י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

מאחורי הקלעים: כחלון אוהב תורה, גפני מכבד נשים ואלפר מאיים

בטורו השבועי חושף עקיבא ווייס את הסיפורים הפיקנטיים של הפרלמנט הישראלי • הדרישה הנסתרת של כחלון, התשובה המוחצת של יו"ר ועדת הכספים לסטודנטים בבר אילן, הפגישה הסודית בין מיכי אלפר ליונה יהב והזעם של יו"ר הקואליציה

מאחורי הקלעים: כחלון אוהב תורה, גפני מכבד נשים ואלפר מאיים

כחלון מוקיר תורה
הפסקת אש נרשמה השבוע בין שני האנשים ששולטים בכסף שלנו, משה כחלון ומשה גפני, אחרי גל הגידופים שחשפתי ב'בחדרי חרדים' בשבוע שעבר וההתנצלות בעקבותיהם. ביום ראשון סימנו השניים עוד 'וי' בדרך לסולחה, כאשר הממשלה אישרה בהצעת מחליטים להעביר 80 מיליון שקלים לישיבות כדרישת גפני.

את סימני השלום היה ניתן להרגיש טרם ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה ביום ראשון, כאשר גפני וכחלון הסתודדו במסדרונות משרד ראש הממשלה, דיברו על הכספים ועל תמיכה של דגל התורה במועמדת מטעם כחלון לראשות העיר זכרון יעקב (תמיכה שלא יצאה לפועל והסתיימה בהפסד למועמדת של כחלון ע.ו.). במהלך ההסתודדות, חלף לידם שר הפנים אריה דרעי, ששאל בחיוך אם הוא יכול לתעד את רגע האחדות.

במהלך השיחה, פנה כחלון לגפני ואמר לו: "מה שאני מבקש ממך, שתיזקף לזכותי המצווה של לימוד התורה". ובמילים אחרות, התווכחתי איתך על כסף - אבל בסוף יש לי לב חם לתורה וללומדיה. נדמה כי בשונה מלפיד, כחלון אינו מציג הצגות, וכיאה לאדם מסורתי הוא מעריך ומוקיר את עולם התורה ומנהיגיו.

מצד שני של המטבע, גפני הוכיח השבוע את כוחה של ועדת הכספים. חודשים עיכב היו"ר הקשוח מיליארדי שקלים לאוצר, ודרש את הכספים שהובטחו לו עבור הישיבות. מה לא עשו לו, תדרכו נגדו, שלחו שרים לדחוק בו, כחלון איבד עשתונות בישיבות ראשי הקואליציה והשתולל כאילו נעלו אותו בדירה במודיעין עילית בשרב של צהרי שלישי האחרון ללא מים.

בכיר חרדי במשרד האוצר שאינו מסמפט את גפני בלשון המעטה, כבר התרברב ואמר שאין סיכוי שהכספים הללו יאושרו, למרות זאת, גפני לא נכנע ושקל לא אושר בועדה בכל התקופה הזו, עד שבאוצר הרימו ידיים.

חובבי היסטוריה פוליטית הזכירו השבוע כי בעבר יו"ר ועדת כספים אחר מיהדות התורה התקשה להתמודד מול ראש ממשלה אסרטיבי, שלא נתן לו את חופש הפעולה שקיבל גפני בחודשים האחרונים מנתניהו. ההסברים לכך, מלבד חולשתו הקבועה של נתניהו ורצונו הלא כל כך מוסתר לראות בכשלונו של כחלון, נדמה כי הוא גם מעריך את גפני ואת תפקודו בראשות הועדה.

בתקשורת החילונית כבר הכינו כותרות בסגנון "הדיל של גפני עם האוצר" והיו בטוחים שכבר השבוע כל הכספים שהיו תקועים בועדה יאושרו, אך לאכזבתם גפני שמר על מילתו ודרש מהאוצר לעמוד בכללים שדורשת הועדה - שקיפות ופירוט מלא. לדאבון לב פקידי האוצר, שחשבו שעם סיום המשבר יקבלו הנחות.

גפני מוקיר נשים
עוד אחת מגפני, שנדמה כי אך סיים מערכה אחת והוא אץ רץ לפתוח אחרת: יו"ר ועדת הכספים הופיע השבוע בפני תלמידי אוניברסיטת בר אילן יחד עם פרופסור ידידיה שטרן, והתמודד עם שאלות מצד המשתתפים על הדרת נשים במגזר החרדי ובפרט במפלגת יהדות התורה.

גפני לא נשאר חייב והשיב כי בפוליטיקה אי אפשר להאשים את יהדות התורה בהדרת נשים. "לפי ההלכה לנשים אסור להתמודד לתפקיד שצריך להיבחר בו", ציין, אך הדהים את המשתתפים כשחשף: "בזמנו שאלתי את הרב אלישיב האם אפשר לתמוך בציפי לבני לראשות הממשלה כי היא אישה, והרב השיב 'מה הבעיה שתהיה אישה ראש ממשלה'... בגולדה מאיר תמכו, תמכתי במרים פיינברג לראשות העיר נתניה".

לסיום, הוסיף גפני בהומור: "אפילו חסידי גור תמכו באישה לראשות העיר ערד ...ונכשלו. אין לנו בעיה בנושא של אישה, אפילו בועדת הכספים כולם יודעים שאני לא זז צעד בלי סתיו שפיר".

אלפר נערך לדורון, תפילה ומלחמה
השבוע זכתה העיר האדומה לשעות של 'חיזוק', כאשר עשרות נציגי דגל התורה מכל רחבי הארץ התגייסו ובאו ביוזמתו של סגן ומ"מ ראש העיר ירושלים יצחק פינדרוס, לערב מיוחד לחזק את חבר המועצה הנמרץ מיכי אלפר, שבגלל פעילותו הנמרצת לטובת המגזר החרדי, מסרב ראש העיר יונה יהב לקיים את ההסכם הקואליציוני ולמנותו לתפקיד סגן ראש העיר.

אלפר הנמרץ נפגש בסוף השבוע האחרון עם יהב בלשכתו, יחד עם היועץ החילוני של ראש העיר נמרוד שיין, וניסה להגיע להבנות ולהתגבר על המכשולים שהיועצים החרדים דחפו כמעט בכוח. אלפר העביר מסר חד וברור. "יהב יום אחד יפרוש מהעירייה. מי שישאר עם השם של מפר הסכמים זה מר יהב. איך אתם כיועצים נותנים לכך לקרות? אתם תמשיכו ללקוח אחר ויהב ישאר עם הכתם לתמיד", הטיח בשיין.

פניתי לאלפר לשמוע מה עוד נאמר באותה פגישה סגורה, אך הוא סירב להתייחס לתוכנה ולהדליף פרטים מהחדר, ורק חזר על המנטרה שהוא מקפיד להדגיש פעם אחר פעם: "אין משבר אמון ביני ליונה יהב - יש חילוקי דעות. יהב שהוא עו"ד במקצועו, לא ירצה להיזכר כעו"ד שלא מקיים הסכמים. כיבדנו אותו תמיד ועכשיו אנחנו מצפים שהוא יכבד אותנו".

אלפר מוסיף נחרצות: "ההסכם שחתמנו עם יהב נחתם עם עשר אלף המצביעים שלנו. אין ליהב עסק אישי איתי. זה עם הציבור. אין מקום למצב שנוצר. חילוקי דעות זה דבר טבעי, אנחנו לא חייבים להסכים על הכל. פני לשלום ואני מאמין שברצון טוב אפשר לסיים את הסאגה הזאת, ואחרי הפגישה עם יהב בשבוע שעבר יש לי תחושה שיש סיכויים טובים להגיע להסכמה".

לסיום, לאלפר יש מסר נוסף להעביר לצד השני: "במידה ותהיה הפרת הסכם, אני לא אשב בשקט בעירייה. אני פה כדי להישאר ומכיר היטב את כללי עבודת העירייה, ויהב ירגיש אותי היטב. אבל אני לא שם עדיין. זה עדיין פתיר". לתשומת לב הקורא יהב.

אלפר מעביר גם מסר ליועצים החרדים של ראש העיר: "נשמח לקבל ממכם עצות בכל הנושאים אבל לא בדברים הקשורים לחינוך ילדי ישראל".

בהערת שוליים, אין ספק שהיועצים החרדים של יהב עושים עבודה טובה לפחות בנושא איסוף קטעי עיתונות שנכתבו עליו. יודעי דבר בעירייה מספרים שללשכת ראש העיר מגיע כל גזיר עיתון או כתבה ברשת העוסקת בו - מ'בחדרי חרדים' ועד 'יתד נאמן'.

הזעם של יו"ר הקואליציה
היום עלתה להצבעה הצעת החוק של יעל גרמן מיש עתיד, שתאפשר תחבורה ציבורית בשבת. תחילה הודיעו בישראל ביתנו שהם מתכוונים להימנע מהצבעה. החרדים והבית היהודי זעמו והודיעו ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן ש'יחפש אותם' בחוקים שחשובים לישראל ביתנו.

ביטן מיהר להחליף הודעות אס.אם.אס עם נציגי סיעתו של ליברמן, ונשמע צועק על יו"ר סיעת ישראל ביתנו רוברט אילטוב במסדרונות הכנסת: "לא כתוב לכם בשום מקום בהסכם הקואליציוני שיש לכם חופש הצבעה"...

האיום החרדי עזר ואילטוב נתן למנהל הסיעה שלו הנחיה לקזז את הח"כים של ישראל ביתנו לחוק הזה. לשלושה מתוכם נמצאו קיזוזים ושניים לבסוף נמנעו.

מאחורי העקשנות של ישראל ביתנו, קיימת תחרות סמויה עם יש עתיד על קולות המגזר הרוסי. בישראל ביתנו לא רוצים להצטייר כמי שטרפדו חקיקה כזו, מה גם שביש עתיד כבר חיכו להציג לקהל היעד את ההתנגדות הזו ולנגח את ההתקפלות של ליברמן בנושאי דת ומדינה בפני החרדים.
משה גפני משה כחלון מיכי אלפר חיפה יש עתיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד