כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מהלך מהפכני: מערך הכשרות של הרבנות - יופרט

באורח מפתיע, החליטו ברבנות הראשית לשקול הפיכת מערך הכשרות של הרבנות הראשית לגוף רגולטורי נטו - ולהפריט את נתינת הכשרות עצמה

הרב דוד לאו, צילום: יעקב כהן, פלאש90
הרב דוד לאו, צילום: יעקב כהן, פלאש90

הפרטת הדת מהמדינה? הרבנות צפויה להפוך ממערך כשרות ואכיפה, למערך רגולטורי שרק יאשר כשרויות אחרות - מהלך שישנה את פני מערך הכשרות בישראל.

את המהלך חשף הבוקר אוריה אלקיים בצה"ל. על פי החשיפה, בעקבות שורה של בעיות שצצו בעבודתה של הרבנות - כמו דילמת משגיח-מושגח, הכשרויות הפרטיות שכנגדן פסק בית המשפט העליון ועוד, החליטו ברבנות הראשית לקדם את ההצעה המהפכנית.

על פי ההצעה, גופי כשרות פרטיים יקבלו היתר ורישיון להעניק תעודות כשרות. מי שיפקח על אישור הגופים, הענקת קנסות, הסרת תעודות כשרות ופסילת גופים תהיה הרבנות הראשית עצמה - שלמעשה תתפקד כגוף רגולטיבי לגמרי.

כזכור, לפני שבועיים פסק בג"ץ נגד גופי הכשרות האלטרנטיבים כמו "השגחה פרטית", וחיזק את המעמד הבלעדי של הרבנות הראשית. בניסוח ההצעה מעורבים בכירי הרבנות הראשית, ואם תתקבל היא תשנה את פני הכשרות בישראל מהקצה לקצה.

בתגובה לפרסום הגיבו ברבנות - ״עלו מספר הצעות לשיפור מערך הכשרות. אחת מההצעות שנדונה היא הענקת רישיונות לגכ״פ (גופי כשרות פרטיים) שיפעילו את המשגיחים בבתי העסק והרבנות תנהל מערך פיקוח על הגכ"פים הן ברמת בתי העסק והן ברמת המטה.

"לפי ההצעה, הרבנות הראשית תהיה מוסמכת, להטיל עיצום כספי על גכ"פ בגין הפרת תנאי הרישיון, להסיר תעודות כשרות מבתי עסק ואף לבטל רשיון לגכ"פ בהתאם לעניין. יודגש כי הנושא עדיין בדיונים פנימיים".

ברבנות מבהירים - "צריך להדגיש שמדובר בהצעה ראשונית מאוד שעלתה במהלך דיון לבחינת חלופות בנושא. ההצעה עלתה יחד עם עוד חלופות רבות נוספות וכלל לא ברור איזו חלופה תיבחר לבסוף".
הפרטה דת ומדינה כשרות רבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד