י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הכירו: בחורי הישיבות שחייבים בגיוס לצבא

מתברר כי חוק הגיוס עדיין פרוץ, ובין השאר בסוגיית גיוס בחורי ישיבות בני מהגרים או שהוריהם אזרחי ישראל המתגוררים בחו"ל

חרדים וחיילים. צילום: פלאש 90
חרדים וחיילים. צילום: פלאש 90

סוגיית גיוס בני הישובות הסדירה בחוק את מעמדם של בחורי ישיבה אזרחי ישראל, אבל מתברר כי נכון להיום - בני ישיבות המגיעים לארץ ללמוד (תורתם אומנותם), והם במעמד 'בני מהגרים' או 'תושבי חוץ' או 'עולים' - דחיית הגיוס לגביהם אינה מסודרת בחקיקה אלא במדיניות שעוגנה על פי פקודת הצבא.

בעקבות אי הסדר חקיקה שתקבע את חובת הגיוס, נוצרו חסמים מהותיים ולפעמים גם אבסורדיים לאותם בני ישיבות, המונעים מהם לעשות עלייה או להמשיך להתגורר בארץ.

בארגון 'קיצור דרך לישראל' בראשותו של הרב זאב זר נרתמו בשנה האחרונה לסייע לבני חו"ל המתגוררים בארץ להתמודד מול הגופים הממשלתיים והרשויות העירוניות בהסדרת מעמדם בארץ, אם בבעיות ביורוקרטיה או בלקונות המשפטיות שלא סודרו ובייעוץ משפטי בכל הנוגע למעמדם בארץ.

'בחדרי חרדים' חושף בעיה משפטית, אחת מני רבות, אך חשובה ומרתקת, עימה מתמודדים כיום ב׳קיצור דרך בישראל׳ העוסקת בבני ישיבות מחו"ל הנוהגים להגיע לישיבות בארץ כדי ללמוד תורה בתנאים שרק ארץ ישראל מציעה.

תלמיד ישיבה מחו"ל שמעמדו במדינה הוא 'יליד חו"ל' (הוריו אזרחי ישראל המתגוררים בחו"ל) או 'בן מהגרים' (הוריו היגרו מישראל קודם הגיעו לגיל 10), יכול ללמוד בארץ ארבע שנים בלבד, במידה וימשיך להתגורר בארץ יום אחד נוסף, הוא חייב בגיוס, וזאת למרות היותו אזרח ישראל ובן ישיבה ש'תורתו אומנותו'.

ההסבר הרשמי לכך הוא: כי סטודנט יליד חו"ל זכאי לחזור לישראל וללמוד לתואר ראשון שזמנו הפורמאלי הוא ארבע שנים. ובן ישיבה יליד חו"ל מקבל אישור לימודים מהישיבה אליה נרשם ומקבל את הפריבילגיה הניתנת לסטודנט, אך בתום השני הללו - מעמדו זהה לזה של סטודנט.

מנכ"ל העמותה הרב זאב זר מסביר בשיחה עם כתב 'בחדרי חרדים' כי זהו אבסורד של ממש. מפני שאותו בן ישיבה הוא אזרח ישראל, וכאזרח אמורים לחול עליו כל החוקים שתוקנו לגבי מי ש׳תורתו אומנותו', לכן אין סיבה שיצטרך לקבל אישור סטודנט כדי לפטור אותו מחובת גיוס, "אם צה״ל מקבל את אישור הלימודים מהישיבה בה הוא לומד כגורם המאשר שהוא תלמיד ישיבה, מדוע לא מוגדר אוטומטית כבן ישיבה? איך יתכן שאישור לימודים של ישיבה יהפוך אותו לסטודנט, על כל המשתמע מכך?"

עוד קובל בפנינו זאב זר, כי בן מהגרים שהוריו היגרו מישראל לאחר שהגיע לגיל 10 לא יכול ללמוד בישראל גם ארבע שנים, וחייב בגיוס מיד, וזה למרות היותו תלמיד ישיבה ואזרח ישראל.

פנינו למשרד הבטחון ולמבקר המדינה כדי לקבל את תשובתם, אך לא קיבלנו מהם כל התייחסות בענין.

זאב זר טוען כי בבדיקה שביצע מול הישיבות בארץ בהן לומדים תלמידים מחו״ל עולה, כי מספר התלמידים הלומדים בהם שמעמדם יליד חו"ל או 'בן מהגרים' עומד על כ-30 עד 40 אחוזים, ומה שמצער בנתון הזה, שאין להם שום אפשרות לפתור את הבעיה, הם לא אזרחי חו״ל שאם יעשו עלייה ויתאזרחו כישראלים הדברים ישתנו, הם אזרחי ישראל לכל דבר, וכשמרבית חבריהם ממשיכים ללמוד בארץ גם לאחר החתונה, הם צריכים עוד לפני כן לברוח מכאן כדי לא להתחייב בשירות.
אמריקאים חרדים בני ישיבות קיצור דרך בישראל ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד