י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

המסמך שסיבך את ארדן: המפכ"ל נפגש עם יו"ר הכנסת

מפכ"ל המשטרה נפגש היום עם יו"ר הכנסת, על מנת להבהיר את הפרסומים אודות מסמך המרכז חשדות כנגד חברי כנסת - כולל השר ארדן

המפכ"ל בלשכת יו"ר הכנסת ומני יצחקי. צילום: דוברות הכנסת
המפכ"ל בלשכת יו"ר הכנסת ומני יצחקי. צילום: דוברות הכנסת

מפכ"ל המשטרה הגיע היום (ד) ללשכת יו"ר הכנסת על מנת להבהיר את הפרסומים אודות מסמך המרכז חשדות כנגד חברי כנסת. בפגישה נכחו גם ראש אגף החקירות של המשטרה ניצב מני יצחקי, והיועץ המשפטי של הכנסת איל ינון.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר למפכ"ל כי "יש חשיבות רבה בהוצאת הבהרה רשמית ומסודרת בהקדם, לציבור ולחברי הכנסת, ביחס לרשימה משנת 2014, ולרלבנטיות שלה, ככל שישנה, לעת הזו". המפכ"ל רנ"צ רוני אלשיך הגיב ואמר כי במשטרה "מודעים לרגישות ולפגיעה שנוצרה עקב הפרסום. על המשטרה חל איסור מוחלט ליזום איסוף מידע על נבחרי הציבור".

בתחילת השבוע נחשף בערוץ 10 כי במסמך שהוכן לכאורה באגף המודיעין של המשטרה לפני שנתיים נכללו עבירות פליליות שביצעו כל חברי הכנסת, לבקשת ראש אגף החקירות ניצב מני יצחקי. במסמך, על פי הפרסום, קיים מידע על פוליטיקאים רבים אשר ביצעו פעולות בניגוד לחוק.

לפי הפרסום בערוץ 10, "המסמך ריכז את כל המידע שהמשטרה יודעת מכל מקור אפשרי בנוגע לכל 120 חברי הכנסת והשרים שכיהנו בכנסת הקודמת. לפי המסמך הזה יש למשטרה מידע על עבירות לכאורה של עשרות ח"כים, ובהן פרשיות שחיתות". על פי הדיווח, "המסמך הכיל שמות של עדים לכאורה, אבל המידע הזה לא הפך לחקירה רצינית".

עם הפרסום, במשטרת ישראל הכחישו בתוקף כי קיימו איסוף שיטתי במטרה לבדוק האם חברי כנסת חשודים בעבירות פליליות והגיבו כי "כל בדיקה יזומה מול חברי כנסת מחייבת אישור יועמ"ש לממשלה".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר את דבר קיומו של "מסמך יצחקי". לטענתו המסמך המשטרתי נועד לצורכי בקרה פנימית, על מנת לבחון אם יש חקירות ומידע מודיעיני בדבר פוליטיקאים, שלא הגיעו לידיעתו.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, המופיע גם הוא במסמך בחשד למעורבות בפלילים לפי דיווחים, אמר כי לא ידע על דבר קיומו של המסמך, וגיבה את המשטרה: "כשר לביטחון פנים, מעולם לא נחשפתי לקיומו של מסמך כזה. לא מכיר אותו ולא יודע מה יש בתוכו".

בעקבות כך, זימן יו"ר הכנסת את המפכ"ל על מנת לתת הסברים ואמר שקיומו של המסמך מעלה תהיות ושאלות. במשטרה הגיבו ואמרו כי המפכ"ל מנוע מלהשתתף בדיון, כאשר הליכים מתנהלים מול הקצינים בבתי המשפט. "המשטרה, כגוף אוכף חוק, לא תפר לא את החוק ולא את רוחו. המשטרה תקפיד לנהל את ההליכים המשמעתיים והמנהליים נגד שוטרים וקצינים החשודים בעבירות משמעת חמורות בערכאות המתאימות ולא בתקשורת והציבור ישפוט את הדברים בסופם של ההליכים".

אתמול, הודיעו במשטרה "המפכ"ל ייפגש עם יו"ר הכנסת בכל מועד שיתבקש ויציג לו את כלל העובדות הרלוונטיות להבנת הסוגיה". בהמשך לכך, הגיעו היום (ד') מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, יחד עם ראש אגף החקירות של המשטרה ניצב מני יצחקי לפגישה בלשכת יו"ר הכנסת במשכן עם יולי אדלשטיין והיועץ המשפטי של הכנסת איל ינון.

מפכ"ל המשטרה סקר בפני יו"ר הכנסת את תהליכי העבודה המחייבים את משטרת ישראל, בהתייחס לחקירות של חברי כנסת ושרים, תהליכים הדוקים מאוד, אשר בראשם איסור מוחלט ליזום איסוף מידע על נבחרי ציבור וכן מחויבות לדווח לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה על כל מידע מהותי המתקבל במשטרה ולקבל הנחיות מדויקות כיצד לפעול.

מפכ"ל המשטרה הסביר ליו"ר את הרקע להכנת המסמך. "בניגוד לפרסום המגמתי, המסמך מהווה תהליך בקרה פנימי של ראש אח"מ שנועד לוודא שכל מה שראוי היה לעבור לעיון היועמ"ש ופרקליט המדינה, אכן עבר לעיונם. זאת, על מנת שלא יווצרו תקלות של מידע שלא הגיע ליעדו ועלול לצוץ בעיתוי מאוחר יותר".

המפכ"ל ציין כי הוא מצר על כך שהמידע הזה דלף וכי מדובר בעבירה חמורה שמצריכה טיפול מיידי. המפכ"ל משוכנע כי בעל הסמכות בנושא זה יטפל בכך במלוא החומרה בשל אופייה של העבירה ועקב העובדה שהיא מערערת את היסודות של שלטון החוק.

יו"ר הכנסת קיבל את דברי המפכ"ל אך עמד על הרגישות הרבה ועל הבעייתיות שנוצרה עקב הדלפת קיומו של מסמך כזה, שכן לכאורה הוא מטיל עננה על כל חברי הכנסת ויוצר תחושה בציבור כאילו יש עשרות חברי כנסת חשודים בעבירות פליליות. היו"ר הדגיש בפני המפכ"ל את החשיבות הרבה בהוצאת הבהרה רשמית ומסודרת בהקדם, לציבור ולחברי הכנסת, ביחס לרשימה משנת 2014, ולרלבנטיות שלה, ככל שיש רלבנטיות לעת הזו, כך שמצד אחד הציבור יוכל להיות סמוך ובטוח שהמשטרה מבצעת נאמנה את עבודתה וחוקרת חברי כנסת במקרים המתאימים, אך מצד שני חברי הכנסת יוכלו להיות בטוחים שהמשטרה אינה מחזיקה חומרים נגדם כדי "לשלוף" אותם לצורך פגיעה בפעילותם ובמועמדותם לתפקידים שונים.
מסמך יצחקי רוני אלשיך מני יצחקי יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד