י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024

הסכם פיוס עם טורקיה; ישראל תשלם מיליונים

מחר צפויות ישראל וטורקיה להודיע על חתימת הסכם פיוס בין שתי המדינות. בין הסעיפים: ישראל תשלם פיצויים לנפגעי המרמרה ותסכים להעברת סחורות לעזה. טורקיה מצידה לא תאפשר פעילות חמאס משטחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו (מרים אלסטר, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (מרים אלסטר, פלאש 90)

ישראל וטורקיה יודיעו מחר (שני) על הסכם פיוס בין שתי המדינות, מה שישים סוף למשבר ביחסים בין המדינות שהחל בשנת 2010, עם ההשתלטות על ספינת המרמרה שהייתה בדרך לשבירת המצור הימי על עזה.

ההסכם יוכרז ברומא, שם נועדו היום נציגי שתי המדינות למשא ומתן על הסכם הפיוס. במסגרת ההסכם, ישראל תפצה את טורקיה בכ-20 מיליון דולר על תקרית המרמרה, במהלכה נהרגו תשעה פעילים טורקים. בנוסף, ישראל תאפשר הכנסת סחורות לעזה דרך נמל אשדוד.

טורקיה מצידה תחוקק חוק שימנע הגשת תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל שהיו מעורבים בתקרית ההוא ותגביל את פעילות ארגון הטרור חמאס בתחומה, כך שייאסר על פעיליו לארגן פעולות טרור נגד ישראל משטח טורקיה.

פרסום פרטי ההסכם עורר סערה בישראל, בין היתר כאשר השר לשעבר גדעון סער תקף את סעיף הפיצויים של ישראל לטורקיה ואמר כי מדובר בהשפלה לאומית. מנגד, בסביבת ראש הממשלה טענו כי סעיף הפיצויים כבר סוכם לפני מספר שנים, אז סער עדיין כיהן כשר בממשלה.

במקביל, ראשי עוצמה יהודית, ד"ר מיכאל בן ארי, ברוך מרזל, עו"ד איתמר בן גביר ובנצי גופשטיין, פנו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ודרשו ממנו למנוע העברת 21 מיליון דולר למשפחות הרוגי ופצועי המרמרה.

במכתב דחוף ששוגר ללשכת היועמ"ש נכתב: "לתדהמתנו התקבלה החלטה לשלם סכום פיצוי למי שפעל בבריונות והפר את החוק ברגל גסה. המדובר בכנופיה של פושעים שביקשו לפרוץ את המצור הימי פגעו בביטחון תושבי מדינת ישראל ואף פגעו ופעלו נגד חיילי צה"ל והופתענו לגלות כי בכוונת ממשלת ישראל לפצותם".

לדבריהם, "לא מדובר רק בכשל מוסרי אלא בצעד לא חוקי ואין למדינת ישראל כל רשות להעביר כספים בעבור מעשי עבירה, לא יכול להיות שחוטא ייצא נשכר והמסר לעולם כולו הוא שניתן להמשיך ולפגוע במדינת ישראל ואף לקבל פיצוי על כך".

בסיום מכתבם דורשים ראשי עוצמה יהודית ממנדלבליט להתערב בהסכם ולמנוע העברת הפיצוי: "אנו דורשים מאדוני, שהוא גם ראש התביעה הכללית במדינת ישראל, להודיע לראש הממשלה כי מדובר בפיצוי שאינו חוקי ובמידה ולא תעשה כן נאלץ לעתור לבג"צ".
בנימין נתניהו ישראל טורקיה הסכם פיוס עם טורקיה פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד