א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

פרשנות: קינג ביבי בישל לטורקים את הפיוס עם רוסיה

רוסיה השאירה חלון פתוח לטורקיה לאחר הפלת המטוס ,אך ארדואן סירב לקבלו, נתניהו סייע .

.
.



בצהריים נחתמו ההסכמים בין ישראל לטורקיה, זאת אחר שאתמול הוכרזו בתקשורת, בין זו הישראלית ובין הטורקית, הודעות רשמיות על ההסכמים שהושגו בין המדינות לחידוש היחסים הדיפלומטים ושיתוף הפעולה הביטחוני בין הצדדים. זאת לאחר נתק של כשש שנים מאז אירועי המרמרה.

התהליך החל כשנה אחר פשיטת השייטת על המשט הטורקי לעזה, ונעצר בעת מבצע צוק איתן לפני כשנתיים שעיכב עוד יותר את תהליך הסדרת היחסים. בשנה האחרונה קיבל התהליך זירוז מכל הצדדים.

במקביל להתרחשות הישראלית-טורקית, הודיע הדובר האישי של נשיא רוסיה, דימיטרי פסקוב כי: נשיא רוסיה קיבל מכתב התנצלות אישי מנשיא טורקיה ארדואן, על הפלת מטוס הסוחוי בגבול סוריה טורקיה בנובמבר האחרון. אירוע אשר הביא לנתק עמוק בין הצדדים, ניתוק יחסים דיפלומטיים והטלת סנקציות כלכליות קשות על טורקיה, מצד רוסיה.

תיזמון שתי ההצהרות בין טורקיה לישראל ובין טורקיה לרוסיה באותה עת, מעלה שאלות רבות על התהוות ההסכמים, ובעיקר על מעורבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהסכמים אלו.

בשנתיים האחרונות נוצרה רכבת אווירית עמוסה בין ישראל למוסקבה. אנשי מפתח ביטחוניים, חכ"ים, שרים, נשיא המדינה ריבלין וכמובן ראש הממשלה. כולם שיחרו לפתחו של הצאר הרוסי, כשעל פי ההערכות המטרה היא - תיאום עניינים ביטחוניים הקשורים ללחימה בסוריה ובאיזור בכלל.

בתחילת יוני ביקר בנימין נתניהו שוב במוסקבה ונפגש עם הנשיא פוטין, ככל הנראה גם בעניין ההסכמים עם טורקיה. ההערכות הן שנתניהו היה מעורב גם בקידום מכתב ההתנצלות הטורקי למוסקבה. שכן זהו התנאי הראשון שהוצב ע"י הרוסים, לחידוש היחסים בין אנקרה למוסקבה.

במכתב, ארדואן וטורקיה יצאו מושפלים מול הרוסים. טורקיה מתנצלת על הפלת המטוס מעומק הלב ומודיעה כי תעמיד לדין את האזרח הטורקי שהרג את הטייס. אך מכחישה כי היא מוכנה לשלם פיצוי כספי למשפחת הטייס, ולהעמיד לדין את החייל שירה במטוס. בכל אופן מחר (ד') צפויים פוטין וארדואן לקיים שיחה, אחר תקופת הנתק.

נתניהו השתמש ביכולת שלו לסגור לטורקים את המתיחות עם הרוסים, על מנת להרוויח את עזה. כך למעשה הוריד את הטורקים מדרישתם המופרזות בנושא התנצלות פומבית, וכן הסרת הסגר מעל עזה.
בנוסף השיג נתניהו נקודות זכות נוספות מול שותפו הסמוי ולדמיר פוטין, דבר אשר יסייע לו רבות בעתיד.

מה שישראל הרוויחה בהסכם, זה את השבת היחסים עם טורקיה. למרות הביקורת בישראל, אני סבור כי מדובר במהלך אסטרטגי ביטחוני וכלכלי (עסקאות גז, תיירות )עצום וארוך טווח. וכן, ישראל מעוניית שטורקיה תשמש כמתווכת בין ישראל לחמאס במקרה של סבב לחימה נוסף בעזה חלילה, זאת על מנת לחתור להסכם הפסקת אש מהיר יותר מאשר במבצע צוק איתן.

טורקיה מצידה, עשתה צעדים אלו - אשר נחשבים להשפלה עבור ארדואן כי היא חייבת להחזיר לעצמה חלק משותפותיה בעבר.

בשנים האחרונות נשיא טורקיה ארדואן הצליח להסתכסך עם כמה משותפיו הוותיקים. למעשה, מדינתו היא כיום מדינה שכל סביבותיה אויבים וסכסוכים. מסוריה והלחימה בדעא"ש, הכורדים, ארמניה, כאמור - ישראל מאז אירועי המרמרה, רוסיה מאז הפלת המטוס, מתיחות עם מצרים מאז הפלת האחים המוסלמים מהשלטון, ועם יוון סיכסוך טריטוריאלי שקט ארוך שנים.

כדי שטורקיה תחזור להיות מעצמה איזורית ולהוות פקטור משפיע במזרח התיכון, היא היתה חייבת להוריד את הכבוד הטורקי ולהשיג בחזרה חלק משותפותיה בעבר, כי ללא שותפים אי אפשר להשיג השפעה .
טורקיה רוסיה ישראל טורקיה נתניהו הקוסם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד