י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בג"צ הכריע: הורי סרבן הגט החרדי ייחקרו

בג"ץ דחה את הבקשה שהגישו הוריו של סרבן הגט החרדי למתן צו ביניים שימנע מהמשטרה לחקור אותם

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

יממה לאחר שהורי סרבן הגט החרדי הגישו בקשה לביטול חקירת משטרה נגדם, בג"צ ביטל מתן צו ביניים שהגישו וקבע "העותרים לא הצביעו בבקשתם על כל טעם המצדיק התערבות של בית משפט".

אביו ואמו של סרבן הגט, היו אמורים אתמול (ד') להתייצב לחקירה במשטרה בשעה 14:00, בעקבות החשד למעורבותם באי מתן הגט. שעה לפני הזמן שנקבע לחקירה, הם שלחו לבג"צ באמצעות הפקס בקשה למתן צו ביניים לביטול החקירה.

שופטת בית המשפט העליון ענת ברון, שדנה היום בעניין דחתה את הבקשה ואמרה כי "מן הראוי היה שהעותרים יבהירו מדוע הגישו את הבקשה סמוך כל כך למועד שנקבע, ומכל מקום בנסיבות אלה נראה כי הצו המבוקש ממילא התייתר". השופטת פסקה כי גם לגופם של דברים, "לא היה מקום לצו הביניים המבוקש". עוד הוסיפו כי בבקשה "לא הצביעו על כל טעם המצדיק התערבות של בית משפט זה בסדרי העבודה ושיקול הדעת המקצועי של משטרת ישראל. כידוע, התערבות ממין זה תעשה רק במקרים חריגים שבחריגים".

כפי שפורסם אתמול (ד'), היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קבע כי במקרים מסויימים סרבנות למתן גט, עשויה להיכנס לתחומי ההגדרה של עבירה פלילית. בעקבות מקרה סרבו הגט החריד שהובא בפניו לאחרונה, במסגרתו ניתן על ידי בית הדין הרבני פסק דין המחייב חרדי תושב ארצות הברית לתת גט לאשתו. במסגרת פסק הדין נקבע כי בנסיבות העיגון החמורות ניתן אף לכפות את הבעל לתת את הגט.

ההליך החל נוכח טענה חוזרת ונשנית של האישה שעל פיה: חמיה וחמותה – הוריו של הבעל המעגן, המשתייכים לציבור החסידי ומתהדרים בעושרם הגדול ובפעילות פילנטרופית לטובת מוסדות חסידות ירושלמית ידועה, הם העומדים אחרי עיגונה. טענתה של האישה קיבלה חיזוק מדיווחים שקיבל בית הדין מאגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים. בית הדין זימן את הורי הבעל הסרבן למתן עדות ואף עיכב את יציאתם מן הארץ, שסברו, אף ללא קשר לטענת האישה, כי בירור עם הורי הסרבן המעגן עשוי לשפוך אור על התעלומה.

מסתבר כי החם והחמות, הוריו של סרבן הגט, לא "אהבו" את זימונם לבית הדין ולכן פנו "למסלול אלטרנטיבי" כדי לשבש הליכי משפט ולהשפיע על החלטות בעניינם. בית הדין הרבני החליט לעכב את יציאת האב מהארץ ולהורות על מאסרו (במישור האזרחי) מכוח פקודת ביזיון בית המשפט. כנגד החלטות בית הדין הרבני עתר האב לבג"צ, עתירה שעודנה תלויה ועומדת.

בעקבות הממצאים שעלו מההליך בבית הדין הרבני, פנה מנהל בתי הדין הרבניים אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה כי תיפתח חקירה פלילית כנגד האב, בחשד לשידול בנו להפר הוראה חוקית לתת גט, וכן כנגד הבעל עצמו ומעורבים נוספים. במענה לפניית מנהל בתי הדין הרבניים, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה את עמדתו העקרונית, ולפיה קיים אינטרס ציבורי משמעותי במתן כלים להתמודדות עם מצוקתן הגדולה של עגונות, ועם הפגיעה הקשה בחירותן ובכבודן.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אשר אימץ את המלצת פרקליט המדינה, היא כי בנסיבות המתאימות, יש מקום לבחון גם הפעלת כלים פליליים לשם כך. בהתאם לעמדה זאת, ולאחר בחינת הדברים כאמור, הנחה היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית בנוגע למקרה האמור. ההנחיה לחקור את המקרה במישור הפלילי הועברה לטיפול משטרת ישראל, באמצעות פרקליטות המדינה.

ממשפחת האב נמסר בתגובה: "החלטת היועמ"ש ושל בתי הדין להיאבק בכל דרך בתופעת סרבני הגט מבורכת וראויה, אך היא איננה רלוונטית למקרה הנוכחי משום שלא הוכח בשום אופן כי האב המבוגר - שאיננו בקשר עם בנו - עומד מאחורי סרבנות הבן לתת גט. להיפך, הוא הוכיח כי ניסה בעבר להפעיל כל השפעה על בנו לתת גט. אנו מאמינים כי בדיוק כמו שהוכחו הדברים בביה"ד, יוכחו הדברים גם בחקירה".
בעל מעגן סרבן גט אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד