י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הסכם פיוס? פיוס? חמאס יפעל מטורקיה, וישראל תפצה על המרמרה, והנעדרים לא יוחזרו

אם הכל ילך כשורה, צפויות ישראל וטורקיה להגיע להסכם כבר ביממה הקרובה • ישראל צפויה להתפשר: על חמאס, על המרמרה, ואפילו על רצועת עזה • משפחות גולדין, שאול ומגניסטו יוצאות למחאה: "אין הסכם בלי להחזיר את הבנים שלנו"

ארדואן בטורקיה, כופף את ישראל? צילום: ויקי
ארדואן בטורקיה, כופף את ישראל? צילום: ויקי

הסכם ישראל-טורקיה לקראת חתימה: השבוע יושלמו המגעים להסכם חידוש יחסים ונורמליזציה בין ישראל לטורקיה, כך על ההערכות דיפלומטים, זאת לאחר שנים ארוכות של יריבות מרה שפרצה עם תקרית משט המרמרה שיצא מטורקיה לחופי עזה בשנת 2010.

מי שיצא למחאה נגד ההסכם הם משפחות החללים מצוק איתן שגופות יקירהם לא הושבו - משפחות הדר גולדין ואורון שאול, שמחו בחריפות על ניסוח הסכם בלי לקבל את הגופות בחזרה. גם גורלו של אברה מגניסטו, אזרח ישראל המעורער בנפשו המוחזק על ידי חמאס כבר כמה שני, לוט בערפל ולא נידון במסגרת ההסכם.

המשפחות הודיעו כי הן יישבו למחות נגד ההסכם באוהל מיוחד שהוקם מול בית ראש הממשלה. "להבנתנו, בעצם החתימה על הסכם זה ראש הממשלה ייכשל במבחן המהותי הראשון לאחר מלחמת 'צוק איתן' ויעניק פרס לחמאס על חטיפת סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול", הודיעו המשפחות. בלשכת ראש הממשלה הגיבו לדברים ואמרו כי "ישראל ממשיכה כל העת במאמצים גלויים וחשאיים, להשיב לישראל את חיילי צה"ל אורון שאול והדר גולדין זכרונם לברכה, ואת שני אזרחי ישראל המוחזקים ברצועת עזה. ישראל לא תחדל מפעילותה זו עד למימוש המשימה".

בתוך כך, צוותי המשא ומתן של ישראל וטורקיה עמלים על ניסוח מתווה מוסכם ברומא שבאיטליה, שייתן מענה לאינטרסים של כל אחד מהצדדים. בין השאר, ידונו הצדדים בפיצויים אותם תשלם ישראל למשפחות הרוגי המרמרה, בשאלת פעילותו של חמאס על אדמת טורקיה, ובנושאים נוספים.

הקבינט המדיני ביטחוני צפוי להתכנס לדון בפרטי ההסכם, שייתכן ואף יושג כבר ביממה הקרובה. הנושא עליו ישראל לא תתפשר הוא המצור על עזה, ונראה כי טורקיה צפויה להשלים עם השליטה המוחלטת של צה"ל על הרצועה, זאת בתמורה להכנסת סחורות טורקיות לטריטוריה הפלסטינית. לגבי פעילות חמאס - נראה כי הסיכום אליו הגיעו המדינות הוא שחמאס ימשיך לפעול על אדמת טורקיה, אך לא תותר לו כל פעילות צבאית, אלא אך ורק מדינית ופוליטית.

באם כפי ההערכות יגיעו הצדדים אל העמק השווה, צפוי ראש הממשלה נתניהו להודיע על כך כבר היום בשעות הערב, לאחר פגישתו עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ברומא, אליה המריא נתניהו היום. פגישת קרי וראש הממשלה תתמקד במאמץ העולמי לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים, שחידוש היחסים עם טורקיה עשוי להאיץ אותו.

בכיר במשרד החוץ הטורקי אמר בשבוע שעבר לאחר פגישתו עם חוקרים ישראלים באיסטנבול כי - "יש צורך גדול יותר בשיתוף פעולה בין ישראל לטורקיה, לאור הפיצול בין פתח לחמאס, ההתפתחויות בזירה הפלסטינית והתקרבות התקופה של אחרי אבו מאזן".
טורקיה ארדואן הסכם פיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד