י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

המלאך מהר שמואל: מי אתה הרב יעקב דוד סטפנסקי? • פרופיל

הוא למד בסאטמר, התקבל לישיבת מיר לפני בר מצווה, נדד בין לייקווד לישראל והתיישב לבסוף בהר שמואל • 'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל לדמותו של המקובל החשאי שרבים משחרים לפתחו לקבלת עצה וברכה - הגאון רבי יעקב דוד סטפנסקי

הרב סטפנסקי. באדיבות: וואלה! NEWS, צילום: נועם מוסקוביץ, וואלה! NEWS
הרב סטפנסקי. באדיבות: וואלה! NEWS, צילום: נועם מוסקוביץ, וואלה! NEWS

הגאון רבי יעקב דוד סטפנסקי הינו דמות ייחודית בעולם הרבנים בישראל. מייחסים לו יכולות לייעץ ולברך אנשים חולי סרטן וסכרת, או כאלה עם בעיות רפואיות נדירות, ומצד שני גם לפתור בעיות או דילמות של אנשי עסקים נחשבים ובעיות אישיות של אנשים פרטיים.

הרב סטפנסקי גר בדירה קטנה ביישוב הר-שמואל ליד ירושלים ואין בבעלותו רכב או מכשיר סלולרי אישי. את רוב שעות היממה, 18 שעות בממוצע, הוא מעביר בלימוד תורה וקבלה. ברוב הימים הוא לומד בחדר קטן בביתו. אנשים שהתייעצו איתו בעבר כינו אותו "מלאך", ו"אדם עם כוחות גדולים". אחד המאפיינים הבולטים של הרב סטפנסקי, כך לדבריהם, הוא היכולת לקבוע בשאלות של חיים ומוות לצד עסקאות של מיליוני שקלים.

בסוף השבוע נחשפה לראשונה דמותו של הרב על ידי העיתונאי יקי אדמקר מאתר וואלה NEWS. אדמקר הביא עדויות מפעימות על הרב מבני משפחתו ומאנשים שהתייעצו עמו וקיבלו ממנו ברכות בעבר.

על פי הפרסומים, מבוקר ועד לילה מסתובב הרב סטפנסקי עם טלית ותפילין וממעט לצאת מביתו. גם את שלוש התפילות היומיות הוא מתפלל במניינים קטנים שנערכים בחדר פנוי בביתו ובהם משתתפים תושבי היישוב שבו הוא גר. הפניות אליו מגיעות לרוב דרך אשתו או בדרך ישירה, כשפוגשים אותו בפעמים הבודדות בהן הוא יוצא לתפילה בבית הכנסת המרכזי ביישוב ומסיים את הש"ס בכל שנה.

כך צמח מנהיג
הרב סטפנסקי בן ה-66 נולד בירושלים למשפחה ליטאית ובה שישה ילדים. אביו היה סופר סת"ם ואמו שימשה כעקרת בית. כשהיה בן שלוש בלבד שלט כבר בקריאה מתוך ספרי קודש ומגיל צעיר הדביקו לו במשפחתו את הכינוי ה"עילוי". את רוב שנות ילדותו, עד גיל תשע, העביר בחיידר של חסידות סאטמר בבני ברק. אביו שהיה נחשב לקנאי בהשקפת עולמו סירב שילדיו ילמדו במוסד חינוכי שבו מדברים עברית. סאטמר, שנחשבת לחסידות אנטי-ציונית, היתה איפוא הברירה היחידה.

לאחר לימודיו בחיידר למד לבד במשך כל שנות נעוריו. לפני שחגג בר-מצווה ניסה יחד עם אביו להתקבל לישיבת 'מיר', אך ראשי הישיבה סירבו לקבל את סטפנסקי בגיל כה צעיר, גם אחרי שהפגין בפניהם בקיאות נדירה בגמרא, הלכה וידע תורני."תחזור בעוד חמש שנים", אמרו לו. הרב לא ויתר ובישיבה השתכנעו לבסוף. כדי לטשטש את גילו הצעיר בפני שאר האברכים והבחורים בישיבה, ביקשו ממנו הרבנים שיניח תפילין - אף שטרם הגיע לגיל בר-מצווה.

אחרי החתונה עבר הרב סטפנסקי להתגורר בלייקווד ונהג לבקר בתדירות גבוהה בארץ. במרבית השנים למד ואשתו דאגה לפרנסת הבית. בשיאו של אחד הביקורים בארץ, כשהיה רק בתחילת שנות ה-30 לחייו, התבקש ללמוד עם הגראמ"מ שך זצ"ל, מנהיג הציבור הליטאי, ממנו אף זכה למכתב מחמיא במיוחד: "אחד המיוחדים, גאון בתורה", כתב עליו הרב שך זצ"ל.

שלוש שנים וחצי אחרי פטירת רעייתו ע"ה, נישא בזיווג שני. בשנים האחרונות החל סטפנסקי לקבל קהל בתדירות גבוהה. לא רבים שמעו עליו במגזר החרדי והדתי, אך לפתחו מגיעים בשבוע עשרות אנשים מכל רחבי הארץ. חלקם מתייעצים עמו על בעיות רפואיות, סכסוכים עסקיים ועוד.

בשנתיים האחרונות מספר הפניות ומבקשי העצה הלך וגדל. הסיבה לכך נעוצה באירוע מוחי שכמעט עבר. "הרב הגיע לבדיקות אצל הרופא ואמרו לו שהוא חייב להתפנות לבית החולים", סיפרו במשפחה. "זה הסתיים בטוב, אבל זה היה עבורו סימן משמיים שהוא צריך להיטיב ולעזור לאנשים. הרב הרגיש שיש לו חובה לעזור לאנשים אם הוא יכול".

לרב אין שעות של קבלת קהל והוא לא עובד לפי לוח זמנים מוגדר מראש. אין לו זיקה או שייכות פוליטית למפלגות החרדיות.

בחדר הלימוד הקטן של הרב סטפנסקי בביתו אין אפילו שולחן, רק שני כיסאות פשוטים, סטנדר קטן שעליו מונחים ספרי הלימוד ומנורה קטנה. הוא אימץ לעצמו את אורח החיים הסגפני וגם ארוחות כמעט ואינן מגיעות לפיו. הפגישות איתו אורכות בין 10 דקות עד שעה, בהתאם למקרים, והוא אינו גובה תשלום עליהן בשום צורה. אחד מחסידיו בנימין פחלייב סיפר לוואלה כי הוא מאמין כי רוב מכריו של הרב יסכימו כי רק דבר אחד מניע אותו: "הוא עוזר לנו בכל דבר, אוהב את כולם ורוצה מאוד לעזור לאחרים. לא משנה אם אתה דתי, חרדי או חילוני".
הרב סטפנסקי הר שמואל ברכות יקי אדמקר חדר לימוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד