י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

החטא הקדמון: ברק ויעלון בדרכי 'המרגלים'

גם המרגלים ראו עובדות, החטא היה בדרך בה פירשו אותן, ממש כפי שעושים אלו שליד שולחן הממשלה ראו דבר אחד - וכשסולקו ממנו מפרשים אותו אחרת

החטא הקדמון: ברק ויעלון בדרכי 'המרגלים'

פרשת השבוע בישראל: ״שלח-לך אנשים, ויתורו את-ארץ כנען, אשר-אני נותן, לבני ישראל״. חטא המרגלים רדף את בני ישראל במדבר. נזכר לדורות, הפך למטבע לשון ולדיראון עולם. המפרשים מתקשים ורק בדוחק מסבירים את גודל עוולת המרגלים, כולם ראשי בני ישראל כעדות הפסוק. שלכאורה, נענשו על שעשו את מלאכתם, אשר נדרשו לה ונשלחו לתפקידם כפוי-הטובה, על ידי בני ישראל ומשה רבינו בעצמו.

הפרשנות הנדרשת ומקובלת, שכלל המרגלים להוציא כלב ויהושע, ראו ופירשנו את ״המציאות״ מבעד למשקפים-כהות ומחמירות. הם לא ראו את טוב-הארץ ופירותיה. הם ראו רק את המינוסים, ללא הפלוסים, עוד הגדילו עשות ופירשנו פלוסים כמינוסים! כי הלו בני ישראל דאז, היו מלומדים בניסים. ניסי יציאת מצרים והניסים שעל הים נשכחו? פתאום ערים בצורות ובני ענק מפחידים אותם?

״ונהיה בעיניהם כחגבים״ כך הם הרגישו המרגלים! זו הייתה תחושתם. בגלל הפסימיות שפשתה בהם. וכי נבואה נזרקה בהם? שידעו מה בליבותם של האחרים, עליהם? לו חיפשו את טוב-הארץ, ללא רגשות נחיתות מולדים. זה בדיוק ״טוב הארץ״, שגם בני ענק איוו אותה למשכנם! ויש בה ערים בצורות שיהיה בטוח ונוח לגור בם. פירות-ענק שמעידים על איכות הקרקע והתנובה. היד ה׳ תקצר מעשות? קטני אמנה! עד כאן בענייני הפרשה. האקטואליה לימינו ולדורנו.

מי שקורא ושומע את כותרות העיתונים ומהדורות החדשות, וודאי מי שקורא ושומע את פרשנויות העיתונאים. בטוח שאנו ״טרום פיצוץ אטומי, וערב שואה חדשה״. אין בטחון ברחובות, לקראת סופה כלכלית, בידוד וחרם בינלאומי, קרע עם הידידה הגדולה והכמעט יחידה ארה״ב, מנהיגות רופסת העוסקת בשרידות ותו לא! שרות ציבורי רקוב ומסורבל ועוד. העתיד לוט בערפל. אפילו קריאה להתקוממות רחוב כבר נשמעה. אפוקליפסה עכשיו! מי שיכול שיברח. חלק מרואי השחורות מילטו את בניהם ובנותיהם.

בפועל, ארץ פורחת, האבטלה הנמוכה ביותר בארצות המערב. יצוא מתוחכם. בניה מואצת, הייטק לדוגמא, התפתחות כמעט בעל תחום. נכון. יש חסרונות, מגרעות, ההנהגה מקרטעת. בכביש 443 זורקים אבנים מדי פעם! לצערינו אירועים חוזרים ונשנים של דקירות ותאונות יזומות. כל מי שנהרג או נפצע לו בן-משפחה ח״ו, הוא מאה אחוז 'נפגע'!

אבל, ״ארץ אשר עיני אלוקיך בה, מראשית שנה עד אחרית שנה״ מתקיים בה ובנו, הלכה למעשה ובגלוי, מעשים שבכל יום. פיגוע אחד, על ידי מפגע יחיד באורלנדו - יותר הרוגים מאשר בשנת טרור בישראל.

סה״כ, לא רע פה ואפילו טוב. הכל בעיני המביט והמסתכל. כל רואי השחורות המקצועיים, בפרט תאבי השלטון. אלו שהעם בגד בהם ו״גנב״ להם את המדינה! נבוכים פעם אחר פעם, כשנבואות הזעם לא מתגשמות. כש״העם״ ממשיך לא לתת בהם את מבטחו. מבחינתם זה נורא! מבחינת העם רצוי ומקווה.

המרגלים ראו ודיווחו את מראה עיניהם. רק שרצונות ומאווים, התערבו להם בשיקולים והפכו את הראיה לחד מימדית. תלויה ומוטה.

היעלונים והברקים לדוגמא, רואים, בהחלט רואים, ועיניהם כלות. כשבוגי יעלון ישב בטוח בכסאו במשרד הבטחון. כשאהוד ברק לא חלם לחזור מהמדבר לזירה הפוליטית, שניהם כאחד ישבו בממשלות בנימין נתניהו, תחת שרביטו ובניצוחו. גם אז הם ראו, אבל אחרת. המציאות לא השתנתה, זה אותו ביבי נתניהו! המשקפים השתנו! בעולם הישיבות היו אומרים: ״הקוק״ (המבט) השתנה.

כשיושבים בכסא עור הצבי ומביטים, הכל נראה אחרת. הצבעים יותר רגועים והטונים יותר שקטים. ליד שולחן הממשלה האיום האיראני ממשי. כשמתרחקים ממנו, מהכסא הממשלתי, האיום האיראני במחי יד ופה, לדברי בוגי יעלון, מתמוסס! נתניהו מנהיג ראוי ומתאים, כשברק שר בכיר וחבר בקבינט. כשהוא בחוץ הכל נראה אחרת. רציני? מכובד? הייתם סומכים על אישים שכאלו?

איך אמר אריק שרון: מה שרואים מכאן! לא ראו שם. הוא צדק. פרשת השבוע, פרשת שלח. פרשת המרגלים, בראי המציאות העכשווית.
מרגלים פרשת שלח בוגי יעלון אהוד ברק רצונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד