י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הלו, אובמה, אטיאס בונה מאות דירות

סובלים ממצוקת דיור? הנה רשימה מעודכנת של מכרזים לדירות בירושלים ונתיבות • מעל במת הכנסת מודה אטיאס: בירושלים משחררים מכרזים רק לאחר תיאום עם אובמה

מתי יבנה? מחנה שנלר
מתי יבנה? מחנה שנלר



משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל מפרסם מכרזים לשיווק קרקעות המיועדות לבניית כ-1,100 יחידות דיור בירושלים ובנתיבות.

בירושלים ייצאו בסך-הכל למעלה מ-450 יחידות דיור במספר שכונות בעיר: 218 יחידות דיור במתחם שנלר מתוך 630 יחידות דיור הקיימות בסך הכל במתחם. מדובר במתחם מרכזי בירושלים אשר מינהל מקרקעי ישראל פינה בו את המחנה הצבאי ששכן שם שנים רבות בעלות של 90 מיליון שקל, בכדי לאפשר לשווקו לבניית דירות.

לאחר פינוי המחנה הצבאי, המתחם היה מעוכב שנים רבות לשיווק בשל אי מתן פתרון להעתקת המכון הגיאולוגי השוכן במקום. בשנה האחרונה אישר מינהל מקרקעי ישראל תב"ע בסמכות הוועדה המקומית אשר פיצלה את המתחם לשניים, ובכך אפשרה עוד בטרם פינוי המכון הגיאולוגי לשווק חלק מיחידות הדיור המפורסמות כעת, בסך של 218 יחידות, לטובת הגדלת היצע הדירות בירושלים.

במקביל, מתנהל מו"מ אינטנסיבי בין מינהל מקרקעי ישראל, משרד האוצר והמכון הגיאולוגי לצורך העתקת המכון לשטחה של האוניברסיטה העברית, ופינוי כל המתחם לטובת שיווק יתרת היחידות.

61 אלף שקל ליחידה

במתחם רמות מירסקי בירושלים פורסם מכרז לקבלנים לבניית 158 יחידות דיור, כולן בשיטת מחיר למשתכן.

בשיטת המחיר למשתכן, מחיר הקרקע ידוע מראש והקבלנים המציעים מתחרים ביניהם על המחיר הסופי הזול ביותר לדירה עבור הרוכשים, הזכאים לפי המדיניות החדשה של משרד הבינוי והשיכון. לפי הכללים החדשים שקבע השר אריאל אטיאס 20% מהדירות יוקצו לזוגות ללא ילדים (בהגרלה בין הנרשמים), 20% מהדירות למשפחות בנות 1-3 ילדים, 30% מהדירות למשפחות עם 4-6 ילדים, ו-30% מהדירות למשפחות בעלות 7 ילדים ומעלה.

בפסגת זאב יפורסמו 80 יחידות דיור בשני מתחמים של 48 יחידות דיור ושל 32 יחידות דיור.

בנוסף, מפורסמים בימים אלה 641 יחידות דיור בנתיבות. 88 יחידות דיור פורסמו בשיטת מחיר למשתכן ו-553 יחידות דיור נוספות יפורסמו במכרזים לקבלנים במערב העיר. מדובר במכרזים בהם פיתוח הקרקע מסובסד ב-50% בדירות בבנייה הרוויה וביחידות צמודות הקרקע מסבסדת המדינה את הפיתוח ב-61 אלף שקל ליחידת דיור, על מנת להוזיל את עלויות הדיור בפריפריה.

מפרסמים מכרזים בתיאום עם אובמה

מבין השורות עולה נתון, שחשוב להרחיב בו ולשים אליו לב.

158 דירות ברמות מירסקי ו-80 דירות בפסגת זאב – אלו הם מספרים קטנים, יחסית, למספרים המופיעים בהקשר למכרזי דירות בערים השונות בארץ. ולא בכדי.

מאז פרשת ביידן נותרה העיר ירושלים 'רגישה' מבחינת הממשל האמריקני, ועל כל ספרה שאתם פוגשים בהקשר של בניה בעיר מתחולל 'קרב' לא פשוט בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין הנשיא ברק אובמה.

הערב, במליאת הכנסת, העלה את הנושא לדיון ח"כ אריה אלדד מהאיחוד הלאומי. היה זה בעת שהגיש שאילתה לאטיאס, תחת הכותרת "למען ירושלים לא אחשה". לדבריו, המתבססים על ידיעה שהופיעה ב'ידיעות אחרונות', "ראש הממשלה אינו מאשר 1,300 יחידות דיור בירושלים, למרות שהתקבלו כל האישורים".

אלדד ביקש לבדוק האם הפרסום אכן נכון, ואם כן – מתי בכוונת משרד השיכון לפרסם מכרזים בהיקף הנדרש בעיר הבירה.

אטיאס, שכבר בפתח דבריו התייחס באהדה לאלדד, תחת הסלוגן של "נו, בכבוד", השיב לו בכנות. "פרסמנו 238 יחידות דיור (גאולה, שנלר, קרית יובל וכדומה), אבל מה שמעניין אותך זה ירושלים המזרחית בשכונות היהודיות, ושם שחררנו 238 יחידות דיור בלבד. זה אמת שיש עוד יחידות דיור שאפשר להוציא למכרז, אבל אני מברך את ראש הממשלה שלמרות הלחצים הבינלאומיים בכל זאת הוציא דירות למכרז".

כאן גילה אטיאס את אחד הסודות היותר גלויים, ולפיו יש לתאם לפני כל מכרז שכזה, שכן יש תאריכים רגישים, יש זמנים פחות טובים. "אנחנו מפרסמים את המכרזים בתיאום, או לפחות תוך יידוע הגורמים הבינלאומיים, ובעיקר אובמה. עד כה, כל מה שהוצאנו לא היה מקרי. האמריקנים קיבלו הודעה מראש על כך מפי ראש הממשלה. אני לא אומר שהם הסכימו, הם בהחלט הביעו את אכזבתם, אבל אנחנו ממשיכים לבנות". אטיאס קרא לחזק את ראש הממשלה ולהעריך את אומץ ליבו על כך, שלמרות כל הלחצים ירושלים אינה מוקפאת.

"צריך לזכור שמשנת 2006 ועד לשנת 2009 לא יצא ולא אף מכרז אחד בירושלים. השנה יצאו מכרזים רבים, וימשיכו לצאת. אני מסכים איתך שיש מצוקת דיור, לציבור הכללי ולציבור החרדי, אבל אין מה לעשות. חייבים לתאם תאריכים כדי שהדברים ימשיכו להסתדר במערכות היחסים שלנו בעקבות התהליך המדיני שכרגע הוא בקיפאון או בהמתנה, כל אחד יקרא לזה על פי רצונו או על פי השקפת עולמו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד