י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אירופה מתקשה להתאושש: הפאונד מתרסק

השלכות ראשונות להחלטת המצביעים הבריטים על היפרדות מהאיחוד האירופי - המטבע הבריטי צולל ובבנק המרכזי של אנגליה נערכים להזרים כסף לשווקים

לונדון. צילום: גילי כהן, פלאש90
לונדון. צילום: גילי כהן, פלאש90

אתמול (ה) בלילה כולנו הלכנו לישון בידיעה כמעת ברורה שבריטניה נשארת באיחוד האירופי, המדגמים הראו יתרון ברור לקבוצה המתנגדת לעזיבת האיחוד, אבל במדגמים כמו במדגמים הכל יכול להתהפך.

הבוקר קמנו לתוצאות הפוכות לחלוטין, בריטניה החליטה ברוב של 4% לעזוב את האיחוד האירופי! כתוצאה מכך התפטר הבוקר בשעה 10 (שעון ישראל) ראש ממשלת אנגליה דייויד קמרון מתפקידו, זאת לאחר שהוא הוביל את קבוצת ה REMAIN שתמכה "להישאר" באיחוד.

במקביל, באירופה נשמעים הבוקר דרישות ממפלגות הימין השונות לקיים משאל עם דומה בצרפת, סקוטלנד, הולנד, צ'כיה ועוד.

הפחד העיקרי בבריסל הוא מתגובת שרשרת אנטי איחוד אירופאית שתצבור תאוצה במדינות האיחוד, בעיקר אלו המחזיקות בכלכלות חזקות כמו בריטניה - הכלכלה השניה בחוזקה אחרי גרמניה. תגובה כזאת יכולה למוטט כלכלית את האיחוד האירופי.

מה יהיו ההשלכות המידיות וארוכות הטווח של מהלך זה עבור בריטניה ועבור האיחוד האירופי כולו?

בטווח המידי אירופה תעבור טלטלה משמעותית, הפאונד כבר צונח הבוקר במסחר בין השווקים לשפל הנמוך ביותר זה 31 שנה, ירידה של כ-10% מול הדולר. המדדים בבורסה בלונדון צוללים גם הם לשפל שלא נראה מאז 2008 וגוררים אחריהם את הבורסות בעולם לירידות חדות, היורו גם הוא צולל בכ-4% מול המטבעות החזקים.

נגיד הבנק של אנגליה אמר הבוקר במסיבת עיתונאים שהבנק מוכן להזרים לשווקים 250 מיליארד פאונד בכדי לשמור על נזילות בשוק ולמנוע מערבולת כלכלית. הוא הוסיף ואמר שהבנק הכין תוכניות לתרחיש מסוג זה ויעשה מה שידרש על מנת לייצב את כלכלת אנגליה ולשמור על חוזקו של השטרלינג.

באירופה עדין בהלם ומתקשים להגיב לטלטלה, בשעות הקרובות קצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמורה לתת הצהרה על תוכניות האיחוד להתמודד עם תוצאות המשאל והשלכותיו. נציב האיחוד האירופי אמר כי הבריטים בחרו בחוסר יציבות ואילו נשיא אוקראינה פטרו פורשנקו ציין כי הסנקציות על רוסיה צריכות להימשך למרות התוצאה במשאל העם.

בטווח הרחוק יותר, הסחרחורת שעוברת כרגע על בריטניה ואירופה תיחלש ותתאזן, בתנאי שתהליך היציאה של בריטניה מהאיחוד יהיה במסגרת משא ומתן מול האיחוד ובתיאום, ובמקביל למינוי ראש ממשלה חדש וממשלה חדשה אשר תוביל את ההיפרדות מאירופה. בשורה התחתונה זהו יום היסטורי עבור אנגליה ויום שחור עבור פרויקט האיחוד האירופי כולו.

אירופה הפסידה שותפה חזקה כלכלית וצבאית ומעמדה בעולם יחלש תדמיתית.
בריטניה איחוד אירופי פאונד טלטלה משאל עם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד