י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הח"כים הבטיחו סיוע לנשות האסירים החרדים

חברי הכנסת של יהדות התורה נפגשו עם נציגות של נשות האסירים החרדים, והבטיחו לעזור בפיתוח תוכניות שיקום מותאמות ובהקמת אגפים תורניים בבתי כלא נוספים

בית סוהר. צילום: משה שי, פלאש 90
בית סוהר. צילום: משה שי, פלאש 90 צילום: משה שי, פלאש 90

פרסום ראשון: ראשי יהדות התורה מתגייסים למען האסירים החרדים הנתקלים במצוקות קשות ואין להם מענה.

אתמול (ב) התקיימה בכנסת פגישה בהשתתפות נשות אסירים החרדים המרצים עונש מאסר בבתי כלא ברחבי הארץ, כאשר הנשים העלו סדרת בעיות בנושאי דת ומצוקות שונות שהן ובעליהן נתקלים בהם מידי יום.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בין הנושאים הרבים שעלו בפגישה, הייתה העובדה שאין תוכניות שיקום מותאמות לאסירים החרדים, כמו שיש לאסירים החילונים. כך גם עלה שאין אגף תורני בבתי הכלא ברחבי הארץ, חוץ מבית הכלא מעשיהו.

בפגישה השתתפו יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, סגן שר החינוך מאיר פרוש, ח"כ אורי מקלב וח"כ יעקב אשר. לבחדרי חרדים נודע כי חברי הכנסת ששמעו את המצוקות סיכמו עם נשות האסירים שיעשו ככל יכולתם לסייע.

כזכור, ביום ראשון השבוע ועדת הפנים של הכנסת ערכה סיור בכלא אופק ובכלא השרון, והייתה בהלם מתנאי האסירים במקום. יו"ר הועדה ח"כ דודי אמסלם אמר לאחר הביקור כי "אפילו לקופים בגן החיות יש יותר מקום".

לדברי אמסלם, "הצפיפות האיומה בה מתגוררים אסירים בישראל אינה מתקבלת על הדעת. אפילו לקופים בגן החיות יש יותר מקום. אם בתי הסוהר אינם ראויים למגורי אדם, נשחרר אותם. 4.5 מ"ר לאדם זה צפוף ביחס לסטנדרט הבינלאומי וגם בזה איננו עומדים".

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם דרש לקבל נתוני צפיפות על כל בית סוהר בנפרד. "יחד עם השב"ס נבנה תוכנית רב שנתית ואני אוביל את קידומה מול האוצר והמשרד לביטחון פנים".

אתמול נערך דיון בוועדה לפניות הציבור עם משפחות האסירים וראשי שירות בתי הסוהר, הם הציגו את סבל המשפחות המגיעות לביקורים וממתינות בסככות תחת השמש הלוהטת והקור והגשם החורף. כן התלוננו על סחבת ועיכובים ביורוקרטיים, הפוגעים בילדים ובמשפחה הסובלת.

מי שיזמה את הדיון היא יו"ר עמותת 'דרור למשפחה' הגב' בוקשפן המסייעת למשפחות האסירים החרדים.

יו"ר הועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר: "הייתי בהרצאות וביקורים לא מעטים בבתי הסוהר. ראיתי את סבל האסירים ובעיקר את סבל המשפחות הנשארות בחוץ. עצם הצורך לעמוד שם ולחכות לשעת הביקור בכלא, הוא סבל בל יתואר. מדובר באנשים חפים מפשע, שומרי חוק, שנקלעו למצב קשה מנשא. אין שום זכות לאיש לפגוע בהם יותר. צריך לאפשר להם להמתין ולעבור את הבידוקים הנדרשים בתוך אולם ממוזג ונרחב, לא פחות מחדר המתנה בבתי חולים.

"יש להתחשב במספר הילדים ולהתאים את השעות לאנשים המגיעים מרחוק באוטובוסים. בוודאי שלא יעלה על הדעת לצעוק על בני משפחה לחוצים ומיוזעים ולהתייחס אליהם בעצבנות יתירה. אני מבין את הסוהרים הלחוצים עקב צרכי הבטחון, אבל אין שום הצדקה להמתנה בשמש ובקור, כפי שקורה היום ברבים מבתי הכלא בארץ".

ראשי שירות בתי הסוהר אמרו לועדה, כי יש להם לב קשוב למשפחות שבחוץ. כל תלונה תיבדק. אך מדובר במבנים ישנים שרבים מהם ערוכים לקליטה נאותה של משפחות אבל ישנם מקומות שאכן מחכים בחוץ. הם הבטיחו לבדוק את הצעת ח"כ הרב אייכלר, להעביר את הבידוקים בתוך "השרוולים" הממוזגים ולא להשאיר אמהות עם ילדים בחוץ.

לגבי זמן הביקור, הזמן שנקבע בפקודות הוא חצי שעה. במקרים מיוחדים כשיש הרבה ילדים ומבקרים, יכול המפקד לאשר ביקורים ארוכים יותר. אנו יודעים שמפקדים נוהגים לעשות את זה, לא באופן גורף ולא לאסיר מסויים, אלא כל דבר לגופו.

"בעניין הסככות, במרבית בתי הסוהר קיים אולם המתנות ממוזג, בבית המאסר בירושלים ובכלא רימונים, אנחנו לקראת תוכנית שתאושר שאמורה לשפר את העניין. אנחנו עושים כל מה שניתן במתקנים הקיימים. תהליך הכניסה לוקח 30 דקות גם אם נרשמים מראש. לגבי המצב בכלא רימונים, אכן אנחנו צריכים לתת על בני המשפחות ולהתאים את מקום ההמתנה. אנחנו עושים את המאמץ לתת למשפחות את התנאים ואת מירב השירות. גם בשירות הטלפוני להזמנת ביקורים, נעקוב אחר זמן ההמתנה ונשפר את השירות", הבטיחו.
אסירים חרדים שבס שיקום נשות אסירים חברי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד