י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מכתב עתיק חושף: כך נפטר הרב שטיינמן מגיוס

בימים אלה עומד למכירה מכתב נדיר מצעירותו של הגראי"ל שטיינמן, ובו הוא מספר על התנהלותו מול השלטונות באירופה בניסיון להשיג פטור מגיוס לצבא

הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב כהן, פלאש 90
הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב כהן, פלאש 90

מכתב נדיר מהגראי"ל שטיינמן - על דרכי ההשתדלות להפטר מגיוס לצבא - אותו כתב בהיותו בלוצרן בשוויץ בשנת תש"א, נחשף בימים האחרונים. מדובר במכתב ארוך ומעניין בכתב יד וחתימת הרב שטיינמן, עם שני עמודים כתובים בצפיפות. כאשר בשולי המכתב, ארבע שורות נוספות, בכת"י וחתימת "יוסף וואנד---". המכתב מוצע למכירה באתר של בית המכירות הפומביות קדם.

המכתב שנשלח לרעו הגדול הגאון רבי משה סולובייציק זצ"ל, עוסק בענין קבלת פטור רפואי מגיוס לצבא השוויצרי. בתחילת המכתב כותב הגראי"ל על השגת הפטור של אחד מחבריהם ומביע תקוה שזכות התורה וזכות אבותיו תעמוד לו שיסייעוהו מן השמים וירחמו עליו.

בהמשך כותב הגראי"ל על מצב הפטור שלו בעצמו, על אישור רפואי שקיבל בנסים ["איך עשיתי אצלם כזאת"] ושלח לה"צנטראל לייטונג", ומוסיף "אקוה כי אני אתפטר לגמרי ולא אצטרך להבחן".


המכתב הנדיר. צילום: בית המכירות קדם

בעמוד השני של המכתב, הוספה תוך כדי כתיבת המכתב, בה הוא מבשר כי "נתחדשו הרבה דברים לטובה" כי קיבל מכתב מה"צנטראל לייטונג", כי היות והוא נמצא בעיירת-מרפא, כנראה שהוא חולה, ומספיק לו אישור-רופא מקומי, מבלי שיצטרך לעמוד בפני ועדה רפואית. במכתב מוזכרים כמה פעמים בני משפחת שטרנבוך, אשר עסקו רבות בהצלת הפליטים בשוויץ.

בכל תוכן המכתב ניכרת אמונתו היוקדת של רבי אהרן לייב, הקפדתו על ישרות [גם בזמן שהיה צריך לעשות "תחבולות" שונות להנצל מהגיוס], הבטחון בכוחם של לומדי התורה, ודבקותו בלימוד התורה.

כידוע הגראי"ל נולד בעיר בריסק שבליטא ולמד בישיבותיה. עקב חשש מגזירת הגיוס לצבא הפולני, נסע לשוויץ בקיץ תרצ"ח (1938), יחד עם רֵעוֹ הבחור משה סולובייציק, ללמוד בישיבת מונטריי. נסיעה זו בתקופת ערב השואה, התבררה אח"כ לנס-הצלתם של שני גדולי התורה, אשר השפיעו על כל דור הקמת עולם התורה בימינו - הגאון רבי משה סולובייציק זצ"ל בעיר ציריך, שהנהיג את עולם התורה באירופה והגאון רבי אהרן לייב שטיינמן בעיר בני ברק.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות קדם, אומר כי ״מדובר בפיסת היסטוריה יוצאת דופן אודות מי שמאות אלפים נושאים היום את עיניהם להדרכותיו ולהנהגתו. מאז שפרסמנו את הקטלוג עם המכתב ההתעניינות סביבו מצד הציבור החרדי בארץ ובעולם גדולה מאוד. אנחנו מעריכים שהתחרות סביבו במכירה עצמה לא תהיה פשוטה״.
הרב שטיינמן מכתב לוצרן הרב משה סלובייציק גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד