ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

צפי לחוסר יציבות: ענף הרכב הישראלי אחרי הברקזיט

הזינוק בשער היאן והדולר הוא בשורה רעה למותגי רכב שמיובאים ארצה • בענף בוחנים הקפאה של הנחות תקופתיות ומעריכים כי הבנקים יצמצמו את האשראי הצרכני שמזין את שוק הרכב

  • כ"א סיון התשע"ו
קמרון. צילום: פלאש 90
קמרון. צילום: פלאש 90

ענף הרכב הישראלי צפוי להיכנס לתקופה של חוסר יציבות בעקבות כוונת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי. כך מעריכים היום (א') בכירים בענף. ענף הרכב מייבא כלי רכב בהיקף של כ-15 מיליארד שקל בשנה ורגיש מאד לשערי המטבע. לפיכך, ההשפעה המידית בשלב הראשון נובעת מהטלטלה שפוקדת את שערי מטבעות היבוא לאחר ההצבעה בבריטניה.

לאחר משאל העם הבריטי זינק היאן היפני בשיעור חד של כ-4.5% ביחס לשקל, ואילו הדולר התחזק בשיעור של קרוב ל-2%. מנגד, נרשמה ירידה קלה של פחות מ-1% בשער האירו, ואילו שער הליש"ט קרס בשיעור של כ-6.5% ביחס לשקל.

במהלך השבת קיימו יבואנים רבים הערכות מצב אינטנסיביות אולם טרם התקבלו החלות. תיאורטית, המצב עשוי לפעול בטווח הזמן הקצר לטובת יבואני כלי רכב שמיוצרים בבריטניה אולם מדובר בנתח קטן מהשוק, שמונה כמה אלפי רכב בלבד - רובם מתוצרת טויוטה (אוריס, אוונסיס ועוד), ניסן (קאשקאי, ג'וק ועוד) והונדה (סיביק 5 דלתות ועוד).

ההשפעה המרכזית תהיה על יבואנים של מותגי רכב, שצמודים למטבע היפני ולדולר, ובכללם מותגי רכב מדרום קוריאה, ובענף מעריכים כי הם יקפיאו בשלב הראשון את ההנחות, המבצעים וימי המכירות ויקטינו את היקפי ההזמנות עד להתבהרות המצב. אם המגמה תימשך עשויה אפילו להירשם עליית מחיר בדגמים מסוימים, שצמודים ליאן ולדולר. יצוין כי ליבואנים רבים הגנות שער בהיקף מצרפי של מאות מיליוני דולרים, אולם רובן אינן מתוכננות לעמוד בפני זעזועים כה חריפים.

בטווח הארוך יותר ממתינים היבואנים ל"קריאת כיוון" מצד יצרני הרכב, שגם הם נמצאים כרגע בחוסר ודאות. בבריטניה מיוצרים כיום כ-1.4 מיליון כלי רכב בשנה, וקרוב ל-60% מהם מיוצאים לאיחוד האירופי ולמדינות נוספות. חלק מהיצרנים העריכו בימים האחרונים כי אם האיחוד האירופי ילחץ על בריטניה להאיץ את מהלך ההיפרדות ובמקביל "יעניש" אותה עם ביטול הטבות הסחר הקיימות מול האיחוד, הדבר עשוי להביא להתייקרות משמעותית של כלי הרכב המיוצאים מבריטניה, למרות קריסת הליש"ט, ולעלייה בעלויות הכוללות של יצרני הרכב. יצוין כי בריטניה היא לא רק יצרנית של רכב אלא גם יצרנית גדולה של מכלולים כמו מנועים ותיבות הילוכים, שמיוצאים למפעלי רכב של חברות כמו פורד וג'נרל מוטורס (אופל) באירופה.

גורם בענף אמר כי היבואנים, כמו כל המשק, מחכים לתחילת המסחר היום והחלטות יקבלו בהתאם לכיוון התנועה של השקל. בענף מעריכים כי השפעות לוואי של חוסר הבהירות בשווקים עשויות להשפיע גם על צד הביקוש. בין השאר עשוי המצב להביא לצמצום מידי, או לפחות זמני, בתנאים ובהיקף האשראי הצרכני, שישחררו הבנקים וגורמי המימון ללקוחות, מה שיוביל להתקררות של השוק.
בריטניה האיחוד האירופי יבואני רכב ענף הרכב שוק הרכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד