י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

למרות המחלוקת: הקבינט אישר ההסכם עם טורקיה

למרות החששות, הקבינט אישר ברוב מוחץ את ההסכם עם טורקיה, בהתנגדות של שלושה חברים בלבד - בנט, שקד וליברמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו (יונתן זינדל, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (יונתן זינדל, פלאש 90)

הקבינט אישר את ההסכם עם טורקיה: הבוקר (רביעי) התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לדון בהסכם שנחתם בין ישראל לטורקיה, זאת בצל התנגדותם של שרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא את ההסכם לדיון והצבעה בקבינט זאת לאחר שאמש מנכ"ל משרד החוץ ומקבילו הטורקי חתמו על ההסכם. השרים שהתנגדו הם בנט, שקד ושר הביטחון אביגדור ליברמן, וההסכם אושר ברוב של 7 נגד 3.

בנוסף, החליט הקבינט לקיים בהקדם דיון על תנאי כליאתם של אסירי החמאס בבתי הסוהר בישראל, כל עוד לא נפתרת סוגיית גופות החיילים אורון שאול והדר גולדין ז"ל והאזרחים הישראלים אברה מנגיסטו והישאם אל סייד המוחזקים בעזה.

עוד החליט הקבינט להקים צוות שרים מתוך חברי הקבינט שילווה ויטפל באופן רצוף בנושא השבויים והנעדרים, לרבות יצירת מנופים על החמאס. הקבינט גם החליט לקיים בהקדם דיון על המלצות ועדת שמגר על מדיניות ישראל בעניין אירועי שבויים ונעדרים.

ראש הממשלה והשרים הודו לד״ר יוסף צ׳חנובר, לראש המוסד יוסי כהן, למ״מ ראש המלל יעקב נגל, לד״ר גלית רג׳ואן ממשרד המשפטים ולכל מי שליווה את המו״מ.

לדברי בנט, "פיוס עם טורקיה הוא חשוב לעת הזו ולאינטרסים של מדינת ישראל. יחד עם זאת, תשלום פיצויים למחוללי פעולת טרור הוא תקדים מסוכן שמדינת ישראל תתחרט עליו בעתיד.
אסור למדינת ישראל לשלם פיצויים לטרוריסטים שניסו לפגוע בצה״ל".

עוד הוסיף בנט, "ככל שקיימת שליטה טורקית בחמאס, מוטב להם לעשות כל שביכולתם כדי לדאוג שאורון שאול והדר גולדין ז״ל ישובו לישראל״.

מוקדם יותר, גורם מדיני המקורב לראש הממשלה הביע חשש בשיחה עם ישראל היום כי השרים ישראל כץ וגלעד ארדן לא יתמכו בהסכם, לנוכח אי התמיכה של בנט, שקד וליברמן, מה שיגרום לשיוויון בקבינט וביטול ההסכם. "ייתכן שמשיקולים פוליטיים צרים קיים חשש שההסכם לא יעבור, במצב כזה ייתכן שההצבעה על ההסכם תידחה לאחר הדיון, עד שיהיה ברור אם הוא עובר או שנוצר משבר."

ח"כ נחמן שי דורש לקיים דיון דחוף בועדת חוץ וביטחון על ההסכם עם טורקיה: ״החמקן של ביבי עבר מתחת לראדר של הכנסת״

במכתב ששלח ליו״ר ועדת חוץ ובטחון כתב שי: ״התעלמות הממשלה מהכנסת הגיעה לשיא חדש של ציניות. הסכם אסטרטגי רב חשיבות עם טורקיה חלף באמצעות החמקן של ביבי נתניהו מתחת הרדאר של הכנסת".

עוד כתב: "הפיקוח הפרלמנטרי הוא לב ליבה של הכנסת וכרגיל ראש הממשלה מזלזל בו. אני דורש כי ועדת החוץ והבטחון תתכנס בדחיפות לדיון על ההסכם".

הידיעה עודכנה בשעה 13:38
הקבינט המדיני בטחוני הסכם פיוס עם טורקיה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד