כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הח"כים יסונדלו: יאסר עליהם לעתור לבג"צ

חברי הכנסת לא מרוצים מההכרעה שהתקבלה? על פי הצעת חוק חדשה, הם לא יוכלו לעתור נגד הכנסת לבית המשפט העליון

מליאת הכנסת, צילום: פלאש90
מליאת הכנסת, צילום: פלאש90

יו"ר ועדת הכנסת חה"כ יואב קיש, הודיע היום (ה') על הצעת חוק שמטרתה לקדם הפרדת רשויות בין הרשות המחוקקת לשופטת, ותאסור על חברי כנסת או מפלגות המיוצגות בכנסת להגיש עתירות לבג"צ לגבי ההחלטות שנתקבלו בכנסת ישראל.

הרקע להצעת החוק מגיע עם התגברות התופעה בה חברי כנסת שלא צלחו את ההליך הדמוקרטי בכנסת, פונים לבג"צ בתקווה לקבל הכרעה שונה מזו שנקבעה. לרוב הפנייה מגיעה ממילא כחלק מרשימת עותרים ארוכה, ומשמשת רק לצורך כיסוי תקשורתי לטובתו של אותו ח״כ. יש לציין שהצעת החוק תעלה כבר בשני הבא לוועדת הכנסת, ולאחר אישורה הצפוי אמורה לדלג על ועדת השרים לחקיקה ותעלה ישירות להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

חה"כ יואב קיש, יו"ר ועדת הכנסת - "המצב שבו חברי כנסת ומפלגות אשר הפסידו בהצבעות בכנסת פונים לבג״ץ כמסלול ״עוקף כנסת״, מפגין זלזול מוחלט בהחלטות דמוקרטיות ולגיטימיות ובעצמאותה של הכנסת, אפעל להפסיקו.״ כמו כן אמר חה"כ יואב קיש: ״מטרתי לפעול לחיזוק מעמדה של כנסת ישראל והעיקרון הדמוקרטי של הפרדת הרשויות ובכוונתי לשים סוף לתופעה זו.״

הצעת החוק שתעלה לדיון בוועדת הכנסת, מחריגה מקרים בהם חברי כנסת פונים לבג"צ לגבי ענייניהם הפרטיים, בהם יותר לחברי הכנסת לפנות לבית המשפט העליון.

ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג הגיב על החוק ואמר - "זכות העמידה בפני בג"צ קיימת לחכים כבר עשרות שנים. הניסיון לפגוע בה הוא אקדח שנתניהו מצמיד לרקה של מערכות האכיפה והמשפט ומקרב את ישראל לקיצו של האיזון הדמוקרטי העדין הקיים בחברה הישראלית".

יו״ר ועדת הכלכלה, ח״כ איתן כבל הגיב: "ההצעה של חברי יואב קיש היא פסולה ואין לה מקום בספר החוקים. זהו אחד הכלים החשובים ובמידה רבה האחרונים שיש לאופוזיציה במאבק מול הממשלה וגם את המעט הזה מבקשים ליטול - אין לי ספק שאילו זה היה תלוי בראש הממשלה ושליחו במקרה הזה יואב קיש הם היו מבטלים כלל את מוסד החקיקה שהוא בכלל נטל עבורם והופכים את ישראל למונרכיה בראשות ביבי".

יור סיעת כולנו ח'כ רועי פולקמן הגיב: "יו"ר וועדת הכנסת צריך להפנים שהכנסת אינה מרכז הליכוד. חלק ממהלכים לפגוע בעת האחרונה בבסיס הדמוקרטי של מדינת ישראל דרך החלשת בתי המשפט והחלשת הכנסת לא יצליחו.

"לא ראוי שדווקא יו״ר ועדת הכנסת מקדם מהלך שמגביל את עצמאותם של חברי הכנסת. לשם הדוגמא רק לפני שבועות ספורים אני, יחד עם חה״כ נוספים, הגשנו עתירה לבג״צ למניעת עזיבתו של התאגיד הציבורי את ירושלים - ההליך הזה הוא כלי בסיסי ולגיטימי בהתנהלות הדמוקרטית וחלק מאג׳נדה ברורה של סיעת ׳כולנו׳ לחיזוק הממלכתיות והערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל".

חברי כנסת עתירה לבגץ יואב קיש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד