יוקרתיים. תמהיל זה מייקר את המוצר התיירותי הקיים במדינת ישראל ומהווה חסם לפיתוח שוק תיירות תחרותי ומשגשג", מפרסם המשרד בהודעתו, כשהוא מדגיש כי בהשוואה בין מספר בתי המלון העממיים בישראל לבתי מלון בעולם, ניתן לראות שאנו נמצאים בפיגור גדול.

"בהיעדר סיוע מספק באמצעות מתן מענקים ליזמים, וככל שיימשכו אירועים והשפעות גיאופוליטיות בארץ, ענף המלונאות סובל מחוסר יציבות, היצע חדרים נמוך ביחס לביקוש, יחד עם עלייה מתמדת בריכוזיות בענף המלונאות. כל אלה מובילים לסביבת מחירים גבוהה ולמוצר תיירותי פחות מגוון. בבחינת מסקנות העבודה הכלכלית ניתן לראות משתנים רבים המשפיעים על הכדאיות הכלכלית בהקמה והסבת בתי מלון. רוב התנאים מקטינים את הכדאיות הכלכלית. לצורך הקמה מיידית של אלפי חדרים ברמה העממית, נראה כי המענק המינהלי, אשר יינתן בנוסף למענק על-פי חוק, יעמוד על כ-13%, אשר יסייע בהקטנת הסיכונים וייתן תמריץ ליזמים להשקיע במלונאות עממית", צוין בהודעת משרד התיירות.

במקביל אישרה היום הממשלה תמיכה תקציבית בהקמת בתי מלון ומלוניות במוקדי תיירות מרכזיים ביהודה ושומרון. "בשנים האחרונות אנחנו רואים גידול בפיתוח התיירות באזור זה, הוקמו אטרקציות, ונוצר צורך לעודד גם הקמת מלונות", הסביר השר לוין.

הכוונה היא להעניק מענק מינהלי בגובה 20% מעלות ההקמה של בית המלון, כפי שניתן היום לבנייה באזורים מסוימים בארץ, ולהחילו כעת גם על אזור יהודה ושומרון. הסיוע יינתן במסגרת אישור הממשלה לסיוע תקציבי ליהודה ושומרון בסכום של 70 מיליון שקל, שכולל סיוע של משרד התיירות לפיתוח התיירות ביהודה ושומרון בהיקף של 5.5 מיליון שקל.
בתי מלון יריב לוין מענקים תיירות תיירות נכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד