כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

היסטוריה: לאחר 92 שנה הוחזר ביה"כ לקהילה

לאחר 92 שנים הוחזר בית הכנסת "ברוצקי" העתיק באודסה לידי הקהילה היהודית. רב הקהילה העביר את מפתח בית הכנסת לילדי בית היתומים "משפחה": "הם הערובה שלנו להמשך המסורת היהודית באודסה". תיעוד

היסטוריה: לאחר 92 שנה הוחזר ביה"כ לקהילה

יום שישי, י"א בסיון ערב שבת, שעתיים לפני הדלקת נרות, בית הכנסת המרכזי של אודסה - "שומרי שבת חב"ד" ברחוב אוסיפובה 21 אפוף באווירת חג. מאות יהודים משתתפים בטקס קבלת מפתח סמלי של בית הכנסת ברוצקי.

בית הכנסת העתיק נבנה במשנת 1863 והוא אחד הבניינים היפים והמפורסמים ביותר באודסה. בשנת 1924 נלקח "ברוצקי" מן הקהילה היהודית, ושימש כמועדון יהודי ולאחר מכן הפך לארכיון הממשל עד עצם היום הזה.

במשך שנים ניסתה הקהילה היהודית באודסה להחזיר את הבניין לרשותה ובתחילת 2016 בישיבת המועצה האזורית של אודסה הוחלט להחזיר לקהילה היהודית של אודסה את בית הכנסת.

לאחרונה חתם הרב אברהם וולף, רבה הראשי של אודסה ודרום אוקראינה ושליח חב"ד בעיר, על המסמכים הרלוונטיים, וכך, לאחר 92 שנים, בית הכנסת "ברוצקי" חזר לבעליו המקוריים ולמטרה שלשמה הוא נבנה, כשטקס החזרת המפתח שהתקיים ביום שישי בבית הכנסת מהווה סיום שמח ל-92 שנות גלות של בית הכנסת.



בימים אלו התקיים באודסה הקונגרס הבינלאומי השני של איגוד לומדי התורה "כולל תורה" במזרח אירופה, וכך אירוע מרגש זה של החזרת "מפתח בית הכנסת" הפך מאירוע פרטי של קהילת אודסה לאירוע כלל אירופאי, כשאת יהודים מזרח אירופה מייצגים באירוע 300 איש מ-20 מדינות.

ראש המועצה האזורית אנטולי אורבנסקי העניק לרב הראשי לאודסה ודרום אוקראינה הרב אברהם וולף את מפתח הבניין, כשהרב וולף מצידו הזמין למבנה את ילדי בית היתומים "משפחה" והעניק להם את המפתח כשהוא מסביר לקהל שילדים אלו הם הערובה שלנו להמשך המסורת היהודית באודסה, הם אלו שיתפללו בעתיד בבית הכנסת, הם ילדיהם, נכדיהם ולכן המפתח צריך להיות אצלם.





























בית הכנסת ברודצקי אודסה הרב וולף מפתח גדול חבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד